Illustrasjonsfoto: Morten Holt

Kan spare mye på effektive hotellbestillinger

Ansatte i norske bedrifter sjekker i gjennomsnitt seks nettsteder hver gang de skal bestille et hotellrom. Bedre løsninger gir store tidsbesparelser.

Publisert

For den reisende er det fortsatt beliggenhet, en god seng og gratis internett som er viktigst når man velger hotell, viser undersøkelser fra Egencia.

– Det viktigste bedriftene nå kan gjøre for å effektivisere sin totale reiseadministrasjon er å redusere tiden de ansatte bruker på hotellbestillinger. Våre analyser viser at det er mulig å halvere tiden per bestilling samtidig som bedriftene får mer verdi ut av sine innkjøpsavtaler, sier administrerende direktør i Egencia Norge, Anders Lindqvist i en pressemelding.

Administrerende direktør i Egencia Norge, Anders Lindqvist.

Forventer gode brukeropplevelser

Med Egencias oppgraderte hotellbestillingsløsning kan den reisende raskt bestille hotellrom samtidig med fly og leiebil. Ikke bare sparer de tid på å finne alt på ett sted, behovet for å sjekke hotellfasiliteter og annet på andre nettsteder faller bort, da det allerede er full integrasjon med TripAdvisor og Google Maps. Alle bedriftens egne avtaler og priser ligger inne i tillegg til utvalget og prisene fra Egencia, Expedia og Hotels.com. Egencias bestillingsløsninger gjenkjenner også den reisende og har bedriftens kontorer og andre viktige adresser forhåndsprogrammert slik at det blir enkelt å finne det beste hotellalternativet.

– De reisende forventer å få samme gode brukeropplevelse når de bestiller sine forretningsreiser som når de bestiller sin private storbyferie. Samtidig har bedriften behov for å sikre at de ansatte benytter bedriftens avtaler, og å vite hvor de ansatte er dersom det skjer noe dramatisk som en streik, brann eller i verste fall en terroraksjon. For første gang foreligger det nå en løsning som ivaretar alle disse behovene, fortsetter Lindqvist.

Sengen aldri vært viktigere

Når hotellbestillingen skal gjøres er det ingen tvil om hva som er viktigst for norske forretningsreisende. Tradisjonelt sies det at beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet er de tre viktigste suksesskriteriene for et hotell. Men nå er sengen like viktig.

– Hotellene har i flere år satset stort på frokosten. Kanskje er tiden moden for å satse mer og snakke mer om sengen, mener Lindqvist.

De to siste årene har gratis internett vært viktigere enn en god frokost. Dermed er nordmenn nå av samme oppfatning som europeere for øvrig.

– Gratis internett har lenge vært viktigere enn frokosten for de fleste europeere når de er på hotell. Nordmenn har vært unntaket. En solid frokost er viktig for oss, men over tid har gratis internett blitt enda viktigere. Det har nok hotellene merket seg, sier han.

Totalverdien er viktigst

Pris kommer nederst på topp-fem listen, som ifølge Egencia skyldes at norske reisende er opptatt av totalverdien, og ikke bare prisen på selve hotellrommet.

– Det hjelper lite med en lav pris på selv hotellrommet dersom det medfører ekstra høye drosjeregninger. Eller hvis sengen har tatt fra deg nattesøvnen. Det dreier seg tross alt om å ha det beste utgangspunktet for en god arbeids- eller feriedag, sier Anders Lindqvist.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS