Merkevaresjef Ann-Therese Samuelsen (til venstre) og produktutvikler Silje van Hoek hos Hansa. (Foto: Hansa)
Merkevaresjef Ann-Therese Samuelsen (til venstre) og produktutvikler Silje van Hoek hos Hansa. (Foto: Hansa)

Hard Seltzer fra Hansa

Denne høsten kommer Hansa Borg med en nyhet under merkenavnet Hansa – Hansa Hard Seltzer. Nyheten er laget av vann tilsatt kullsyre, alkohol og noen dråper naturlig fruktsmak.

Publisert

– Vi har brukt god tid på å utvikle disse produktene: Vi har studert markedet i USA, der hard seltzer har sin opprinnelse, og har laget et produkt som leverer på de parameterne som har bidratt til suksessen i USA, tilpasset norske ganer, sier produktutvikler i Hansa Borg, Silje van Hoek.

Kalorifattig, alkoholholdig vann med kullsyre

– Dette er ikke cider, ikke brus, men et kalorifattig, alkoholholdig vann med kullsyre og et hint av smak som vi mener treffer på kategorien, forklarer hun.

Hard seltzer har vært på markedet i Norge i vel et år nå, men det har, noe som ofte er tilfellet for nye innovasjoner, tatt litt tid for forbruker å oppdage.

– Hansa er kanskje mest kjent for øl, men har vist med Hansa Mango IPA og Hansa Radler at vi er både nyskapende og innovative. Vi har tro på at vi ved å komme med hard seltzer under Hansa-merket vil bidra til at folk får øynene opp for dette produktet også i Norge, sier merkevaresjef for Hansa, Ann-Therese Samuelsen.

To ulike smaker fra Hansa

Hansa Hard Seltzer kommer med to ulike smaker; naturlig smak av mango eller grapefrukt, og er med sine 80 kcal per boks hard seltzeren med færrest kalorier på det norske markedet.

– Hard Seltzer markerer en livsstil – den helsebevisste forbruker – og drikkes i USA av både kvinner og menn. Vi er spent på å se hvem som først får opp øynene for Hansa Hard Seltzer, sier Samuelsen.

Hard Seltzer

* Hard Seltzer er en alkoholholdig drikk med kullsyrevann og fruktsmak.

Også kjent som «spiked water» og «hard sparkling water».

* Hard Seltzer har sin opprinnelse fra USA hvor produktet de siste årene har økt kraftig i popularitet.

* Hard Seltzer i dagens form kom på markedet i USA i 2013. Produktet tok virkelig av i USA i 2019. I følge Vox.com var Hard Seltzer en 500 millioner dollar business i 2019 med estimert vekst til 2,5 milliarder dollar i 2021.

* I USA har de fleste hard seltzer en alkoholprosent mellom 4 og 6 prosent. Det relativt lave prosentinnholdet og lite eller ingen tilsatt sukker gjør at produktet holder seg rundt 100 kalorier.

* Hansa Hard Seltzer har et alkoholvolum på 4 prosent og inneholder 80 kcal per boks. Dette gjør den til seltzeren med lavest kaloriinnhold på markedet (av de store).

* Produktet kom i dagligvarehandelen i september og for salg til uteliv fra 1. oktober.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca