Illustrasjonsfoto: Katrine Lunke

Flere kjøper vinflasker som kan pantes

Vinmonopolets salg av vin i emballasje med pant har nesten doblet seg på under ett år. – Nordmenn er miljøbevisste og vi ser at stadig flere velger vin med pant, sier miljøsjef Rolf Erling Eriksen i Vinmonopolet.

Illustrasjonsfoto: Jarle Hagen/Vinmonopolet

I 2018 fikk Vinmonopolet inn sine tre første viner i plastflaske med pant. Siden den gang har både utvalget og salget økt. I hele fjor solgte de 285 000 viner i emballasje med pant. Ved utgangen av oktober i år hadde de allerede solgt 546 000, og størst har økningen vært for viner på plastflaske med pant. Vinmonopolet forventer at salget passerer 700 000 for viner på plastflaske eller boks med pant i år.

– Vi ser at plastflasker med pant er den emballasjetypen som har hatt aller størst prosentvis salgsøkning i løpet av det siste året. Flere av leverandørene våre har sett fordelene med pant og endret til pantbare flasker, samtidig som kundene i større grad etterspør plastflasker med pant. Dette er en vinn-vinn-situasjon og vi er helt avhengig av kundene for å nå våre klimamål, sier Rolf Eriksen.

Mange produkter med pant

– Det er ingen tvil om at kundene våre i økende grad etterspør produkter som belaster miljøet minst mulig, og utvalget av vin i emballasje med pant og andre miljøsmarte produkter øker jevnt og trutt hos oss, sier Eriksen.

Vinmonopolet tilbyr nå rundt 430 produkter på plastflasker og bokser med pant. I underkant av 40 av disse er vin.

For å nå sitt mål om å redusere CO2-utslippet med 40 prosent innen 2030, har Vinmonopolet satt strenge krav miljøkrav til leverandørene. De krever pantemerke på alle nye produkter i plast og aluminium som skal inn i basisutvalget.

Ønsker at mest mulig skal kunne resirkuleres

– Plastflasker har betydelig lavere klimaavtrykk enn glassflasker. Flaskene er lettere, og det krever mindre energi å produsere og transportere dem. Forskjellen i klimagassutslipp per flaske for plastflasker og polets tyngste glassflasker tilsvarer ti kilometer med bil, sier Eriksen. Pant sikrer at flasker og bokser blir resirkulert. Vin på plastflasker og metallboks inngår i pantesystemet som drives av Infinitum. Alt som pantes blir resirkulert.

Randi Haavik Varberg i Infinitum. (Foto: Katrine Lunke)

– Vi ønsker at mest mulig skal kunne resirkuleres og bli til nye flasker og bokser. Vi er glade for å se at salget av vin med pant øker betydelig, og at stadig flere velger plastflaske med pant når de kjøper vin, sier Randi Haavik Varberg, direktør for informasjon og marked Infinitum.

– Det er bra at mer av vinsalget går over på emballasje som kan pantes. Pant reduserer sannsynligheten for at emballasjen havner i naturen eller restavfallet. Det er altfor mye emballasje på avveie og vi må sikre mer gjenvinning av materialer. Pantesystemet bør derfor tas i bruk for mest mulig emballasje, sier Holger Schlaupitz, som er fagsjef for Natur og klima i Naturvernforbundet.

Fakta

  • I 2019 innførte Vinmonopolet strengere miljøkrav til leverandørene. Alle nye plastflasker og aluminiumbokser som skal inn i Vinmonopolets basisutvalg må ha pant.
  • Pant sikrer at flasker og bokser blir resirkulert. Flaskene og boksene kan pantes i Vinmonopolets butikker eller i panteautomater sammen med annen pant. De er en del av pantesystemet som drives av Infinitum og alt som pantes blir resirkulert.
  • Plastflasker har betydelig lavere klimaavtrykk enn glassflasker. Siden flasken er lettere, krever de mindre energi å produsere og transportere.
  • I 2019 solgte Vinmonopolet 285 000 viner i emballasje med pant. Ved utgangen av oktober i år hadde de solgte over 546 000 viner i plastflaske eller metallboks med pant.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS