Illustrasjon: Coor

Kantiner som innovasjonsarena i offentlig støttet bærekraftsprosjekt

Sammen med Nofima, Foodback, Hoff, Orkla og Æra har Coor fått innvilget støtte på 12 millioner kroner fra Norges Forskningsråd til bærekraftsprosjektet Food (r)evolution. Coor vil være hovedansvarlig for prosjektet, som skal pågå frem til 2024.

Publisert

Forbrukernes bevissthet om koblingen mellom klimautfordringene, bærekraft og mat er lav. Hele 8 av 10 nordmenn sier de ønsker å leve mer bærekraftig, men nesten 70 % synes det er vanskelig å velge bærekraftig mat.

Rundt 1,1 millioner lunsjer spises i kantiner i Norge hver dag, og gjestene er i stor grad villige til å forsøke nye produkter. Kantinen er derfor en spesielt egnet arena for å servere nye og bedre lunsjmåltider som også er bra for miljøet. Food (r)evolution skal benytte kantiner som innovasjonsarena og endringspådriver for bærekraftige matvaner.

Bruker Coors kantiner som testarenaer

Det settes opp en prosess der Hoff og Orkla kan bruke Coors kantiner som testarenaer i en tidlig fase av utviklingen av nye, bærekraftige produkter og få data og innsikter på hvordan produktene tas imot før de tar beslutning om å slippe dem i markedet.

– Dette er en kjempespennende mulighet for Coor der vi kan bidra til økt tilgang til bærekraftig mat for forbrukerne. Det er utrolig gøy å se hva vi kan få til ved å jobbe på tvers av verdikjeden med andre bransjeaktører. Det er også verdifullt for oss å få mulighet til å servere enda flere bærekraftige produkter i kantinene våre, sier leder for bærekraft i Coor, Henrik Fonahn.

Foodback

Dataene samles inn gjennom Foodback, et digitalt system for tilbakemeldinger som består av en webapplikasjon for gjesten og et rapportverktøy for kantinen, der partene får gitt og mottatt respons på måltidet på en rask og enkel måte. Forskningsinstitusjonen Nofima skal analysere dataene før de blir overlevert til matprodusentene.

Målet er å få flere bærekraftige produkter ut i butikkhyllene og kantinene.

Her kan du se film om prosjektet (Filmen er laget av Pål G. Asdal/OneUpper)

Matfloken

Food (r)evolution har utspring fra Matfloken, et innovasjonsprosjekt drevet av Æra, der formålet er å endre folks matvaner, skape sirkulære matsystemer og å utløse potensialet som ligger i å produsere mat på nye og bedre måter.

Gjennom Matfloken ble det tydelig at dersom vi vil få sunnere og mer miljøvennlig kosthold i den norske befolkningen må vi aktivt gå inn i å endre kostholdsvaner og utvikle nye produkter. Vi må redusere risikoen for matinnovasjon og gi forbrukere attraktive handlingsalternativ som er bedre for både sin egen og planetens helse. Her kan kantiner spille en nøkkelrolle for å utløse et stort potensial, spesielt når de spiller på lag med andre fremoverlente norske mataktører, sier bærekraftsdirektør i Æra og programansvarlig for Floke, Simen Knudsen.

Coor har, sammen en rekke store aktører i matbransjen, deltatt i Matfloken siden oppstarten i 2019 og er med på to prosjekter videre, der Food (r)evolution er ett av dem.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS