Martini Asti Pink Floyd
Martini Asti Pink Floyd

I dag er det den musserende dagen

Martini Asti er Norges mest solgte musserende vin. Musserende vin og Champagne er en etablert festdrikk i Norge på nyttårsaften. I en ny undersøkelse gjennomført av Norfakta oppgir 71 prosent av oss at de alltid eller ofte enten drikker eller serverer musserende drikke denne dagen. De fleste (58 prosent) oppgir årsaken til drikkevalget at det understreker det spesielle ved anledningen eller at det er tradisjon (40 prosent).

Publisert

Martinis musserende trekløver.

– Nordmenn har fått etablerte kontinentale drikkevaner og er opptatt av smak og anledning, sier Marius Vesterby i Bacardi Norge som opplever stor etterspørsel etter Martinis musserende viner fra Italia.

Folkets favoritt

Martini Asti er folkets musserende favoritt. Musserende vin har en solid forankring som festdrikk og Vinmonopolets tall viser en fortsatt veksttrend.

Martini Asti.

– Martini Asti er landets mest solgte musserende vin i både kategorien under og over 100 kroner og har vært folkets favoritt siden 2004. Salget av Martini Asti utgjør 9,6 prosent av salget innen kategorien.

– Nå som vi i tillegg har en tørr variant med Martini Brut og årets nykommer Martini Rosé, har vi smaker som passer de fleste. De musserende vinene fra Martini vil utgjøre 10 prosent av salget innen den musserende kategorien på Vinmonopolet, opplyser Vesterby.

Mest i byen

I urbane strøk med høy befolkningstetthet svarte hele 47 prosent at de alltid drikker Champagne eller musserende vin på nyttårsaften, mens kun 7 prosent av folk på landet svarte det samme.

Størst tetthet blant Champagne/musserende vin konsumentene finner vi i Oslo, Akershus og Hordaland på nyttårsaften, mens tettheten er minst blant befolkningen i Sogn og Fjordane, Nord Trøndelag og Finnmark. Statistikken viser at jo nærmere storbyene man kommer, jo større er sannsynligheten for at musserende vin står på menyen for nyttårsfeiringen.

Den historiske festdrikken – et statussymbol

Det er uvisst hvordan champagne og musserende vin ble så sterkt knyttet til fest og spesielle anledninger. Det vi vet er at det var en drikk forbeholdt overklassen, noe som bidro til å gjøre sprudlevannet eksklusivt og de dyre flaskene ble kun tatt opp ved spesielle anledninger.

Utover 1800-tallet ble den musserende vinen markedsført med stort hell som et statussymbol, en posisjon den har den dag i dag. Likevel er det nok smaken, kullsyren og boblene som har spilt hovedrollen og befestet drikkens status som festdrikk nummer én.

Pink Floyd

Den musserende drinken Pink Floyd.

* 6 cl Martini Rosé

* 2 cl jordbærsaft

* Martini Asti

Fremgangsmåte: Blend jordbær og Martini Rosé til en tynn saft. Sil over i et Cocktailglass. Topp opp med Martini Asti slutt. Tre en jordbær på en Cocktailpinne og server!

Godt nyttår!!!