Ole Martin Alfsen. (Foto: Arkiv)
Ole Martin Alfsen. (Foto: Arkiv)

Alfsen og Vinestor samarbeider om OMA Vin AS

Selskapene Alfsens Kokkedeliske (Ole Martin Alfsen) og Vinestor har etablert et samarbeid gjennom et nystartet, 50/50 eid selskap; OMA Vin AS.

Publisert

Målet er at OMA Vin AS skal videreføre dagens portefølje av OMA-viner, samt utvikle en bredere portefølje av produkter under merkenavnet OMA.

Kokk og vinkelner

Ole Martin Alfsen. (Foto: Stian Broch)
Ole Martin Alfsen. (Foto: Stian Broch)

De siste 20 årene har Ole Martin Alfsen satt søkelyset på mat og vin. Som utdannet kokk og vinkelner har Alfsen utdannet vinkelnere ved Gastronomisk Institutt (senere Kulinarisk Akademi), hatt ansvar for Vinmonopolets interne mat- og vinutdannelse, samt blitt kjent for det norske folk gjennom TV-seriene «4-stjerners middag» og nå nylig «Ole Martins kjøkken». Siden 2013 har den populære og faglig respekterte Alfsen lansert en rekke viner i det norske markedet under merkenavnet OMA, så langt hovedsakelig viner fra Italia.

Vinestor eies av Møller/Schage Førde-familien, og har gjennom sitt eierskap av kvalitetsimportører som bl.a. Vinarius, Vinum, Plus Vini, Divini, Servco og B&R Wine i nærmere 25 år, bygd opp en betydelig portefølje av viner for det norske markedet.

Sammen satser Ole Martin og Vinestor nå med mål om å lansere interessante OMA-viner også fra vinverdenen ut over Italia, samt andre spennende produkter.

Vokse i det norske markedet

– Alfsen har en tilnærming til hvordan han ønsker å lage viner som passer veldig godt til vår kvalitetsprofil og vi gleder oss til å utvikle dette samarbeidet, sier administrerende direktør i Vinestor, Audun Stensvold.

– Vi har som mål å vokse i det norske markedet og ser et stort potensial i dette samarbeidet. Alfsen er ikke en som setter navnet sitt på en vin uten å ha vært med fra A til Å i prosessen og folk vet at de får høy kvalitet når de kjøper en OMA-vin. I tillegg deler han våre verdier og med et slikt utgangspunkt ser vi mange gode muligheter fremover, sier Stensvold.

– Muligheten til å presentere en mye bredere portefølje

- Det er spennende med de store mulighetene til å tenke bredere og lage godsaker også fra andre deler av vinverden, sier Ole Martin Alfsen.

– Vininteressen i Norge har utviklet seg utrolig mye siden jeg lanserte min første vin, og sammen med Vinestor får jeg nå muligheten til å presentere en mye bredere portefølje. Jeg har hatt en god reise med mine tidligere norske partnere og takker dem for følget, men nå er det tid for fornyelse. Vi starter arbeidet umiddelbart og allerede i november presenterer jeg de to første resultatene av det nye samarbeidet; en portvin fra Quinta do Noval og en Armagnac fra Francis Darroze, sier Alfsen.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca