Ballantines Fruit Smash
Ballantines Fruit Smash

Ny utelivsgenerasjon med whisky i glasset

Drinken Fruit Smash ble stemt frem av publikum som den offisielle Oslo Fashion Week drinken i baren på Oslo Kongressenter. Drinken består av Ballantine's Finest whisky, cranberry juice, lime juice, sukkerlake og friske bringebær og jordbær.

Publisert

Whisky har lenge vært en drikk mange forbinder med barske og godt voksne menn.

Nå har imidlertid en helt ny utelivsgenerasjon fattet interesse for det aromatiske, brune brygget.

I en undersøkelse gjennomført av InFact for Ballantine's i juni oppgir så mange som 50 prosent i aldersgruppen 18- 24 år at de drikker whisky.

Flere kvinner drikker whisky

I undersøkelsen fremgår det videre at det er den samme aldersgruppen som er mest moteinteressert.

Hver andre unge voksne sier de er motebevisst eller svært motebevisst. Et annet interessant funn er at den tradisjonelt maskuline drikken vinner terreng blant flere kvinner: Én av fem kvinner svarer at de drikker whisky.

Undersøkelsen ble gjennomført på vegne av Ballantine's i juni i år.

Generasjonshopp

- Unge voksne eksperimenterer gjerne mer med ulike smaker, og det norske whiskymarkedet har endret seg drastisk de siste 10 -15 årene. Dels skyldes dette økt tilgang på eksotiske og tidligere ukjente merker, og dels at produsentene lager flere "blends" som er i samsvar med tidens trender. I tillegg reiser unge voksne mer enn før og adopterer nye trender fra utlandet, sier bartender Magnus Kjelsrud i Liquid Engineers, som har 15 års fartstid som bartender. Forrige uke var han bartender under Oslo Fashion Week.

Den landsomfattende undersøkelsen vitner dessuten om et generasjonshopp, siden den nest største whiskydrikkende aldersgruppen er de over 60 år. I denne aldersgruppen oppgir 40 prosent at de drikker whisky.

Mote, trender og whisky

Unge "fashionistas" vil alltid være på jakt etter noe nytt. I en tid hvor det autentiske og ekte er mangelvare, blir det å se tilbake mot svunne tider og tidligere generasjoner det sikreste beviset på at man er trendy anno 2008.

Etter en lang periode med avanserte drinker og stadig større utvalg på barkartet, ser uttrykket "less is more" ut til å gjøre seg gjeldende også på drinkfronten. At moteikoner som Kate Moss flere ganger er har blitt avbildet med en whisky i hånden, bidrar selvsagt også til at salget er økende blant de unge og urbane.

Ballantine's Fruit Smash

Her følger oppskriften på den offisielle vinnerdrinken fra Oslo Fashion Week - årets motedrink.

Ingredienser:

* 4 cl Ballantine's Finest

* 8 cl Cranberry juice

* 2 cl Frisk Lime juice

* Sukkerlake

* Friske bringebær & jordbær

Fremgangsmåte: Ha limejuice, bringebær, jordbær og sukkerlake i et kraftig high ball glass. Mudle dette sammen. Fyll glasset halvveis opp med knust is, ha i Ballantine's, rør rundt og fyll opp med cranberry juice. Garnér med friske bringebær eller jordbær.

Pressemelding