Øver-Bakken blir til Inderøy kaffebrenneri. Fra venstre Hedda Skorem, Einun Skorem, Gaute Thomassen, Silje Bragstad Hammer. (Foto: Inderøy kaffebrenneri)

Øver-Bakken skifter navn til Inderøy kaffebrenneri

Nye lokaler, ny nettside, ny logo og nytt navn – og en målsetting om å doble produksjonen. Det skjer mye i det familiedrevne kaffebrenneriet på Sundsøya for tiden.

Med slagordet «Økologisk kaffe til folket!» har Øver-Bakken økologiske kaffebrenneri på Inderøy vunnet mange kaffehjerter på Innherred.

Nå er småbruket på Øver-Bakken solgt, produksjonen av den økologiske kaffen flyttet til Straumen, og det rigges for å bli en nasjonal merkevare med det nye navnet Inderøy kaffebrenneri.

Skal selge over én million kopper med kaffe

Kaffebrenneriet på Inderøy har i dag over 60 bedriftskunder og selger nesten 10 tonn kaffe i året, det er godt over en halv million kopper med kaffe. Med flytting til nye lokaler og en sterkere merkevare, er målet en dobling innen få år.

– Vi har lenge følt oss som hele Inderøy sitt kaffebrenneri, og da vi solgte småbruket på Øver-Bakken var det naturlig for oss at de nye eierne der får skape sin egen historie rundt småbruket, mens vi knytter oss sterkere til Inderøy og alt det fantastiske som skjer her, forteller kreativ leder og en av tre eiere av det familiedrevne kaffebrenneriet, Hedda Skorem.

Kjærlighet og respekt for mennesker og jordsmonn gjør at kaffebrenneriet velger å brenne kun økologisk kaffe. Nå skal de bruke denne kjærligheten til å være med å fremme matregionen de bor i.

– Ønsker du å servere kundene dine økologisk kvalitetskaffe fra Inderøy? Da kan du bare ta kontakt. Vår målsetting er å bli best på økologisk kaffe i Norge, oppfordrer Skorem.

Med hjertet i Inderøy

– Inderøy er viktig for identiteten vår. Vi vurderte å bruke navnet allerede i oppstarten, men da ble det naturlig å knytte en identitet rundt satsingen på Øver-Bakken. Med flytting av lokaler passet det godt med et navneskifte, forteller daglig leder i Inderøy kaffebrenneri og tre ganger verdensmester i kokekaffe, Einun Skorem.

– Vi er svært glade for å være i samme miljø som de lokale mat- og drikkeprodusentene her. Vi har fått veldig mye hjelp av etablerte merkevarer, og det er en helt unik heia-kultur her, legger Einun til, som sammen med sin kone startet bedriften på 25 små kvadratmeter på Øver-Bakken i 2016.

– Vi hadde vokst ut av lokalene på gården og logistikken rundt produksjonen vår var ikke tilstrekkelig. Nå får vi 160 kvadratmeter å produsere på. Samtidig er vi fortsatt et forholdsvis lite kaffebrenneri lokalisert på bygda, og koblingen til kulturlandskapet er fortsatt en viktig del av vår identitet, sier verdensmesteren.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS