Mads Wederkopp (25), som grunnla QuickOrder for bare noen få år siden, vil fortsette som COO i det nye QuickOrder, mens Tidal-grunnlegger, Andy Chen, blir satt i spissen som administrerende direktør.
Mads Wederkopp (25), som grunnla QuickOrder for bare noen få år siden, vil fortsette som COO i det nye QuickOrder, mens Tidal-grunnlegger, Andy Chen, blir satt i spissen som administrerende direktør.

Vil redde restaurantbransjen etter stor nordisk fusjon

Mads Wederkopp og Andy Chen ønsker å redde restaurantbransjen. Nå fusjoneres norske Weorder og danske QuickOrder i historisk stor restaurant tech-fusjon til kvart milliard norske kroner.

Publisert

Restaurant-tech: Man skulle eller tro at alle deler av restaurantbransjen ble presset av koronasituasjonen, men i to nordiske restaurant-tech-selskaper, QuickOrder og Weorder (Weorder Hospitality Technologies), har perioden vært et vindu av muligheter.

Sammen var de to teknologiselskapene perfekt rettet mot å hjelpe de pressede restaurantene til å raskt tilpasse seg take-away, online-bordreservasjoner, ordrehåndtering via sin egen smarttelefon og raskt foranderlige skiftplaner – og dette har betydd massiv vekst gjennom perioden, heter det i en pressemelding.

Naturlig forlengelse av to ambisiøse teknologiselskapers samarbeid

Weorder valgte i starten av koronatiden å samarbeide med danske QuickOrder om å hjelpe den pressede restaurantbransjen, og etter et gradvis økende samarbeid, er de to teknologiske oppstartene slått sammen under en ny og samlet QuickOrder.

– Da QuickOrder kom inn i Norge i slutten 2019, var det med en ambisjon om å overta det norske markedet, men med korona og samarbeidet med Weorder, hadde vi muligheten til å bevege oss raskt og samarbeide om en rask overtakelse av det nordiske markedet. Fusjonen er en naturlig forlengelse av to ambisiøse teknologiselskapers samarbeid i søken etter å danne et restaurant-teknologisk powerhouse med base i Norden, forteller grunnleggeren av QuickOrder, Mads Wederkopp.

Andy Chen er ny administrerende direktør i QuickOrder

Mads Wederkopp fortsetter som COO i det nye QuickOrder og overlater rollen som administrerende direktør til Andy Chen.

– Weorder begynte tidlig å levere mobilopplevelser og inntektsgenerering ved hjelp av kundedata som effektivt digitaliserer «front of house» for restauranter. Vi var imponert over QuickOrders produkt (POS og «back office») og vekst under Wederkopps ledelse, og ved sammenslåingen kan vi realisere vår visjon om å bygge et intelligent og helhetlig operativsystem med kundedata i sentrum, forklarer Andy Chen.

Med fusjonen vil det være mulig å starte en internasjonal skalering – og dette er den nye konsernsjefen i QuickOrder klar over. Det var Andy Chen som i sin tid grunnla musikktjenesten Tidal, og bragte den ut for salg for et større tresifret millionbeløp. I tillegg til Tidal har Andy Chen vært en tidlig investor i en rekke andre danske startups og e-signeringstjenesten Scrive, som nylig, i likhet med Tidal, ble solgt for et større tresifret millionbeløp – Han satt også i styret til danske Falcon Social frem til salget. Lars Haugstad og Morten Frank fortsetter som henholdsvis. CFO og CTO på gruppenivå.

Fordobling av kunder fra andre til fjerde kvartal 2020

I begynnelsen av 2020 hadde QuickOrder rundt 600 kunder i det danske og norske markedet, men da koronaen kom, gjorde QuickOrder i samarbeid med Weorder alt for å hjelpe de restaurantene med å takle krisen – og den taktikken har vist seg å være god.

Mot slutten av andre kvartal hadde QuickOrders kundebase vokst med 50 %, og ved utgangen av tredje kvartal hadde den totale kundebasen nådd over 1200.

Fakta om fusjonen mellom Weorder og QuickOrder

Fusjonen er strategisk rettet mot fremtiden for restaurantdrift, i og med at restauranter globalt sliter med å overleve og trenger hjelp med å tilpasse seg den nye forretningsvirkeligheten med kundedigitalisering, mobilbetaling og styring av eksisterende tekniske verktøy, som ofte er veldig fragmenterte. Det nye selskapet vil gå i gang med sin felles visjon om å bygge et komplett operativsystem for restauranter, slik at restauranteiere kan konsolidere alle sine tekniske behov i en løsning.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS