Illustrasjonsfoto: Engrosfrukt

En leverandør for de små

Det er ikke alltid at dagens raske handel går hånd i hånd med naturens rolige utvikling. Derfor jobber Coors frukt- og grøntleverandør Engrosfrukt med lokale leverandører, som sikrer leveransene og lar bøndene konsentrere seg om nettopp god frukt og kvalitetsgrønnsaker.

Publisert
Illustrasjonsfoto: Engrosfrukt

Gode råvarer og bærekraftig distribusjon er nøkkelord for Engrosfrukt. Det skal smake godt å benytte seg av jordens grøde, men reisen fra frø til ferdig frukt og grønt på bordet er ikke alltid helt enkel.

En avling trenger tid til å gro og utvikle god smak, spesielt her i nord. I en rask og skiftende verden kan det være vanskelig å finne løsninger for leveransen som fungerer for både produsent og bestiller. Frukt og grønt er sesongvarer, med begrenset tilgang, og fremfor alt er det noe lokalt. Det enestående med Engrosfrukts forretningsidé er at de gir små, lokale leverandører mulighet til å levere til store aktører, som for eksempel Coor.

Olav Slette står bak Engrosfrukt. (Foto: Engrosfrukt)

Bakgrunnen for Engrosfrukt

Da Olav Slette grunnla Engrosfrukt, hadde han jobbet med frukt og grønt i mange år – særlig poteter.

Bøndene i bygda hadde problemer med å få solgt potetene til god pris, og med å få langsiktige, trygge kontrakter. Det ville han forandre på, og samtidig ville han at verden skulle få smake på utsøkte, norske poteter.

– Startskuddet for virksomheten gikk egentlig da den sveitsiske restaurantkjeden Marché etablerte seg i Norge. De trengte poteter, og jeg tenkte at nå hadde vi sjansen. Jeg dro for å treffe Marché, og lot dem smake på potetene våre. De ble rett og slett så imponert over smaken at de bare ville ha mer poteter. Dermed var vi i gang, sier Slette.

I stadig vekst

Slette forsto at markedet trengte mer konkurranse og flere varer enn bare poteter. Han begynte sakte, men sikkert å bygge opp et nettverk av leverandører og kunder, og på forholdsvis kort tid vokste Engrosfrukt til det selskapet vi kjenner i dag.

I dag jobber Engrosfrukt med åtte grossister i Norge og seks i Sverige, og de opplever stadig tilvekst. Drømmen er selvsagt å bli enda større, men også å beholde sjelen i virksomheten: nærheten og symbiosen med naturen.

– Det som er viktig å forstå når man jobber med matleverandører, er at de bryr seg om smaken, og at de kan sin mat. Vi må leve opp til forventningene deres og samtidig presentere et alternativ som er bærekraftig for både produsentene og miljøet, sier Slette.

Inspirere til å velge bærekraftige alternativ

– På grunn av de store klimatruslene i verden stilles det i dag mye større krav til matgrossistene om bærekraft. Har dere opplevd noen forskjell i hvilke krav bestillerne har til Engrosfrukts virksomhet?

– La meg si det slik: For to år siden var det ingen av kundene som spurte etter bærekraftige alternativ, det var det ingen som var interessert i. I dag er nesten alle bestillerne innforstått med at vi må tenke over forbruket vårt. Der har vi en viktig oppgave som produsent, med å inspirere dem til å velge bærekraftige alternativ. Vi foreslår for eksempel plantebaserte menyer og tilbyr ferdig oppskåret frukt for å minske matsvinnet. Det er et litt dyrere alternativ, men på den måten kan vi sikre at all mat blir spist og brukt. Vi må alle gjøre vår del for at vi skal kunne fortsette å bruke jorden.

Et av de største truslene mot de lokale leverandørenes fortsatte eksistens er nettopp at det er vanskelig å få store og trygge kontrakter med kontinuitet. Det er her Engrosfrukt kommer inn i bildet. De tar over all distribusjon og tar seg av kontakten med bedriftene, slik at frukt- og grønnsaksprodusentene kan konsentrere seg om det de gjør best: å dyrke utsøkt frukt og grønt.

– Så vidt jeg vet finnes det ingen tilsvarende virksomhet i Sverige som jobber på denne måten, sier Engrosfrukt-gründeren.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS