Øyvind Løkling (til venstre) og Jann Vestby står bak Fjording. (Foto: Fjording)
Øyvind Løkling (til venstre) og Jann Vestby står bak Fjording. (Foto: Fjording)

Gull til Fjording i verdens største brennevinkonkurranse

26. mai fikk den norske kremlikøren Fjording gullmedalje i verdens største brennevinskonkurranse, San Francisco World Spirits Competition.

Publisert

Tidligere i vår havnet dessuten Fjording på toppen av resultatlisten i International Spirits Challenge, og kan derfor med rette kalle seg «en av verdens aller beste kremlikører». I San Francisco deltar kremen av internasjonale brennevinsprodusenter. Nesten 3000 produkter innen ulike kategorier er blitt bedømt i årets konkurranse.

20 kremlikørmerker gjorde seg fortjent til medaljer, seks av de med gull i seg.

– Å hevde seg i toppsjiktet i et sånt selskap er umåtelig stor stas for en liten, norsk håndverksprodusent, sier daglig leder i Fjording AS, Øyvind Løkling.

Lages av entusiaster

Fjording lages av entusiaster. Gründer Øyvind, en nordfjording bosatt i Oslo, hadde etter mange års grubling og eksperimentering hjemme på kjøkkenet bestemt seg; Norge måtte få sin egenproduserte kremlikør. Men han trengte en dyktig produksjonspartner. Han visste at på Gardsbrenneriet på Sandane i hjemfylket ble det produsert herlige fruktlikører. Kanskje kunne de tenke seg å bli med på et lite eventyr?

– Klart det, sa sjefen Jann Vestby, bare kom med ingrediensene så finner vi ut av dette sammen.

Lansert i 2018

Fjording er den første norske kremlikøren. (Foto: Morten Holt)
Fjording er den første norske kremlikøren. (Foto: Morten Holt)

Kort tid senere, sommeren 2018, lanserte Fjording den første norskproduserte kremlikøren gjennom tidene. Da hadde Løkling og Vestby testet seg frem til riktig oppskrift og arbeidsmetode, og kunne stolt vise frem sin håndverksproduserte kremlikør med smak av karamell og hasselnøtt.

Til forskjell fra sine internasjonale konkurrenter med storskala industriell produksjon, lages Fjording for hånd i små tanker. Alle råvarer måles opp manuelt og tilsettes i en viss rekkefølge for å sikre stabilitet og riktig smak. Ingenting kommer ut av fabrikklokalene i Nordfjord uten en nøye vurdering fra Janns øyne, nese og munn.

Koronaeffekten?

Mange har spurt om hvordan koronaen har påvirket Fjording, og satsingen de siste månedene. Så Løkling skrev en egen bloggpost om det.

– I korte trekk har vi lite å klage over. Vinmonopolet, vår desidert viktigste salgspartner, har holdt åpent i hele perioden. Omtrent halvparten av norske vinmonopol, inklusive samtlige av de største butikkene, har nå Fjording på hyllen (150 stk. med 0,5-flasken og 40 med 0,2-flasken). Men det er klart; vi ser frem til flere sammenkomster der Fjording kan bidra til hygge og gode smaksopplevelser, melder Løkling i en pressemelding.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca