Christian Andersson (til høyre) har fått Q Innovasjonspris. Her sammen med selger Tore Fjellstad. (Foto: Kavli)

Fikk Q til å endre på Skyr-emballasjen

Christian Andersson utfordret Q-Meieriene til å gjøre Skyr-emballasjen mer klimasmart. Nå har han fått Q Innovasjonspris for sine helt ærlige tilbakemeldinger og ideer.

I fjor høst kjøpte Andersson et brett med Skyr på sin nærbutikk. Like etter kastet han seg over tastaturet for å dele sine ideer til forbedringer.

Christian Andersson. (Foto: Kavli)

Den engasjerte forbrukeren fra Moelv skrev en hel liste over løsninger som kunne gjøre Skyr-begeret mer klimasmart. Ganske nøyaktig et år senere er resultatet i butikk.

Etter innspill fra Andersson skal et lavere lokk, en bredere bunn, og et beger laget av gjenvinnbar plast gjøre 16 millioner Skyr-begre mer klimasmart.

– Jeg er klar over det høye lokket er litt av identiteten til Skyr, men jeg hadde et håp om at man kunne se bort fra dette og heller tenke på miljøbelastningen et slikt design har. Det tar opp mye unødvendig plass i transport, sier han.

Fikk innovasjonspris

Da Q-sjefen møtte han i Brumunddal for en stund tilbake, fikk han se noen av de første begrene på markedet. Den ydmyke forbrukeren trodde han skulle få noen vareprøver, i stedet ventet en overraskelse.

– Jeg er strålende fornøyd med resultatet. Før jeg tok kontakt hadde jeg en forventing om at Q-Meieriene alltid er på ballen når det gjelder forbedringer. Det stemte heldigvis, men jeg hadde aldri trodd jeg skulle få en innovasjonspris for mine forslag, sier en overrasket prisvinner.

Sparer 23 lastebiler i året Q-Meieriene har markert seg som et utfordrerselskap som hele tiden leter etter bedre måter å gjøre ting på. Q-sjef, Bent Myrdahl, forteller at de stadig møter høyere forbrukerkrav til klimasmarte produkter.

All produksjon har en påvirkning på miljøet, og vi ønsker at den skal være så lav som mulig. Nå får vi plass til enda flere produkter per leveranse. Justeringen på Skyr-emballasjen sparer oss fra å frakte 23 lastebiler med plast i året, sier Myrdahl.

Stiller krav til å følge opp

En modell som bygger på åpen forbrukerdrevet innovasjon forplikter og stiller krav til å følge opp. Q-sjefen forteller at de får mange henvendelser som går på emballasje, og spesielt på Skyr-lokket.

– Skyr-fansen er miljøbevisste, og vi har fått tydelige tilbakemeldinger på at dette er endringer de ønsker hjertelig velkommen. Vi håper at dette gjør det enda enklere for forbruker å ta gode og miljøvennlige valg i butikk, sier han.

Skyr

Skyr er original islandsk yoghurt som er laget etter islandsk oppskrift og fremstillingsmåte, på fersk norsk melk. Den har en fyldig konsistens med et høyere proteininnhold enn vanlig yoghurt. Skyr har en smak av ekte frukt og bær, og leveres i mange ulike smaksvarianter med ulik søtning og størrelser.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS