Tine Thygesen. (Foto: Christian Sømme)

Reisende vil ønske mindre personlig service

Reiselivsindustrien, og servicebransjen fremfor noen, vil møte stadig flere reisende som ønsker mindre personlig service.

Publisert
Tine Thygesen ser en trend hvor reisende ikke ønsker å bruke energi på å forholde seg til servicepersoner i reiselivsbransjen, men vil heller søke seg til digitale kanaler som gir umiddelbar respons. (Foto: Christian Sømme)

Det er trend nummer to av syv som gründer Tine Thygesen av Everplaces framla på FRAM-konferansen til Netlife Research i 8. juni.

Reiselivsbransjen drev digital markedsføring og booking lenge før Internett kom. Nå er det digitale en driver i bransjen, som aldri før.

Thygesen står på listen over de 100 mest innovative teknologikvinnene i Europa, og har startet og ledet fem selskaper inkludert reisetjenesten Everplaces.

Her er trendene hun presenterte på konferansen om det digitale reiselivet:

Trend #1: Mobilbetaling

– Folk stoler ikke på reklamen vår, og søker seg mer og mer etter troverdige bilder og beskrivelser fra bloggere og andre reisende, sa Everplaces-gründer Tine Thygesen på Netlife Research sin FRAM-konferanse om digitale trender i reiselivsbransjen. (Foto: Christian Sømme)

Før måtte vi rigge til en ganske stor infrastruktur for å ta betalt. Investeringene måtte nødvendigvis matche inntjeningspotensialet. 10 år etter Mpesa revolusjonerte mobilbetaling i Kenya, befester fenomenet seg her i nord. Danske Bank sin MobilePay og DNBs Vipps er eksempler på tjenester som gjør det enkelt for alle å sette opp en butikk eller selge en tjeneste. Bloggere kan motta micro-payments, studenter kan være turguider – masse nye folk kan rase inn i industrien og skape et bredere tilbud, men også en ny konkurransesituasjon.

Trend #2: The silent traveller

Vi reiser på ferie for å ha fri, ikke for å bruke energi på å bygge nye relasjoner. Verdens fremste servicebransje vil oppleve en stadig større mengde reisende som helst ikke vil ha personlig service. De vil ha nøkkelen til hotellrommet – ha ro og fred for seg selv. Fortsatt vil de kjøpe alt bransjen selger, men menneske- og friksjonsløst. Og umiddelbart. Det er lite aktuelt å sende mail eller ringe. Chat-funksjon uten ventetid er tingen.

Mange setter sin ære i god service og opplever trenden som trist. Men, de behøver ikke å fortvile. I digitale kanaler kan de yte service til mange flere enn ansikt til ansikt. Slutt blir det ikke på menneskelig kontakt – i fremtiden kan dette bli det ultimate luksustilbud.

Trend #3: Kundene stoler ikke på oss

Å reise er verdens favoritthobby. Men, milliardene som triller ut i markedsføring gjør det vanskelig for publikum å stole på oss. Et sted som ser fantastisk ut på nett kan være en alvorlig nedtur i virkeligheten. Reising er kostbart og folk har ikke råd til å støtte seg på reklame som lyver. Derfor går de utenom næringens egne kommunikasjonskanaler og til reiselivsbloggere, Youtube og andre kilder som presenterer steder og opplevelser som de virkelig er.

De søker også informasjon ut i fra ulike behov. Ingen tror på reiselivsmål eller hoteller som presenterer seg som “alt for alle”. Reisende opplever at det blir nødt til å finne ut av sakene selv.

Trend #4: Brukergenererte bilder

Hver dag blir 1,8 milliarder bilder lastet opp og delt i fotonettverk. Bildene er troverdige fordi de er tatt av ekte folk. Thygesen ser en trend hvor reiselivsnæringen like godt kan bruke bilder og videoer som publikum har lagd fremfor å fotografere selv.

– Vi kan bli kringkastere og må ikke kontrollere alle budskap. Min erfaring er at vi dessuten ikke behøver å bekymre oss så mye for copyright. Folk vil gjerne dele bilder og erfaringer gjennom bloggposter og anmeldelser på Tripadvisor og andre steder. De blir glade når du hjelper dem å dele.

Trend #5: Mindre kringkasting – mer privat deling

Skryt er lite anerkjent. Trenden går derfor fra One2Many til One2Few. I rene ord innebærer dette mindre deling på brede tjenester som Facebook og Instagram, og mer gjennom kanaler som MAU, Snapchat, WhatsApp, WeChat og Line som har én milliard unike bruker.

– Vi kan ikke se hva de deler, men vi må være oppmerksomme på fenomenet, sier Thygesen.

Også dingsene folk bruker er viktige, for eksempel personlige videokameraer og droner. Mens du før måtte bruke en million kroner på kameracrew og helikopter, fikser en dreven privatperson en rå film på en weekend.

– Dingsene er også til nytte og inspirasjon for bransjen. Hvor mye selger vi til folk som ikke selv kan reise og oppleve ting på grunn av økonomi, tid eller sykdom? Et nytt markedet åpner seg – vi kan selge ting i virtual reality; før de kommer eller når de ikke kommer.

Trend #6: Reiser med mening

Dette er en stor, viktig trend, i henhold til Thygesen. Hun referer til tall som viser at 50 prosent av forbrukerne foretrekker å handle fra etisk bevisste selskaper. 31 prosent er villige til å betale mer for denne type tjenester.

– Vi har vært opptatt av dette lenge i Skandinavia. Nå brer det seg videre til hele verden. Millenniumgenerasjonen ønsker ikke å eie ting, og 90 prosent ønsker dessuten å bruke kreftene sine for å gjøre godt.

– Innen 2015 utgjør milleniumgenerasjonen 90 prosent av arbeidsstyrken, så vi vil se stor etterspørsel etter reiser med meningsinnhold.

Som element i denne trenden går etterspørsel etter masseproduserte opplevelser ned og unike opplevelser opp. Mindre Disneyland, mer av det genuine.

Trend 7: Workations og digitale nomader

Flere og flere blir freelancere – og jobber mindre stedbundet. Mange ønsker å utnytte fleksibiltieten sin til å reise. Ikke for noen dager, men for månedsvis! Noen vil kanskje komme til Norge i tre måneder for å oppleve norsk vinter? Da vil de søke andre alternativer enn vanlig hoteller og restauranter, et tilbud som er tettere på virkeligheten.

Denne saken er skrevet av Christian Sømme, Netlife Research

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS