Doga hyller glutenfritt mel og tangdyrkere

Holmen Crisp, som står bak Jyttemjøl-produktene, og Austevoll Seaweed Farm, som har utviklet fire tangprodukter til middagsbordet, er tildelt Doga-merket.

Publisert

Juryen mener at glutenfritt mjøl sjelden har sett så godt ut:

«Det er flott at Jytte tar en så tydelig posisjon og dyrker frem et helt nytt uttrykk i kategorien. Det er både modig og innsiktsfullt å bruke illustrasjon som det bærende elementet – det gir alle de riktige assosiasjonene med tanke på at Jytte er en småskalabedrift med lokal tilhørighet på Toten», står det i jurykjennelsen.

Skille seg ut

Den familieeide møllen Holmen Crisp på Toten har solgt glutenfritt Jyttemjøl siden 80-tallet. Holmen Crisp ønsket å skille seg positivt ut i butikkhylla, og bestemte seg for å lage en ny forpakning sammen med designerne i Olssøn Barbieri. Et nytt visuelt uttrykk ble laget til Jyttemjøl-serien, som spiller på det personlige – med personer som har hatt en rolle i Holmen Crisp på forsiden av forpakningene og som ivaretar den lokale tilhørigheten.

– Vi i Jensen & Co, som distribuerer Jyttemjøl-produktene i Norge, er stolte av å samarbeide med en partner som tør å utfordre det konvensjonelle og kliniske når det kommer til pakningsdesign. Jyttemjøl-serien er laget for deg som ønsker å leve glutenfritt og likevel være trygg på at smak og næringsinnhold ivaretas, sier kategorisjef hos Jensen & Co, Sofie Kjos Bergum.

Strenge kriterier

– Doga-merket for design og arkitektur løfter fram de beste prosjektene og viser hvordan design og arkitektur bidrar til innovasjon og verdiskaping i Norge, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Administrerende direktør i «Design og arkitektur Norge» (Doga), Tor Inge Hjemdal, påpeker at Doga-merket er den største og viktigste tverrfaglige prisen som deles ut til design- og arkitekturprosjekter i Norge. Han forteller at kriteriene for å få Doga-merket er svært strenge.

– I butikkhyllene er design viktig for å skille seg ut, og Holmen Crisp viser at de ikke er redde for å bryte med konvensjonene for å friste kundene til å prøve deres produkter, sier Hjemdal.

Tang på middagsbordet

Austevoll Seaweed Farm er en av Norges aller første tangdyrkere. Sammen med mesterkokk og Bocuse d’Or-vinner Ørjan Johannessen har de utviklet fire forskjellige tangprodukter.

Men hvordan får du folk til å plukke med seg tang når de handler middag? Jo, du behøver en visuell identitet som pirrer nysgjerrigheten. Tangdyrkerne på Austevoll koblet på designbyrået Kind Conceptual Branding for å utvikle et designkonsept for Flyt Seaweed-serien sin.

Designerne hentet inspirasjon fra tangens biologiske struktur for å lage en unik visuell identitet for Flyt Seaweed. Hvert produkt i serien har sitt eget organiske symbol, og bak dette symbolet finner vi informasjon om når tangen ble høstet, hvem som står bak og ikke minst inspirerende tangoppskrifter fra mesterkokk Johannessen.

Juryen mener designkonseptet bak Flyt Seaweed er tidløst, helhetlig og nyskapende, og legger til at det er forfriskende med et norsk eksportprodukt som verken støtter seg på troll eller midnattssol.

«Designerne har så å si dykket ned i tareskogen for å høste inspirasjon, og har kommet opp med et tidstypisk og organisk designkonsept som også er god historiefortelling. Konseptet holder et høyt estetisk nivå; det er hardt og renskåret, men samtidig vennlig og appetittvekkende», står det i jurykjennelsen.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca