Østfolddialekten preger også de nye arbeidsskjortene til Solbyen pizza. Med Hællæ foran og Prekæs bak, er Simonsen veldig fornøyd. Blåfargen er for Sarpsborg, selvfølgelig. (Foto: Heidi Fjelland)

Pizza på østfoldsk

«Hællæ», «Gøttekællær», «Bæl god», «Nøttærnte» og «Prekæs». Kundene har lagt sin elsk på de lokale pizzanavnene hos Solbyen Pizza.

Publisert
Denne saken er skrevet av Heidi Fjelland
Prekæs! (Foto: Heidi Fjelland)

Særpingene elsker å omtale byen sin som Solbyen, og de er glad i dialekten sin. Sørlendingen Kristian Simonsen, fant kjærligheten og bosatte seg i Sarpsborg for drøye 10 år siden. Og med en forkjærlighet for østfolddialekten og mange års erfaring fra pizzayrket, slår han dette sammen i sitt nyetablerte Solbyen Pizza.

Kristian Simonsen serverer «ekte» Østfold-pizza. (Foto: Heidi Fjelland)

Mange års erfaring

Simonsen startet i Dolly Dimple`s i Bergen i august 1998, og hadde da kun noen års jobberfaring fra utelivsbransjen i Bergen.

– Jeg hadde ingen utdannelse innen restaurantbransjen, jeg var student og ble tipset om ledig stilling på Dolly på Torgalmenningen av en kompis, etter kort tid ble jeg tilbudt nestlederstilling, deretter ble jeg daglig leder fra januar 2000, forteller Simonsen.

Solbyen Pizza i Sarpsborg ligger på Alvim foodcourt, like ved E6. (Foto: Heidi Fjelland)

Og han fortsetter: – Dolly i Bergen var franchisedrevet av BARA-gruppen. I 2004 ble Dolly i Bergen solgt til hovedkontoret og jeg ble driftskoordinator for Bergen og omegn rett før sommeren 2004. Etter et halvt år fikk jeg lyst til å drive min egen restaurant, og jeg fikk da franchise for restauranten som skulle åpne på Svinesundparken i Halden fra juni 2005. Her gikk det så bra, at jeg kjøpte Dolly av hovedkontoret i Sarpsborg fra januar 2006. Da jeg hilste på mine nye naboer før åpningen i Halden, var den første medarbeideren jeg hilste på der, hun som ble kona mi, Linn Hox Solberg.

Ønske om å starte for seg selv

– Vi gikk i nesten fire år med tanker om å gå ut av Dolly Dimple`s kjeden, for å starte for oss selv. Da Dominos kom på banen og kjøpte hele kjeden med det målet om å legge ned hele Dolly Dimple`s innen april neste år, så var det naturlig å ta skrittet, sier Simonsen.

De brukte sommeren til å utvikle oppskrifter, og til å finne navn på restauranten.

– Jeg var først innom navnet Vigeland Pizza Park, med pizzanavn som Monolitten og Sinnataggen, forteller Simonsen, – rett og slett fordi jeg er i familie med Gustav Vigeland og kommer fra Vigeland i Lindesnes. Men, jeg slo tanken fra meg, da mine venner lurte på om jeg hadde planer om å slå an internasjonalt, sier han og flirer.

– Den ene pizzaen, Solbybabes, er en hyllest til mine ansatte, sier Kristian Simonsen. (Foto: Heidi Fjelland)

En venn foreslo Solbyen Pizza. Både kona Linn og han selv falt for navnet og kona begynte å finne navn og uttrykk fra Østfold til menyen.

– På en dag ble navnet på restauranten og nesten alle pizzanavnene en realitet, konkluderer han entusiastisk.

«Solbybabes», en hyllest til de ansatte

Ikke alle pizzanavnene er østfolduttrykk, heriblant er Solbybabes, som er en hyllest til alle de ni jentene som ble med videre fra Dolly Dimple`s.

Med et lekeland i restauranten blir det litt avkoblende for foreldre og moro for barna. Simonsen har satt opp det selv. (Foto: Heidi Fjelland)

– Kona mi har vært mye syk de siste tre årene, og nå i mai fikk hun brystkreft. Mine Solbybabes er navet i Solbyen Pizza, og jeg hadde aldri klart å drive restauranten uten dem, forteller 42-åringen.

Et annet navn er; «Ruben». Ruben var stamkunde på Dolly Dimple`s, han kjører semitrailer, og har blitt en god kompis med Simonsen. Han var førstemann til å bestille bord på åpningsdagen for Solbyen Pizza.

– «Hællæ», er pizzaen det går aller mest av, vår bestselger. Over halvparten av alle solgte pizzaer den drøye første måneden, var denne, forteller Simonsen.

Foto: Heidi Fjelland.

Dolly priset seg ut, spennende med Domino's

Simonsen mener Dolly priset seg ut, og at man kan få bedre bunnlinje ved å senke prisene og dermed øke volumet.

– Vår laveste forventning er 10,5 millioner netto omsetning i 2018, sier han nøkternt. Og med Domino's, som har åpnet rett borti gata med sin utenlandske kapitaltilgang, blir det spennende fremover.

– Omsetningen vår har vært temmelig jevn hele året, så vaktlisten er nesten lik om vi er i oktober eller juli. Vi har satt ned priser i forhold til hvordan det var på Dolly Dimple`s, og faktisk økt omsetningen. Nye aktører vil alltid komme på banen, så vi får bare møte dem med å stå på med vårt eget, sier han fornøyd.

Utvider og blir kjede

Nå har også Simonsen åpnet en ny restaurant i Fredrikstad, Østfoldhallen Pizza, med samme konsept, bare litt tilpasning av navn og meny. På grunn av knivingen mellom de to østfoldbyene, kunne han ikke velge Solbyen-navnet i Fredrikstad.

– Vi var så heldige å få tak i et lokale i Østfoldhallen i Fredrikstad, et sted jeg har drømt om helt siden jeg kom til Østfold. Her vil vi også selge pizzastykker med drikke, for senterets kunder på farten og de ansatte, forteller Simonsen.

– Jeg kunne tenkt meg et par flere avdelinger i kjeden, men det vil være litt «skynde seg sakte». Tross alt har jeg to små barn og en syk kone. Jeg ville aldri åpnet ny avdeling på dette tidspunktet om ikke Linn hadde vært med 100 %, sier han.

Han har tro på at Solbyen Pizza fungerer stort sett alle steder. – Dette vil i så fall bli en kjede hvor jeg ønsker et større samarbeid med de ulike driverne, og uten en høy franchiseavgift som slår bena under en driver. Det må være grunnlag for sunn drift fra dag en, sier han entusiastisk.

Les enda mer i den siste utgaven av magasinet Horeca (nummer 7 2017)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS