Emil Underberg. (Foto: Morten Holt)
Emil Underberg. (Foto: Morten Holt)

Underberg runder 175 år

Den er sannsynligvis verdens mest berømte bitter. I år runder Underberg i 175 år.

Publisert

17 juni 1846 grunnla Hubert Underberg «H. Underberg-Albrecht», og giftet seg med sin kone Catharina Albrecht samme dag. Dette var starten på produksjonen av urtebitteren Underberg, og begynnelsen på en lang tradisjon.

Horeca besøkte Underberg i 2013. Les den saken her

Et merkeikon

Til oppskriften valgte Hubert Underberg det han anså for å være de beste urtene fra 43 land og utviklet den hemmelige «semper idem-prosessen», som fortsatt brukes i dag.

I 1949 introduserte Emil Underberg den legendariske 2cl-flasken, innpakket i halmpapir, som Underberg er internasjonalt kjent for, i tillegg til den eksepsjonelle produktkvaliteten og selskapets lange tradisjon.

I dag er Underberg et av de eldste familieeide selskapene i Tyskland og et ekte merkeikon, og feirer nå sitt 175-årsjubileum i sin sjette generasjon.

«Made in Rheinberg» – og 100 % naturlig

Emil Underberg. (Foto: Morten Holt)
Emil Underberg. (Foto: Morten Holt)

I samsvar med prinsippet om «semper idem» har Underberg-oppskriften vært uendret i 175 år. På samme måte har kvalitet alltid vært i førersetet når utvalget av planter og urter gjøres - og slik skal det være i fremtiden.

Den milde ekstraksjonsprosessen sørger for at de verdifulle urteessensene ikke går tapt under produksjonen, og at Underberg beholder sin naturlige smak.

Underberg er GMO-fri, vegan, glutenfri og kosher - den inneholder ingen tilsetningsstoffer og består av ingenting annet enn urter, alkohol og vann. Den eksakte oppskriften er fortsatt bare kjent for fem personer.

Underberg produseres fremdeles i de historiske rommene under hovedkontoret i Underberg-Straße i Rheinberg, litt utenfor Düsseldorf. Der modnes Underberg bitteren i eikefat før det tappes på flasken i de praktiske porsjonsstørrelsene. Hver Underberg-flaske er pakket inn i halmpapir - for å beskytte den mot lys og andre miljøpåvirkninger.

Tinnboks i nytt design til jubileet

For å feire jubileet, lanserer Underberg nå et helt nytt design på deres legendariske tinnboks. Designet skiller seg markant fra tidligere utgaver, og er det «dristigste» designet hittil i selskapets lange historie.

Dette i tråd med Emil Underbergs motto: «Alt kan gjøres bedre!».

Det nye emballasjedesignet kombinerer tradisjon og modernitet under mottoet «Pop art meets German Romanticism». Utseendet er friskt, lyst og våkent – og kombinerer tradisjon og fasinasjon på en flott måte. Jubileumsdesignet beholder sin appell til våre nåværende kunder, samtidig som det trekker nysgjerrigheten og bevisstheten til nye kunder.

Det nye designet er basert på året 1846 – året da Underberg ble grunnlagt. Slagordet "Heroes around the time 1846" er valgt som en hyllest til oppvåkningstiden, ettersom mange viktige historiske personer som blant annet Charles Dickens, Gustave Eiffel og Alexander von Humboldt var aktive i 1846. De kan alle sees på jubileumsemballasjen.

Fremtiden ser lys ut for Underberg

Til tross for utfordringene knyttet til Covid-19-pandemien for mange sektorer i samfunnet og økonomien, har Underberg registrert sterk salgsvekst det siste året. Med sitt nye jubileumsdesign ønsker Underberg å inspirere enda flere kunder til å glede seg over det som trolig er den mest berømte bitter i verden. Spesielt i tider med stor usikkerhet henvender folk seg i økende grad til ærlige, tradisjonelle merker som har stått tidstesten og vellykket navigert i mange kriser.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS