1) Prisen på en halvliter har nesten blitt en Veritas-metafor for prisnivået rundt om i verden. Prisen i Danmark er fortsatt betraktelig billigere enn i Norge, kurstillegget inkludert.Foto: Republik News
Sommer-Danmark får rundjuling i norske medier, men virkeligheten er langt fra så ille
«Svindyrt», «Prissjokk for nordmenn», «Her forsvinner feriepengene fryktelig fort». Det har haglet med negative presseoppslag. Virkeligheten i Danmark er imidlertid langt mer nyansert og til og med positiv.
Hvilken turistsommer står besøksindustrien foran her
hjemme? Hva med nordmenns populære ferieland Sverige og Danmark? Hvordan vil
økede levekostnader her hjemme, samt svak norsk krone, påvirke ferievalg og
prioriteringer?
Horecanytt.no ser nærmere på situasjonen for
besøksindustrien, og har bedt én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, og
tidligere journalist Bjørn B Jacobsen (68) om et knippe
situasjonsrapporter før sommeren.
Danmark har i årevis surfet
på en bølge av sommer-entusiasme i norske medier. Bildet har vært entydig
positivt. Nå er virkeligheten snudd på hodet. Det er ikke lenger deilig å være
norsk i Danmark. Nå er det ikke bare dyrt å være norsk i Danmark. Det nærmest
advares mot å reise til Danmark fordi det er «svindyrt», et uttrykk brukt
senest i TV2-nyhetenes reportasje lørdag 8. juli.
Pussig nok har Visit Denmark
og dansk besøksindustri overlatt historiefortellingen til norske medier, med
det resultat at Danmark har fått grisebank i store oppslag
i oppkjøringen mot
sommerferien. Det sier seg selv at dette påvirker folks oppfatning og dermed
ferievalg, samtidig som den svenske kronen nå ligger krone mot krone mot den
norske. Dagens Næringsliv skrev 30. juni om en småbarnsfamilie som ferierte i
Danmark i fjor, og syntes det var dyrt. «Nå er valutakursen enda verre, så
vi er glade for at vi ikke skal dit i år».
Dette er bildet av Danmark i
Norge for tiden, uten at jeg har sett ett noen forsøk fra Visit Denmark, med
eget kontor i Oslo, eller dansk besøksindustri, på å kommunisere det reelle
virkelighetsbildet, eller i det minste forsøke å balansere den massivt negative
pressedekningen. Det er ingen dristig påstand at dansk besøksindustri risikerer
betydelig tap i sommer. Ikke bare på færre norske gjestedøgn, men også færre
svenske.
Er situasjonen og
virkelighetsbilde virkelig så ille? Jeg tok med en prosjektleder med kalkulator,
og reiste til Århus for å sjekke. Kortversjonen er at, ja, du må gange alle
kjøp med 1,60. Men, fordi mange varer i utgangspunktet er billigere i Danmark,
tross markant prisstigning også der, er det mye som koster det samme som i
Norge, og det er også varer som er betydelig rimeligere, den heftige
valutakursen inkludert. Matvarer og drikkevarer alle kategorier ikke minst. Så
hvorfor bretter ikke Visit Danmark og dansk besøksindustri ut det store bildet,
i stedet for å bli mørbanket i norske medier dag etter dag? Mer om det etter
hvert.
Prisbildet innenfor hele
besøksindustrien vil alltid variere avhengig av hvor du befinner deg, om du er
i storbyer eller i distriktene. Når VG nylig rapporterte om 140 NOK for en
halvliter i Nyhavn, Københavns populære restaurantområde, er det som i Norge;
besøker du de fjongeste restaurantområdene, betaler du deretter.
Vi kjøpte samme halvliter for
50 danske, altså 80 norske, i Århus. Det er 60 norske kroner billigere enn i Nyhavn. Og
Århus er ikke akkurat utkant-Danmark. Vi snakker landets nest største by med
336.000 innbyggere og 50.000 studenter. 195 NOK for et glass Chardonnay i
Nyhavn skriver VG, mens vi betalte 118 NOK for samme glass i Århus. Igjen;
oppsøker du de hotteste oasene i hovedstedene, enten du er i København,
Stockholm eller Oslo, jakter du de gode opplevelsene, ikke de laveste prisene.
Så hva er prisnivået i Oslo?
«Oslo er en a verdens dyreste byer å kjøpe øl i», skriver Aftenposten. Avisa
Oslo omtaler 10. mars i år følgende Oslo-priser: 120 kroner for en flaske 0,33
Carlsberg på «Bar Bardot» ved Nationaltheatret. 119 for 0,4 Frydenlund pils på
«Tolvte og Kranen» på Munch-museet, 126 for Carlsberg 0,5 på «Underbar» Aker
Brygge, og 124 kroner for Carlsberg 0,33 på BA3 i Bygdøy Allé. Med andre
ord: Danmark hevder seg veldig bra, selv når du ganger prisen med 1,60.
Neida, prisen på drikkevarer
er ikke alt her i verden, men for de fleste av oss er drikkevarer en ikke
ubetydelig andel av feriebudsjettet. Hva en halvliter koster rundt om i verden,
har nesten blitt en Veritas-metafor når vi måler kostnadsnivå. Snittprisen for
en halvliter på restauranter i Århus-området lå stort sett rundt 50 DKK (80
NOK). Noen steder litt lavere, helt nede i 39 DKK, og noen steder litt dyrere
enn 50 DKK. Likevel billigere enn i Norge.
Rema 1000-handlekurven er billigere i Danmark
Turister som leier feriehus
stod for 42 prosent av alle gjestedøgn i Danmark i 2021. Camping og hotell som
begge stod for 23 prosent.
Mange nordmenn som reiser til
Danmark leier feriehus, de kjører bobil eller har med campingvogn. Det betyr at
trivelige matvarepriser er viktig for feriebudsjettet. Vi sjekket derfor
matvareprisene hos Rema1000, som i dag er største aktør i Danmark.
Første uka av juni kostet en
kurv danske jordbær på Rema 1000 Århus 26 DKK (41,60 NOK). Hos Rema1000 Tønsberg
kostet en kurv norske jordbær 89,90 NOK på samme tidspunkt, altså 48,30 NOK
forskjell med fordel Danmark.
Hva så med en handlekurv fylt
med kjente og identiske merkevarer hos Rema1000 Danmark og Rema 1000 Norge?
Sluttsum Rema1000 Århus: 567,50 DKK (908 NOK). Sluttsum Rema 1000 Tønsberg:
952,10 NOK. Differanse på 44,10 NOK i favør Danmark. Alt utregnet etter en kurs
på 1,60. Norges Bank kurs 30. juni var 157,16, som 7. juli var 157.13, som den
ligger der. Med tilleggene som kortbetaling innebærer, ser vi at 1,60 over tid
i sommer, er en grei kurs.
Omsetter
166 milliarder
Norge er et utenlandsk
primærmarked for Danmark. Store svingninger opp eller ned gir derfor betydelige
utslag for besøksindustrien, og i neste omgang for regionenes og
destinasjonenes brutto verdiskapning. Det totale turismeforbruket i Danmark var
166 milliarder NOK i 2020. Pluss/minus på nivå med den norske verdiskapningen.
I 2019 la utenlandske
turister igjen 98,4 milliarder NOK i Danmark. En verdi som gav 47.000 heltids
sysselsatte, med skatteinntekter på 26 milliarder NOK. Får Danmark et større
tap på norske og svenske gjestedøgn denne sommeren, som er sannsynlig, handler
dette derfor om store penger. Rundt 175.000 mennesker jobber innen dansk
turisme, omtrent som i Norge. Ei næring leverer årlige skatteinntekter på nivå
90 milliarder NOK.
Danmark
burde vært tøffere til stede
Selvfølgelig burde Danmark
med sin besøksindustri, med Visit Danmark i spissen, vært langt mer offensivt
og tøffere til stede på den norske markedsplassen, i kampanjene og i
mediekommunikasjonen, for å balansere den negative medieomtalen Danmark har
fått den senere tid. Danmark har tross alt mye å melde.
Det er ingen formildende
omstendighet at strategier og kampanjer har vært planlagt i lang tid. Når
aktuelle situasjoner oppstår, som den helt ekstraordinære valutasituasjonen
Danmark har vis a vis både Norge og Sverige, som jo ikke inntraff forrige uke,
må dansk turisme evne å snu seg raskt, kaste om sine planer, kampanjer og
budskap, og komme seg i angrepsposisjon. Visit Danmark har i årevis har vært en
offensiv og innovativ nasjonal markedsfører, så denne tafattheten overrasker.
«Prisforskrekkede
nordmenn»
Når region Nordvestkysten på
Jylland lanserte en «last minute»-kampanje nylig, som «skal lokke
prisforskrekkede nordmenn til Danmark», er det en beskrivende illustrasjon
på situasjonen. «Den norske kronen holder nordmennene hjemme», skriver
Destination Nordvestkysten i en pressemelding, og slår fast at feriehus- og
feriesentrene i regionen opplever at «nordmennene holder på pengene på grunn
av den lave norske kursen».
Hva kampanjen inneholder, om
det er noe insentiv, står det ingen ting om, så jeg formoder at dette kun er en
tradisjonell reklamekampanje i panikkens time, fordi man ser nedgang i
bestillingene. En kampanje som kommer på et tidspunkt da nordmenns ferieplaner
forlengst er lagt.
Virkeligheten
langt mer positiv
-Ja, hva mener du vi skal
gjøre? - har flere enn én dansk leder innenfor reiseliv og besøksindustri
spurt, når jeg har utfordret dem på situasjonen, hvorfor de sover i timen.
Svaret er ingenlunde NASA-teknologi: Tradisjonell reklame med hvite strender og
høye smørbrød funker dårlig hvis folks lommebok og feriebudsjetter skriker NEI.
Så er det store paradokset at
virkeligheten vi identifiserte på vår research-reise i Danmark, gir et langt
mer nyansert og oppløftende bilde av prisbildet enn den negative nyhetsflommen
vi har sett i Norge i forkant av ferietiden, som éndimensjonalt baserer seg på
at du må gange alle danske priser med 1,60.
Det er jo denne virkeligheten
som burde preget kommunikasjon og budskap i Norge, nemlig at Danmark ikke
er «svindyrt». For dansk besøksindustri, for mange nordmenn og svensker som
denne sommeren velger bort Danmark, fordi de ikke har denne virkelighetsforståelsen,
fordi mediene har fortalt en annen historie, er dette synd, og det kan vise seg
å bli en særdeles kostbar øvelse.
Blant en rekke kontakter og dialoger
fortalte jeg Århus borgmester Jacob Bundsgaard, om våre positive
research-resultater. Han svarte: -Det gleder meg
at norske turister ikke opplever prisnivået i Danmark og Aarhus som et problem.
Når det gjelder å kommunisere dette ut, vil vi lokalt ta fatt i de nasjonale
turistmyndighetene. Men, samtidig har jeg tillitt til at norske turister er
klar over at man får mye for pengene som turist i Danmark».
Alle vet
at Danmark er dejligt
Jeg var med i startfasen av
det som etter hvert ble en sterk Danmarks-drive i Norge, da jeg i andre halvdel
av 80-tallet jobbet i den internasjonale byrågruppen Ogilvy i Oslo. Vi var
Norges første rene PR-byrå da jeg inviterte daværende turistsjef for Danmark i
Norge, Holger «Danske» Henriksen, til et første trivelig møte for å snakke om
hva vi kunne gjøre for Danmark. Ogilvy hadde allerede fergeselskapet DFDS som
kunde. Resten er historie. Danmark ble ikke bare mer og mer kjent i Norge.
Danmark ble en gedigen feriefavoritt.
Hva kan
industrien påvirke?
Verdens besøksindustri herjes
med jevne mellomrom av store tap som kommer i sykluser med fugleinfluensa,
askeskyer fra vulkanutbrudd og Covid-epidemi. Forhold industrien ikke kan
påvirke. Men, når en kraftig valutaendring skjer, som gjør at både nordmenn og
svensker må gange alle kjøp i Danmark med 1,60, fordi den danske krona er
bundet opp mot euro med en fast valutakurs, mens Norge og Sverige har flytende
kurs, er dette forhold som både kan påvirkes og gjøres noe med. Valutakursen
kan ikke besøksindustrien påvirke. Det totale kommunikasjonsbildet derimot, kan
industrien ikke bare påvirke, men i stor grad styre når virkeligheten viser seg
å være den vi har erfart, altså langt mer positiv enn nyhetsbildet i Norge. Tar
du ikke eierskap til egen historie, lever du alltid farlig.
Reklamekroner
ut av vinduet
Sitter du stille i båten, og
kun bedriver sedvanlig turistreklame med opplevelser, sol og sommer, mens
mediene hamrer løs med titler som «Prissjokk», «Her forsvinner feriepengene
fort», «Fryktelig dyrt i Danmark», som betyr at historiefortellingen overlates
til andre, kaster du store reklamepenger ut av vinduet.
Alle vet at Danmark har mye å
by på, men tror folk at ferien blir for dyr, hjelper det ikke hvor fargerikt
sommer-Danmark er. Mange nordmenn velger andre destinasjoner i sommer, Sverige
ikke minst, der vi nå har en normal valutasituasjon svenske og norske kroner
imellom.
Hva denne sommeren bringer,
blir interessant lesing utover høsten når besøkstallene tikker inn. Norge vil
utvilsomt oppleve stor trafikk. Det samme vil Sverige. Danmark er utropstegnet,
men la oss håpe Visit Danmark og besøksindustrien ikke rammes for hardt, at
jungeltelegrafen går med fortellingen om at Danmark fortsatt er å regne med,
tøff valutasits til tross.
Det fortjener en ufortjent
mørbanket dansk besøksindustri!