Foto: Coor

HMS: «Gamification» kan skape atferdsendring

Gode HMS-rutiner krever at ansatte opptrer føre var. Derfor stilte Coor spørsmålet «Hvordan kan vi få til adferdsendring i praksis?» da nær 70 samarbeidspartnere og kunder samlet seg til «Partnerforum» om HMS nylig.

Publisert
Bjarne Johnson hos Attensi presenterer. (Foto: Coor)

– For å endre atferd må du se konsekvensen av å gjøre feil. Det er slik vi lærer, forteller Bjarne Johnson, partner i Attensi. – Spillet og læringen må foregå i et realistisk miljø tett opp mot de ansattes hverdag, slik at de skal møte samme dilemma og ta samme beslutninger som de ville gjort i det virkelige liv, fortalte han engasjerte tilhørere.

Sammen med Coor har Attensi utviklet HMS-opplæring som benytter konkurranseelement, tidspress, belønning og 3D-miljø som element for læring. Dette kalles «gamification», eller spillbasert læring. I utviklingen av HMS-treningen «Coor My Learning» har mange Coor-ansatte vært involvert i å legge inn scenarioer, detaljer og dilemma fra egen hverdag, og på den måten vært med på å forme egen læring.

Saken fortsetter under illustrasjonen

Richard Nystad (til venstre) og Hans Thomas Henriksen presenterer. (Foto: Coor)

Krever kontinuerlig innsats

Godt HMS-arbeid har ikke en start og en slutt. Coor har erfart at det er kontinuerlig innsats som skal være i ryggraden til våre medarbeidere og samarbeidspartnere. For å nå målet kan vi ikke og skal vi ikke gjennomføre arbeidet alene. På andre året har vi derfor samlet våre leverandører og kunder til FM-bransjens eneste Partnerforum om HMS. Målet er å overføre kunnskap og lære av hverandre.

Coor er avhengig av våre samarbeidspartnere for å lykkes, og de er avhengige av oss. Spillutvikler Attensi, analysemiljøet Safetec og offshore-giganten Aker Solutions var invitert til å holde innlegg om tiltak for å utvikle HMS-arbeid. Lunsj av plantebaserte produkter ble servert av Engrosfrukt, som holdt et kort innlegg om bærekraftig fotavtrykk i matveien. Etter lunsj gikk deltakerne praktisk til verks i arbeidsgrupper for å få inspirasjon, tiltak og for å finne svar på spørsmålet om hvordan vi får til atferdsendring i praksis.

Kunnskapsdeling er avgjørende

Aker Solutions bød på et åpenhjertig innblikk i hvordan selskapet snudde en negativ utvikling fram til 2013, da deler av selskapet opplevde en dramatisk økning i alvorlige nestenulykker.

– Vi skjønte at vi måtte endre oss dersom vi skulle forhindre at liv gikk tapt, forteller seniorrådgiver HSSE i Aker Solutions, Magnus Skjelde.

Administrerende direktør i Coor, Nikolai Utheim. (Foto: Coor)

HMS-arbeidet i Aker Solutions hadde før båret preg av sporadiske kampanjer som svar på konkrete skader, som fall- eller kuttskader, ofte med kortvarig effekt. Nå skulle fokus endres til «team commitment» - en lagforpliktelse. Leder må i dag ut og prate med sine ansatte, over alle nivå og i alle avdelinger hos Aker Solutions.

Skjelde vektlegger den unge lærlingen på 18 år, som møter Aker Solutions offshore for første gang. Hvem er hans rollemodeller? Lærlingen finner sine rollemodeller blant sine kolleger, i en jobb han gjør for første gang. Du kan være kollega til en som har deg som sin rollemodell – og som ser til deg når hun skal avgjøre risikobildet hun står i, understreket Skjelde.

Viktig for den enkelte og bransjen

Coor har de seneste årene iverksatt en rekke tiltak for å realisere visjonen om at ingen skal skade seg på jobb.

– I Coor mener vi at solid og systematisk gjennomgående med HMS er noe av det viktigste vi og bransjen kan gjøre for våre ansatte, slik at de opplever en sikker og trygg arbeidsplass. Atferdsendring, med færre skader som mål, forutsetter at vi inkluderer alle «kulturer», både kunder, leverandører og vår egen HMS-kultur, sier administrerende direktør i Coor, Nikolai Utheim.

– Tema for dagen, sammen med gjesteinnleggene, beviser at det ikke er noe fasit i å komme til mål, men at det er ulike verktøy, ulike måter å jobbe på, og kombinasjonen av mye av det vi har hørt i dag er nøkkelen til å lykkes med å bygge en sterk HMS-kultur, sier Utheim.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS