Røros. (Foto: Thomas Rasmus Skaug - visitnorway.com)

Røros – finalist i Geographic World Legacy Awards i dag

Røros er nominert i klassen Destination Leadership i National Geographic World Legacy Awards.

Publisert

Byen er nominert sammen med sterke destinasjoner som Travel Oregon i USA og Burren and Cliff of Moher Geopark fra Irland. Destinasjon Røros er invitert til prisutdelingen i Berlin i dag, 9. mars 2016, der 15 finalister er nominert i totalt fem kategorier.

Som eneste norske destinasjon har Destinasjon Røros vært i finalen på de tre gjeveste bærekraft-utmerkelsene i verden

Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

– At vi har reisemål som hevder seg så godt internasjonalt som det Røros gjør er svært positivt. Det bidrar til et godt omdømme og inspirerer oss til å fortsette satsingen på et enda mer bærekraftig norsk reiseliv, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Ydmyke og stolte

Rundt en million turister besøker årlig gruvebyen og UNESCO verdensarvstedet Røros. Destinasjon Røros jobber med 200 medlemsbedrifter for å stimulere til samarbeid og koordinere turismeutvikling i regionen på en bærekraftig måte. Gjennom et imponerende helhetlig system følger, evaluerer, trener og bygges destinasjonen på en sånn måte at de fortsetter å fremheve og implementere beste praksis innen bærekraftig reiseliv. Destinasjonen framstår som en rollemodell for andre destinasjoner i Norge.

Røros i januar. (Foto: Morten Holt)

– Vi er veldig ydmyke og stolte over at vårt utviklingsarbeid og innsats innen bærekraftig reiselivsutvikling blir lagt merke til ute i verden, sier utviklingssjef Hilde Bergebakken i Destinasjon Røros.

Helhetlig utvikling

– Det har vært en utrolig spennende reise å få lov til å stake ut en kurs for helhetlig utvikling som tar hensyn til kultur, natur, lokalsamfunnsutvikling og verdiskaping. Vår reise har knapt begynt – og kunnskap om hvordan vi forvalter turisme på en slik måte at vi styrker det norske grønne omdømme tror jeg vil være veldig verdifullt for framtiden. Travel Oregon er en av de destinasjoner vi har sett opp til, og som jeg hadde gleden av å holde foredrag for om hvordan vi på Røros jobber under en global bærekraftsamling i fjor. Det handler jo om å lære av hverandre. Det er en helt utrolig reise for oss fra lille Røros. Vi er med å forandre verden, sier Hilde Bergebakken.

Den mye fotograferte kirken på Røros. (Foto: Morten Holt)

Reiselivsdirektør Linda M. Ramberg i Destinasjon Røros er overveldet.

Jeg hadde vel ikke turt å tenke tanken at vi skulle stå i globale reiselivsprisfinaler da vi la strategien om å jobbe med verdensarv – bærekraftig reiseliv – synlighet og verdiskaping i 2007. Foruten å jobbe mot å bli et bærekraftig reisemål innen utgangen av 2015 var ett av målene å bli mer synlig i Europa, og med den profileringen en nominasjon i finalen i National Geographic World Legacy Awards gir oss, er det en drømmestart på verdens største reiselivsmesse ITB i Berlin! Etter flere års målbevisst jobbing tar vi nå markedsandeler på utland. Denne nominasjonen bør gi oss ytterligere fart i seilene, sier hun.

Prisutdeling i Berlin i dag

Destinasjon Røros er invitert til prisutdelingen i Berlin i dag, 9. mars 2016, der 15 finalister er nominert i totalt fem kategorier. Juryformannen har uttalt; «Destinasjoner som forstår at bærekraft er fundamentet – blir globale ledere i morgen».

– Vi vet at merkeordningen ble vektlagt betydning da dommerne var på besøk på Røros, så vi knytter gjerne utviklingsarbeidet de har hatt lokalt til utviklingsarbeidet som pilot og godkjent «Bærekraftig Reisemål». Det er fantastisk å se hvordan de har brukt merket til å posisjonere seg og få anerkjennelse i den globale reiselivsverdenen, sier ansvarlig for merkeordningen i Innovasjon Norge, Ingunn Sørnes. Innovasjon Norge har de seneste årene vært i førersetet for å sette bærekraftig destinasjonsutvikling i system i Norge.

Med dette har vi sammen satt arbeidet med bærekraftig reiseliv på det globale kartet tre ganger; - World Responsible Tourism, Best Destination i 2011 - Tourism for Tomorrow, Destination Stewardship i 2012 og nå finalen i World Legacy Awards i 2016. Destinasjon Røros tok Merket Bærekraftig Reisemål i 2013, og bruker mye av sin tid til å inspirere andre destinasjoner til å ta fatt på en bærekraftig reiselivsutvikling, sier Sørnes.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Powered by Labrador CMS