Illustrasjonsfoto: Morten Holt
Illustrasjonsfoto: Morten Holt

Vil utnytte hele kongekrabben

For MS Donna AS i Asker er målet å fullt ut ta nytte av hele kongekrabben, og ikke bare beina. Nylig ble et helt nytt produkt lansert; «Kongekraft». Flere av landets beste kokker har vært med under utviklingen av produktet.

Publisert
Kjell Olav Rugset driver MS Donna. (Foto: MS Donna)
Kjell Olav Rugset driver MS Donna. (Foto: MS Donna)

– MS Donna AS leverer i dag premium-produkter og tjenester til restauranter og hoteller, hovedsakelig i Norden. Vi er så heldige å ha fått jobbet tett på og sammen med noen av de beste og mest respekterte kjøkkensjefer og kokkene her. Dette i kombinasjon med «hands-on» erfaring som yrkesfisker fra Nordkapp, gjør MS Donna til en leverandør litt utenom det vanlige. Vi anser oss selv som spesialister, uttaler gründer og daglig leder Kjell Olav Rugset.

Ta nytte av hele kongekrabben

Illustrasjonsfoto: Morten Holt
Illustrasjonsfoto: Morten Holt

– Vi har som målsetning å fullt ut ta nytte av hele kongekrabben og ikke bare beina, som langt på vei gjøres i dag. Vi ønsker å gå fra lineær til sirkulær økonomi. Med forskning, utvikling og innovasjon har vi kommet langt i dette arbeidet med flere unike/enestående produkter som vi leverer på i dag. Sist i rekken av nye produkter, står «Kongekraft» som er kongekrabbekraft. Det har vært mange skjær i sjøen og ingen enkel oppgave, men vi er veldig stolte av resultatet og evig takknemlig for all hjelpen vi har fått underveis, forteller Rugset.

I dag er det ingen gode løsninger på hvordan skallet fra kongekrabben håndteres etter slakting, dette fører til at det destrueres eller kastes på sjøen.

– Dette er uheldig, for å si det forsiktig, sier Rugset.

Skal være anvendelig

– Vi tilbyr basekraft av kongekrabbe, der det har vært viktig for oss at smaken av kongekrabbe er tydelig og gjeldende. Videre er det viktig at kraften skal være anvendelig og uten allergener. Det føler jeg vi har fått til, forteller Rugset, og fortsetter:

– I tillegg til lanseringen av «Kongekraft», har vi gleden av å fortelle om vårt samarbeid med Kolonial.no, som har vært en reise i seg selv. Før jul vil tre av våre produkter lanseres på Kolonial.no. I en ellers prøvet periode, betyr denne satsningen svært mye for MS Donna og veien videre. Å kunne jobbe med den definitive markedslederen i sin bransje er noe vi gleder oss masse til. Sammen vil vi gjøre rå, fryst kongekrabbe tilgjengelig.

Hjelp av kokker til utvikling

– Vi vil benytte muligheten til å takke alle de ansatte på Restaurant Rest, Arakataka, Alchemist, Palace Grill, Nedre Foss Gård, Speilsalen på Hotel Britannia, The Thief blant flere. Med sensorisk rådgivning og smaking underveis har de alle bidratt til å muliggjøre dette. Fra forskningen vil vi takke Nofima og Norges Forskningsråd. Rådgivning og finansiering vil vi trekke frem Innovasjon Norge, Asker Kommune, Viken Fylkeskommune og Skattefunn-ordningen. Andre som har bidratt til at dette har blitt gjennomført er Asker Produkt, Dyrket.no, Guros Matservice, Statkraft og Askershus, forteller Rugset.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS