Johnnie Walker feirer 200-årsjubileum i år. (Foto: johnnie Walker)

200-årsjubileum for anerkjent whisky

Det begynte i skotske Kilmarnock, og mange har vært borti den. Nå feires det 200-årsjubileum.

Foto: Johnnie Walker

Med firkantede flasker og skråstilte merkelapper har merkevaren nådd en imponerende milepæl.

Det startet i en en enkel dagligvarehandel i Kilmarnock i Skottland, og har blitt til en av verdens bestselgende whisky.

200 år senere vandrer definitivt Johnnie Walker fortsatt.

Nese for whisky-laging

Verden var ikke et enkelt sted i 1819. Det var John Walker fullstendig klar over, i det en spade med jord dekket den siste fliken av hans fars kiste. Det var lite tid for sorg. Familiegården ble solgt, og overskuddet gikk til å åpne en liten dagligvarebutikk i Kilmarnock i Skottland.

Det viste seg å være en god idé, i og med John hadde både god business-teft og nese for whisky-laging.

Verdens mestselgende skotske whisky

På den tiden var de fleste whiskyer single malts med stor variasjon i den enkelte flasken. John begynte å blande ulike lokale whiskyer i en blend, som la grunnlag for lik smak for hver eneste slurk.

Den nå ikoniske prosessen ble hjørnesteinen i det som senere skulle gjøre Johnnie Walker til verdens bestselgende whisky.

I det vi entrer et nytt århundre i Johnnie Walkers arv, setter vi søkelys på den eksklusive underlinjen Black Label. Et ekte ikon som setter standarden for andre luksusvarer. Black Label er utført på whiskyer med minst 12 års lagring, dette sørger for den dype karakteren.

Johnnie Walker

2020 markerer 200-årsjubileet siden Johnnie Walkers grunnlegger, John Walker, åpnet sin første dagligvarebutikk i Skottland, og med det påbegynte reisen som skulle bringe Skottland til alle verdenshjørnene.

I dag er Johnnie Walker verdens mestselgende skotske whisky-merke (IWSR 2019), prissatt av mennesker i mer enn 180 land. Siden grunnleggerens tid har merket satt smak og kvalitet over alt annet.

I John Walkers tidlige dager var forretningen, som senere skulle bli Johnnie Walker, selvtitulert som «John Walker & Sons». Kunder begynte imidlertid å bruke kallenavnet Johnnie Walker, et navn firmaet adopterte i 1908.

I dag inkluderer sortimentet prisvinnende whiskyer som Johnnie Walker Red Label, Black Label, Double Black, Green Label, Gold Label Reserve, Aged 18 Years og Blue Label.

Sammen utgjør de mer enn 19 millioner kasser solgt pr år (IWSR, 2018), noe som gjør Johnnie Walker til det mest populære skotske whisky-merket i hele verden.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS