Illustrasjonsfoto: Hanen
Illustrasjonsfoto: Hanen

Samarbeid mellom Innovative Opplevelser og Hanen

Næringsklyngen Innovative Opplevelser og næringsorganisasjonen Hanen (bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske) inngår et samarbeid.

Publisert

Bakgrunnen er markedenes økende interesse og etterspørsel etter aktiviteter og opplevelser, og at videre utvikling må være kunnskapsbasert og gi positiv og bærekraftig verdiskaping for alle involverte og berørte.

Søkelyset må settes på opplevelser

«Når antall opplevelseshungrige turister som banker på døra til Norge vokser som aldri før, må søkelyset settes på opplevelser som kan omsette denne interessen til økt økonomisk aktivitet. Næringsklyngen Innovative Opplevelser har sammen med FoU-miljøer både i Nord-Norge og internasjonalt over mange år utviklet et kunnskapsgrunnlag om opplevelser som en pådriver for vekst og verdiskaping. Dette er en medvirkende årsak til den sterke turismeveksten i nord. Klyngens fokus på opplevelser i skjæringsfeltet mellom natur, kultur og mat/måltidsopplevelser passer Hanens bedrifter innen bygdeturisme og gårdsmat. Disse opplever også en betydelig økt interesse for sine produkter, og Hanen ønsker nå å stimulere produkt- og opplevelsesutvikling hos medlemmene», heter det i en pressemelding fra Hanen.

– Vi ønsket å inngå et samarbeid med et kunnskaps- og næringsmiljø som har dokumenterte resultater å vise til. Innovative Opplevelser er en næringsklynge som har jobbet med dette i mange år og som har vist i praksis at selv små bedrifter kan oppnå gode resultater med å arbeide kunnskapsbasert med innovasjon og egen utvikling, forteller Hanens leder, Bernt Bucher-Johannessen i meldingen.

60 virksomheter

Innovative Opplevelser har hittil først og fremst vært forankret i Nordland, og består av nærmere 60 virksomheter (bedrifter, transportører, kulturinstitusjoner, destinasjonsselskaper, NORD Universitet og Nordlandsforskning). Klyngen har siden 2008 har jobbet sammen om opplevelser som blir «reasons to go» i markedet.

Arbeidet har satt tydelige spor i mange av bedriftene, og flere av dem har vunnet priser og utmerkelser som bekrefter at de nå er i Norgeseliten som opplevelsesleverandører. Det har skjedd gjennom satsning på innovasjon, nye tilbud, kompetanse, nettverksbygging og markedsutvikling.

Innovative Opplevelser er assosiert medlem i det nasjonale klyngeprogrammet, Norwegian Innovation Clusters, og målet er å bli et nasjonalt ekspertsenter (NCE) innen opplevelsesdrevet verdiskaping.

– Det er svært spennende å få Hanen som medlem i klyngen. Vi ser mange muligheter for videre utvikling av bærekraftige, autentiske og typisk norske opplevelser i tråd med markedets ønsker, kommenterer klyngeleder Bård Jervan.

I disse dager inngår eksempelvis Aalan Gård i Lofoten et samarbeid om gårdsbesøk for Hurtigrute-passasjerer. De leverer allerede sine prisbelønnede økologiske oster til både til Hurtigrutens Costal Kitchen og Norges beste hotell-frokost på Thon Hotel Lofoten. Aalan Gård i mange år vært et aktivt medlem både i Hanen og Innovative Opplevelser.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her