Illustrasjonsfoto: Arctic Haute Route/ Norwegian Adventure Company
Illustrasjonsfoto: Arctic Haute Route/ Norwegian Adventure Company

Flere gir opplevelser i julegave

En av tre nordmenn planlegger å gi opplevelser i julegave i år. De yngste er ivrigst på å gi opplevelser. Vi gir gjerne en kulturopplevelse, et restaurantbesøk, et spabesøk eller et hotellopphold: Flere gir opplevelser.

Publisert

På oppdrag fra NHO Reiseliv har Kantar TNS spurt 1000 nordmenn over 18 år om deres julegavekjøp i år. 28 prosent har planer om å gi en opplevelse i julegave, opp fra 24 prosent i fjor, viser undersøkelsen. Funnet overrasker ikke NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

Kristin Krohn Devold. (Foto: Per Sollerman)
Kristin Krohn Devold. (Foto: Per Sollerman)

– Jeg tror det er et tegn i tiden at folk heller vil ha hotellovernattinger, kulturopplevelser og restaurantbesøk enn flere ting til skapene sine, sier hun.

De mest populære opplevelsesgavene å gi i år er kulturopplevelser som kino, konsert eller teater (17 prosent), restaurantbesøk (12 prosent) og velværeopplevelser, for eksempel besøk på spa (6 prosent).

– Miljøvennlig

Denne julen er det særlig nordmenn under 30 år som planlegger å gi opplevelser i julegave.

– Ungdom har liten plass, de er veldig miljøbevisst, og mange er opptatt av gjenbruk. Å gi en opplevelse i stedet for ting er miljøvennlig. Vi er veldig glade for denne trenden, og vi oppfordrer flere til å tenke i den retningen, sier NHO Reiseliv-sjefen.

Nils Henrik Geitle. (Foto: Morten Holt)
Nils Henrik Geitle. (Foto: Morten Holt)

Nesten halvparten av befolkningen har gitt en kulturopplevelse i julegave i løpet av de tre siste årene. Kjeden De Historiske Hotel & Spisesteder, som består av unike hoteller og spisesteder i hele Norge, merker godt at det er blitt trendy å gi bort opplevelser.

Kjøpes til jul, brukes om sommeren

– Vi selger gavekort som aldri før, og vi har de siste årene opplevd en salgsvekst på 30-40 prosent hver jul, sier administrerende direktør Nils Henrik Geitle i De Historiske Hotel & Spisesteder.

Gjøran Sæther. (Foto: Fursetgruppen)
Gjøran Sæther. (Foto: Fursetgruppen)

Han forteller at gavekortene er ganske jevnt fordelt på hotellene og spisestedene. Våren og sommeren er tiden da flest bruker gavekortene de får til jul.

– Denne type presang blir kjøpt av alle målgrupper, både voksne og unge. Alle har nok av materielle goder. Nå samler folk på gode opplevelser i stedet, sier Geitle.

Restaurantgruppe merker økt gavekortsalg

Fursetgruppen, som driver en rekke kjente restauranter i og rundt hovedstaden, blant annet Ekebergrestauranten og Grand Café Oslo, opplever også økt etterspørsel etter gavekort.

– Ja, det øker nå mot jul, og vi har bestilt opp ekstra med gavekort som vi fordeler rundt i restaurantene våre akkurat nå. Det er populært både som sommergaver og julegaver hos bedriftene, men også for de private nå til jul. Det er mange som har «alt» og som ønsker seg en opplevelse, forteller administrerende direktør i Fursetgruppen, Gjøran Sæther.

Flest på juleferie i Norge

Ifølge undersøkelsen reiser 1 av 4 nordmenn bort i julen. Av de som drar på juleferie, skal 7 av 10 reise i Norge.

– De fleste av oss ønsker nok å tilbringe høytiden i kjente og kjære omgivelser sammen med familie og venner. Familietradisjoner står sterkt hos Nordmenn i jula. Mange søker nok en hvit jul, og drar på hytta, eller til skidestinasjoner og alpinanlegg i hele vinter-Norge, sier NHO Reiseliv-sjefen.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS