Fra nye Scandic Haymarket i Stockholm. (Foto: Scandic Hotels)

Åpnet hotell med 20-tallskonsept

Inspirert av filmens verden og Greta Garbo, som selv jobbet som ekspeditør og modell i det samme bygget, har Scandic åpnet et helt nytt hotellkonsept, der stilen fra 1920-tallet er kombinert med moderne design.

Publisert
Fra nye Scandic Haymarket i Stockholm. (Foto: Scandic Hotels)

«Haymarket by Scandic» likner ikke på noe annet i hotellkjedens historie. Tirsdag 10. mai åpnet et av Scandics nye signaturhoteller i Stockholm. Hotellet Haymarket by Scandic skal fungere som en destinasjon i seg selv.

20-tallet kombinert med moderne design

Fra nye Scandic Haymarket i Stockholm. (Foto: Scandic Hotels)

I det berømte bygget fra 1920-tallet blir elementer fra «the roaring twenties» kombinert med moderne design. Tidstypiske detaljer som mønster på gulvet, Art Déco-detaljer, trapperekkverk og gallerifølelse i inngangspartiet står i kontrast med moderne designelementer og materialvalg.

Der Greta Garbo startet karrieren

Hotellet har fokusert på å skape inspirerende miljøer, spennende restauranter og en pulserende møteplass. Den svenske Hollywoodstjernen Greta Garbo startet en gang sin karriere i hatteavdelingen i PUB-huset i det samme bygget.

– Haymarket er vår mest spennende satsning hittil. Dette er noe helt nytt i Scandics historie. Her har vi tenkt utenfor boksen og skapt et hotell med en helt unik karakter. Menneskene, maten, innredningen og atmosfæren er et friskt pust, sier hotelldirektør på Haymarket Lars Sandberg i en pressemelding.

Møbler og innredning har et eksklusivt preg med juvelfarget fløyel, krom, marmor og messing. Tapetene og andre tekstiler som gardiner, tepper og sengetepper er spesialdesignet for hotellet. Kunst er en sentral del av innredningen, spesielt fotokunst.

Bartender på rommet

Gjester som ikke føler for å gå ned i baren kan bestille en bartender med en klassisk barvogn til rommet. I restauranten tilbyr Haymarket tre nøye utvalgte konsepter: En feminin, lys café hvor du kan sitte hele dagen, det amerikanske brasseriet Paul’s og karibiske innflytelser.

– Når vi utviklet konseptet studerte vi blant annet mathistorie, kulturelle hendelser, utvandring og politikk, og hvordan dette påvirket restauranter og barer tidlig på 1900-tallet. Ut ifra dette har vi skapt en både klassisk og moderne møteplass. Aldri før har denne typen virksomheter vært samlet under samme tak, fortsetter Sandberg.

Haymarket har 405 rom, derav 16 suiter, en eventetasje og en høykvalitets suite på 50 kvadratmeter med tilhørende privat takterrasse. Hotellet har også en eksklusiv og intim kinosal og et treningsstudio i hagen.

Les mer om hotellet her

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Powered by Labrador CMS