Dyrevernmerket, Norsk Ullgris. (Foto Iselin Linstad Hauge)
Dyrevernmerket, Norsk Ullgris. (Foto Iselin Linstad Hauge)

Bedre dyrevelferd med Dyrevernmerket

Dyrevernmerket er en merkeordning for animalske produkter som garanterer at dyrene har hatt betydelig bedre velferd enn de offentlige minimumskravene. Nå er merket også tilgjengelig for hotell- og restaurantmarkedet.

Publisert Sist oppdatert
Dyrevernmerket kylling på Hovelsrud Gård. (Foto Iselin Linstad Hauge)
Dyrevernmerket kylling på Hovelsrud Gård. (Foto Iselin Linstad Hauge)

Frem til nå har det vært vanskelig for bedrifter å orientere seg dersom man ønsker å prioritere mat med bedre dyrevelferd.

Dyrevernalliansen mener at alle dyr har krav på livskvalitet – et liv verdt å leve. Derfor har de startet Dyrevernmerket, en merkeordning for mat fra dyr med betydelig bedre dyrevelferd enn de offentlige minstekravene.

Dyrevernalliansen eier og driver merket

– Det er oss i Dyrevernalliansen, en ideell organisasjon, som eier og driver merket. Vi arbeider for et redusert forbruk av kjøtt og andre animalske produkter, der det som konsumeres kommer fra dyr som har hatt et liv verdt å leve. Dyrevernmerket er non-profitt, og alle aktører som oppfyller kravene kan bli merket. Et uavhengig sertifiseringsorgan kontrollerer at kriteriene er oppfylt før en gård blir godkjent, sier veterinær og fagrådgiver i Dyrevernalliansen, Helle Haukvik.

– Vi ser at dokumentasjon av dyrevelferd blir en stadig mer sentral del av bærekraftig forretningsdrift for alle i matbransjen. Foreløpig er merket relativt nytt, men har så langt merkede produkter av kylling, svin og storfekjøtt. Etterspørsel fra horecamarkedet vil bidra til at flere produsenter vil forbedre og dokumentere dyrevelferden, og potensielt gi et bedre liv til svært mange dyr, sier Haukvik.

Viktig del av matbransjens arbeid med bærekraft

Dyrevelferd er en stadig viktigere del av matbransjens arbeid med bærekraft. Gården, som merkes med Dyrevernmerket, kontrolleres av uavhengige inspektører for å sikre at de strenge kravene faktisk er oppfylt. Slik kan du føle deg .trygg på at dyrene har hatt bedre plass, sunnere kropp og mer aktivitet enn offentlige minstekrav. Rett og slett et bedre liv!

– Grønnvasking er dessverre utbredt i matbransjen. Vi ønsker å gjøre det enkelt for bedrifter å velge reelt bedre dyrevelferd. Ved å etterspørre Dyrevernmerket er man garantert kan man bidra til bedre livskvalitet for svært mange dyr i landbruket, sier Haukvik.

Tilgjengelig for hotell- og restaurantmarkedet

Dyrevernmerkede produkter. (Foto Ihne Pedersen)
Dyrevernmerkede produkter. (Foto Ihne Pedersen)

Sent i 2019 ble flere griseprodusenter Dyrevernmerket, og Dyrevernmerket er nå tilgjengelig også for hotell- og restaurantmarkedet. Så langt er Dyrevernmerkede produkter av kylling og gris, samt ferskost og storfekjøtt er tilgjengelige.

– Vi arbeider for at egg med Dyrevernmerket skal komme på markedet, og håper dette vil bidra til å øke etterspørselen etter Dyrevernmerket mat ytterligere, sier Haukvik.

Dyrevernmerkede produkter kan bestilles via blant annet ASKO, Servicegrossistene eller Dagens. Det er også mulig å kontakte produsentene direkte. Da mange av de eksisterende produsentene er relativt små, er det gode muligheter for å tilpasse bestilling og ønsker til behovet hos den enkelte bedrift. Du kan lese mer om merkeordningen, kriteriene og hvilke produsenter som så langt er merket, på Dyrevernmerket.no.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca