Joh Johannson Kaffes nye bygg på Vestby står nå klart. I løpet av det neste drøye halvåret vil det meste av produksjonen på Filipstad i oslo flyttes hit. (Foto: Morten Holt)
Joh Johannson Kaffes nye bygg på Vestby står nå klart. I løpet av det neste drøye halvåret vil det meste av produksjonen på Filipstad i oslo flyttes hit. (Foto: Morten Holt)

Verdens mest moderne kaffebrenneri – på Vestby

I desember settes produksjonen i gang i Joh Johannson Kaffes splitter nye kaffebrenneri på Vestby, og i april neste år skal hele produksjonen være flyttet fra dagens anlegg på Filipstad til det nye hypermoderne og miljøvennlige anlegget.

Publisert

650 millioner kroner har det kostet å bygge anlegget – som i hovedsak er bygd i heltre.

Prøveproduksjonen er allerede i gang, og sakte, men sikkert skal staben i Oslo sentrum flyttes sørover.

Verdens mest avanserte og mest miljøvennlige anlegg for foredling av kaffe

Markedsdirektør i Joh Johannson Kaffe, Ted Allergoth. (Foto: Morten Holt)
Markedsdirektør i Joh Johannson Kaffe, Ted Allergoth. (Foto: Morten Holt)

– Dette er antageligvis verdens mest avanserte og mest miljøvennlige anlegg for foredling av kaffe. Jeg kjenner i hvert fall ikke til lignende anlegg, verken byggteknisk eller med den samme miljøtankegangen. Sammenlignet med anlegget på Filipstad blir klimautslippet (Co2-utslippet) redusert med opptil 86 prosent, sier markedsdirektør i Joh Johannson Kaffe, Ted Allergoth, og viser til at Vestby-anlegget vil ha klimanøytral drift og en lavutslippsprosess for kaffeforedling. Klimanøytral drift oppnås gjennom klimatiltak og egenproduksjon av strøm.

– Det innebærer også at vi produserer like mye eller mer energi enn det som kreves for å drifte bygget, påpeker han.

Fra Filipstad til Oslo

Joh Johannson Kaffes nye bygg på Vestby er i hovedsak oppført i heltre. (Foto: Morten Holt)
Joh Johannson Kaffes nye bygg på Vestby er i hovedsak oppført i heltre. (Foto: Morten Holt)

Anlegget på Filipstad har vært et landemerke i Oslo siden 1966. Nå skal den bydelen utvikles, og Joh Johannson ser det hensiktsmessig å forlate byen. 55 år senere, i 2021, skal det nye anlegget på Vestby være i full drift.

– Det nye anlegget er noe mindre enn det i Oslo (9400 kvadratmeter på Vestby/11 000 kvadratmeter på Filipstad), men desto mer effektivt. Dessuten eier vi et stort område rundt, og alt er tilrettelagt for en eventuell utbygging, forteller Allergoth.

Verdiskaping i Norge

Kaffebrenner og kontrollrommedarbeider Joachim Pietronigro i det avanserte kontrollrommet hos Joh Johannson Kaffe på Vestby. (Foto: Morten Holt)
Kaffebrenner og kontrollrommedarbeider Joachim Pietronigro i det avanserte kontrollrommet hos Joh Johannson Kaffe på Vestby. (Foto: Morten Holt)

– Vi vet at andre kjøper varene fra utlandet. Som et heleid norskeid selskap, ønsker vi verdiskaping i Norge – samtidig som vi har kontroll på kvaliteten. Vi må investere hvis vi fortsatt skal være konkurransedyktige. Vi er snart det eneste store norske kaffebrenneriet som er igjen, påpeker Allergoth, og refererer til at blant andre Friele er kjøpt opp av internasjonale JDE.

Det er ca. 110 ansatte hos Joh Johannson Kaffe. Mellom 40 og 50 vil fra april neste år ha fast arbeidssted Vestby, mens de resterende er selgere landet rundt.

Dette er for øvrig Joh Johannsons fjerde anlegg. Første lå der Radisson Plaza Hotel ligger i dag, det neste ble etablert i lavbygget på Filipstad – før det i 1966 ble etablert et anlegg i høybygget på samme sted.

12 000 tonn i kaffe i året

Fra den nye, store produksjonshallen i nybygget på Vestby. (Foto: Thomas Xavier Floyd)
Fra den nye, store produksjonshallen i nybygget på Vestby. (Foto: Thomas Xavier Floyd)

Per nå foredler Joh Johannson Kaffe 12 000 tonn kaffe i året, noe som tilsvarer cirka 1,2 milliarder kopper i året. Totalt omsettes det for om lag en milliard kroner årlig.

Og koronapandemien har definitivt ikke stoppet nordmenn fra å drikke den svarte drikken.

– Veldig mange har alltid hatt et nært forhold til produktene våre. Vi har en markedsandel i dagligvare på 46 prosent (AC Nilsen) og i horecamarkedet på rundt 35 prosent. Under pandemien har vi vokst veldig, spesielt dagligvare. For kaffe skal vi jo ha, og med mange hjemmekontor har kaffesalget gått til himmels. Mange velger også de mer eksklusive typene. Jeg anslår at vi vil øke omsetningen med 10 prosent i 2020, forteller Allergoth.

Les mye mer i en av de kommende utgavene av magasinet Horeca

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca