Fra venstre: Administrerende direktør og styreleder i Reitangruppen, Odd Reitan, hotelldirektør Mikael Forselius Britannia Hotel, administrerende direktør Kjell Stokbakken i Norsk Kylling, regiondirektør Vidar Andersen i REMA 1000 Midt-Norge, festivalsjef Åslaug Hennissen i Bryggerifestivalen i Trondheim, og administrerende direktør Svein Erik Nordbotten i E.C.Dahls Eiendom. (Foto: Wil Lee-Wright)

Reitan blir med på Trøndersk Matfestival – oppretter ny pris

Sammen med Oi! Trøndersk Mat og Drikke skal Reitan bli med på hele tre festivaler neste sommer. Det opprettes også en ny pris, som skal deles ut under festivalen.

Matfest i Trondheims gater. (Foto: Wil Lee-Wright)

Både Trøndersk Matfestival og Bryggerifestival i Trondheim arrangeres siste helga i juli, og uka etterpå skal den desentraliserte varianten Trøndersk Matfestival – et sted nær deg! skape matglede over hele fylket.

Det ligger an til en drømmehelg i Trondheim siste helga i juli. Der nesten hele Midtbyen blir en eneste stor festival med mat- og drikkeopplevelser, kunst og kultur. For samtidig med Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen i Trondheim arrangeres også Olavsfest.

– Vi ønsker å bidra til at det skal skje noe og ta ansvar for at folk kan komme ut å kose seg med matglede og matstolthet i sentrum. Vi har også en stor respekt for næringsmiddelproduksjonen som foregår i mindre skala hos de mangfoldige produsentene. Vi ønsker å komme nærmere produsentene og under Trøndersk Matfestival – et sted nær deg åpner vi dørene i alle de 72 butikkene våre i Midt-Norge for lokalmatprodusentene. De vil helt sikkert bli godt mottatt av både kjøpmenn og kunder, sier regiondirektør for Rema 1000 Midt-Norge, Vidar Andersen .

Mer samarbeid mellom store og små

Samarbeidet mellom Reitan og Oi! Trøndersk Mat og Drikke ble presentert på Britannia Hotel torsdag og går i første omgang over to år. E.C.Dahls Eiendom blir hovedsamarbeidspartner til Bryggerifestivalen og Rema 1000, Britannia Hotel og Norsk Kylling går inn i Trøndersk Matfestival og Trøndersk Matfestival – et sted nær deg, som arrangeres 5. til 7. august 2021, uka etter festivalen i Trondheim.

– De merkevarene vi har og som er med på dette har en sterk tilknytning til byen, Trondheim sentrum og trøndersk matproduksjon. Norsk Kylling er en av Europas mest sofistikerte anlegg når det åpner og det er 152 gårdbrukere som er tilknyttet Norsk Kylling for levering. Så har vi Rema 1000 som tar varer fra trønderske leverandører. Grønnsaker fra Frosta og sjømat fra Hitra og Frøya. Vi vil bli med på å skape liv og røre i Trondheim sentrum, og på å løfte verdiskapinga i matregionen, sier administrerende direktør og styreleder Odd Reitan i Reitangruppen.

Britannia stiller opp

Hotelldirektør Mikael Forselius har vært med helt siden det første året Trøndersk Matfestival ble arrangert i 2005, og var den første som fikk den trønderske matprisen.

Han stiller sine kokker og lærlinger til disposisjon for festivalen.

Dette kan bli så stort som bare det. Jeg tror det er viktig at alle ledd i verdikjeden drar sammen. Vi kan lage noe helt unikt med at små og store produsenter jobber tettere og hjelper hverandre. Slik at vi kan utvikle produkter og historier som tar Trøndelag videre helt i verdenstoppen på mat. Sammen med Oi! kan vi stake ut en reise slik at vi blir enda bedre, sier Mikael Forselius.

Vil bli en internasjonal snakkis

Daglig leder Aslaug Rustad i Oi! Trøndersk Mat og Drikke er glad for at Reitan går inn i alle festivalene etter et vanskelig år.

– Vi har lagt et annerledes år bak oss, og vi ser virkelig frem til å gå inn i et nytt år med en slik hovedsponsor i ryggen. Det blir en drømmehelg i Trondheim siste helga i juli og vi kommer til å bli en internasjonal snakkis, sier Rustad, som tar med seg gode erfaringer med smittevernrutiner fra årets festivaler og ikke minst en helt ny festival: Trøndersk Matfestival – et sted nær deg.

– Helga 5.-7.aug vil det være aktiviteter og markeder med lokal mat og drikke i hele Trøndelag, fra Namdalen i nord, Frøya og Hitra i vest, Stjørdalsføret i øst og Oppdal i sør. Vi gleder oss til å jobbe med flere samarbeidspartnere som kan hjelpe oss på vei i dette arbeidet, sier Rustad.

Bryggerifestivalen

Bryggerifestivalen i Trondheim vil til neste år arrangeres på torvet og bli selve hjertet under festivalhelga.

– Vi skal rocke opp Torvet og bli en internasjonal snakkis. Vi skal være den beste bryggerifestivalen i Europa og i 2021 skal vi satse på gatekunst og lage en spektakulær arena med sterke visuelle uttrykk, sier Åslaug Hennissen festivalsjef for Bryggerifestivalen i Trondheim.

– Matfestivalen og Bryggerifestivalen i Trondheim har tilført Trondheim sentrum veldig mye og vi er glade for å kunne være med på å utvikle festivalene og opplevelser for folk i sentrum, sier administrerende direktør Svein Erik Nordbotten i E.C.Dahls Eiendom.

Ny pris

I 2021 skal Trøndersk Matfestival dele ut en ny pris: «Tenk stort -prisen».

– I samarbeidet med Oi! oppdaget vi at vi har mye til felles. Vi må tenke stort, men fortsatt være ydmyk og ha respekt for andre. I Rema 1000 drives butikkene våre av familier, og produsentene som kommer til festivalen er også familiebedrifter. Men vi jobber sammen for å bygge felles verdier. Vi er små enheter som bygger en sterk kultur. Vi ønsker å dele ut en pris til de som tør å tenke stort, sier regiondirektør Vidar Andersen.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS