Jonna Ragnhildstveit i Unilever Food Solutions og president i NKL, Helge Johansen. (Foto: NKL)
Jonna Ragnhildstveit i Unilever Food Solutions og president i NKL, Helge Johansen. (Foto: NKL)

Kokkelandslagene med samarbeid med Unilever

De norske kokkelandslagene (ved NKL) og Norges Kokkemesteres Landsforening har fått ny samarbeidspartner i Unilever Food Solutions. Samarbeidsavtalen gjelder fra 1.januar 2018.

Publisert
De norske kokkelandslagene (senior og junior). (Foto: NKL)
De norske kokkelandslagene (senior og junior). (Foto: NKL)

Avtalen skal bidra til at de når felles målsetning om økt rekruttering til kokkefaget og at bærekraft kommer høyere opp på agendaen i bransjen.

– Unilever Food Solutions har allerede samarbeid med WACS og Nordic Chefs Association, samt med de nasjonale kokkelandslagene både i Sverige, Danmark og Finland. Således kan vi dra nordiske synergieffekter når det gjelder å øke rekrutteringen til bransjen, uttaler president i Norges Kokkemesteres Landsforening, Helge Johansen.

Bærekraft på menyen

Gjennom samarbeidet tar de også sikte på å høyne engasjementet rundt bærekraft blant kokker og øke forståelsen for hvordan man driver et bærekraftig og lønnsomt kjøkken, uten at det går på bekostning av kvaliteten på maten.

– Sammen med Norges beste kokker, NKL og de lokale kokkelaugene ønsker vi å bidra til å skape en attraktiv, men også bærekraftig, bransje for fremtidens kokker, sier «Country Manager» hos Unilever Food Solutions, Jonna Ragnhildstveit.

«Sikre en bærekraftig og lønnsom matbransje»

«Unilever Food Solutions setter bærekraft i fokus for alt de gjør, og de har allerede utviklet flere bærekraftige verktøy, slik som klimasmart mat, CO2-kalkulator og en matsvinnapp. I tillegg produserer UFS bærekraftige ingredienser, slik som f.eks. Knorr Professional Fonds & Demi Glace. Kokkelandslagene er allerede dyktige på bærekraft, og siden de har en sterk påvirkningskraft i kokkebransjen, kan de sammen nå frem til både dagens og fremtidens kokker og sikre en bærekraftig og lønnsom matbransje», heter det i en pressemelding fra Unilever Food Solutions.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her