En av kaffebøndene som har deltatt i prosjektet holder til i Marcala, La Paz, i Honduras. (Foto: Löfbergs /Nordic Choice Hotels)

Kvinnelige kaffebønder bak kaffe som serveres på Choice-hotellene

I samarbeid med kaffebrenneriet Löfbergs står Nordic Choice Hotels bak et prosjekt i Honduras der kvinnelige kaffebønder får opplæring i økologisk kaffeproduksjon. I hele mars kan den økologiske kaffen nytes ved alle hoteller i Norge og Sverige.

I løpet av en time serveres det 2900 kopper organisk og Fairtrade-merket kaffe hos Nordic Choice Hotels.

Det er blant annet et resultat av at hotellkonsernet siden 2016 har samarbeidet med sin kaffeleverandør Löfbergs om å redusere bruken av plantevernmidler og gå over til økologisk kaffeproduksjon.

Samarbeidet har ført til at bruken av plantevernmidler er redusert med over fem tonn og bruken av kunstgjødsel med over 50 tonn. Prosjektet i Honduras har hjulpet 20 kvinnelige kaffebønder med å omstille til økologisk produksjon, som gjør kaffeplantene friskere og avlingene bedre.

Felles ambisjon

– Dette er resultatet av en felles ambisjon for oss og Löfbergs om å omstille til økologisk kaffeproduksjonen samtidig som vi dyrker frem driftige kvinnelige entreprenører og bidrar til at de får bedre betalt for virksomheten de driver. Vi i Norden elsker kaffe og gjennom prosjekter som dette kan vi bidra til at våre gjester kan fortsette å nyte kaffen sin med god samvittighet, sier bærekraftsdirektør i Nordic Choice Hotels, Harald Bjugstad-Holm.

Kvinnene har fått opplæring i økologiske metoder for gjødsling, kompostering og hvordan sykdommer som er vanlig at kaffeplanter får, bekjempes. Prosjektmidlene har også gått til språkkurs.

– Det er veldig inspirerende å få samarbeide med en så ansvarlig partner som Nordic Choice Hotels. Og så er det viktig å si at uten kunder som er villige til å betale litt mer for kaffen kunne vi ikke drevet på en like bærekraftig måte. Gjennom et felles utviklingsprosjekt med kaffeprodusenter knyttes våre to verdikjeder sammen, og passer dessuten godt inn med vårt motto: «To make people belong together», sier kvalitets- og bærekraftsdirektør i Løfbergs, Eva Eriksson.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS