Nordisk salgsdirektør for Millum AS, Ann-Karin Istad, har vært en nøkkelperson i pilotprosjektet.

Sykehus sparer flere hundre tusen med Millum Procurement

Nylig publiserte Helse Nord-Trøndelag en artikkel om et vellykket pilotprosjekt på Sykehuset Namsos i Trøndelag. Prosjektet gikk ut på at serveringsstedet på sykehuset tok i bruk teknologi i form av en innkjøpsportal. Kjøkkenet anslår at portalen kan spare dem for flere hundre tusen kroner i året.

Sykehuset Namsos merket fort effekten av å bruke portalen. De har særlig erfart fordelen av å ha tilgang til fremforhandlede priser hos sine leverandører. Det er nemlig stor forskjell på avtalepriser og prisen de betaler. Forskjellen er faktisk så stor, at kjøkkenet ved Namsos anslår at de kan spare flere hundre tusen i året, på å bruke teknologi fra Millum.

I tillegg ser sykehuset at det er tidsbesparende å ha alle varene samlet på ett sted, i stedet for å handle litt og litt fra de ulike leverandørene.

Innkjøpssystem spesielt utviklet for storhusholdning

Millum har spesialisert seg på serveringsbransjen og har bygget seg opp en unik innsikt om hvordan det er å drive et storkjøkken, og være deres leverandør. IT-selskapet utvikler nye funksjoner basert på brukernes tilbakemeldinger, og inviterer dem ofte inn på work-shops. På den måten får de som jobber i bransjen ønskene sine oppfylt og en enklere hverdag.

Krav til bærekraftig restaurantdrift

Det settes stadig flere krav til storhusholdning om å gjøre bærekraftige valg. At matbransjen har stor innflytelse på miljøet og at restaurantene skal ta sin del av ansvaret, er både viktig og riktig.

Innkjøpsportalen som sykehuset fikk teste, har flere funksjoner som bidrar til at man lettere kan drive bærekraftige kjøkken. Enklere menyplanlegging, varetelling, CO2-kalkulator og registrering av matsvinn er noen av funksjonene som sørger for at dette aspektet blir ivaretatt.

Fordel for begge parter

Bruk av Millums teknologi skal være en fordel for både innkjøpere og leverandører. Innkjøpere skal alltid finne varene de trenger, til rett pris, og kunne gjøre bestillinger sømløst.

Leverandører på sin side, får samlet varer og kataloger på ett sted, og et tilkoblingspunkt mot alle kunder.

Portal for alle storkjøkken

For at et serveringssted skal drive effektivt, lønnsomt og bærekraftig er det mye som spiller inn. Man er avhengig av flere faktorer, som for eksempel gode priser, tilgjengelige varer, enkel menyplanlegging, rask varetelling og at matsvinn holdes nede. Dette gjelder både offentlige og private serveringssteder, store som små.

Samlet kan man si at pilotprosjektet viste restauranten på Namsos Sykehus, hvordan de kan spare tid, penger og miljøet. Og at dette er overforbørt til andre storkjøkken.

Pressemelding skrevet av Mathilde Jelen Danielsen

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS