
Mot rekord for Røros Hotell
Røros Hotell-gruppen er i ferd med å sette ny rekord i 2017. – Det har vært et år med opptur, og det ser positivt ut også for 2018, konkluderer administrerende direktør for Røros Hotell AS, Terje Lysholm.

I oktober ble det også kjent at Røros Hotell har sikret seg meget godt også nest høst – i oktober og november, normalt måneder med lite belegg. Røros Hotell har nemlig inngått en gigantavtale i forbindelse med den gigantiske Nato-øvelsen Trident Juncture 2018. 35 000 soldater fra om lag 30 nasjoner deltar, og avtalen innebærer kjøp av om lag 6000 romdøgn, samt leie av Storstuggu i perioden oktober til medio november 2018.
– Dette er en av de største avtalene som er blitt gjort i Røros Hotells historie. Erfaringsmessig vil det være knyttet en del aktivitet i forkant av denne øvelsen som kommer som tillegg til avtalen, sier Terje Lysholm.
Les også: Historisk stor avtale for Røros Hotell AS
Du kan lese portrettet med Terje Lysholm i den kommende utgaven av magasinet Horeca.

Markant vekst i 2017
Røros Hotell-gruppen har hatt en markant økning i 2017, sammenlignet med fjoråret. Omsetningsveksten sammenlignet med 3 kvartal er på hele 17,5 % sammenlignet med 2016.
– Bare i juli 2017 klarte gruppen å øke belegget til 92,6 % på Røros Hotell (fra 86,6 % i 2016), Vertshuset økte fra 90,2 % til 93,0 %, mens Erzscheidergaarden økte fra 91,4 % til 96,9 %, opplyser Lysholm.
Per tredje kvartal 2017 har Røros Hotell-gruppen totalt et belegg på 60,1 % (mot 53,7 % i 2016, økning på 11,9 %), og RevPar på 626 kroner (mot 539 kroner året før, en økning på 16,1 %).

Les også: Hotell-Norge går godt, og best i distriktene
– Hyggelig vekst i tøft marked

Denne solide økningen skyldes blant annet flere større arrangementer som er lagt til Røros – i tillegg til etablerte arrangementer som Rørosmartnan, Femundløpet, Vinterfestspill, håndballturneringer, Elden m.m.
– I begynnelsen av juli var vi vertskap til 950 Harley Davidson-entusiaster, som beslagla «hele» Røros. I fjor så ble flere av våre produkter berørt av streiken, men allikevel så er det en svært hyggelig vekst i et tøft marked ute i distriktet, uttaler Lysholm.
Ny prisstruktur
Fjorårets investering med nytt bad og velværesenter på Røros Hotell har vist seg meget vellykket, og blitt populært for ferie/fritidssegmentet.
– Dette har også bidratt til en del av denne veksten, men vi har også arbeidet med en ny prisstruktur, samt å «pakke» våre produkter enda bedre, forklarer Lysholm.