Hurtigruten vinner kategorien reise og turisme («Travel & Turism») Sustainable Brand Index 2025.
Hurtigruten vinner kategorien reise og turisme («Travel & Turism») Sustainable Brand Index 2025.

De mest bærekraftige merkevarene i Norge

Dette er de mest bærekraftige merkevarene i Norge i 2025. Når det gjelder mat- og drikkebransjen, finner du Änglamark helt på topp. Blant hotellselskapene er Thon Hotels best, mens Hurtigruten vinner reisekategorien. 

Änglamark går helt til topps i Sustainable Brand Index for Norge i 2025.
Änglamark går helt til topps i Sustainable Brand Index for Norge i 2025.

Blant de 10 beste finner vi også Q-Meieriene på fjerde-, Tine på sjette-, Vinmonopolet på sjuende- og Rørøsmeieriet på åttendeplass på Sustainable Brand Index for Norge i 2025. 

Thon Hotels best blant hotellselskapene

Thon Hotels er best blant hotellselskapene i 2025.
Thon Hotels er best blant hotellselskapene i 2025.

Blant hotellselskapene er Thon Hotels best med 17. plass, rett foran Strawberry på 18. plass. Scandic Hotels Norge er nummer 26 på listen.

Foruten de nevnte, finner vi også Kiwi, Solvinge, Den Stolte Hane, Kavli, Gilde og Coop blant de 30 beste.

Se listen over de 30 beste totalt nederst i saken

Friele er kategorivinner

Illustrasjonsfoto:
Illustrasjonsfoto:

Friele (JDE) er for tredje året på rad kåret til den mest bærekraftige merkevaren innen drikkevarer («beverages»), selv om flere av dem blant de 30 beste også produserer drikke – i tillegg til andre varer.

– Denne utmerkelsen bekrefter den sterke tilliten forbrukerne har til Friele og arbeidet vårt med bærekraft. Vi er veldig stolte og ydmyke over at vi beholder denne posisjonen og anerkjennelsen for tredje år på rad, sier Mona Lindgren hos Jacobs Douwe Egberts (JDE) Norge AS, som er ansvarlig for merkevaren Friele.

Se listen over de 30 beste totalt nederst i saken

Hurtigruten er reisevinner

Administrerende direktør for Hurtigruten Norge, Hedda Fellin.
Administrerende direktør for Hurtigruten Norge, Hedda Fellin.

Hurtigruten vinner kategorien reise og turisme («Travel & Turism»), Wiederøe i kategorien flyselskap, Kaffebrenneriet er vinner av kategorien restauranter, kafeer og takeaway («Restaurants, Cafes & Take-away»), mens Miele er vinner av elektronikk-kategorien, men ingen av dem havner blant de 30 beste totalt.

– At nordmenn oppfatter Hurtigruten som best blant selskapene i reiselivet, ser vi som en hyggelig anerkjennelse. Vi er opptatt av å levere konkrete resultater og det er motiverende at det blir lagt merke til, sier administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten. Hurtigrutens flåte består av ti skip. 

Fire av dem er bygd om til moderne hybridskip som bruker batteripakker for å redusere utslippene.

Sustainable Brand Index 2025

Sustainable Brand Index måler de mest bærekraftige merkevarene i Norge.
Sustainable Brand Index måler de mest bærekraftige merkevarene i Norge.

Sustainable Brand Index måler forbrukernes oppfatning av 287 norske merkevarer i 36 bransjer, og mer en 10 000 intervjuer er gjennomført. Det gir grunnlag for de årlige kåringene.

Dette de er de 30 beste totalt i Sustainable Brand Index for Norge i 2025:

1. Änglamark

2. Finn.no

3. Posten

4. Q-Meieriene

5. Flytoget

6. Tine

7. Vinmonopolet

8. Rørosmeieriet

9. IKEA

10. Vy

11. Stormberg

12. Felleskjøpet

13. Kiwi

14. Solvinge

15. Ruter

16. Den Stolte Hane

17. Thon Hotels

18. Strawberry

19. Kavli

20. Vy Buss

21. Mestergrønn

22. Vipps

23. Bergans of Norway

24. Gilde

25. Sporveien

26. Scandic Hotels

27. Coop

28. KLP

29. SpareBank 1

30. Norrøna

Du kan lese mer om kåringen og se alle kategorivinnerne her

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS