Illustrasjonsfoto: Compass Group
Illustrasjonsfoto: Compass Group

Compass Group samarbeider med EAT

Compass Group og EAT skal samarbeide mot en bærekraftig matfremtid. Partnerskapet starter med et pilotprosjekt for å spore karbonavtrykk av maten som serveres i Compass Groups nordiske virksomheter. 

Publisert

Piloten vil kjøres sidestilt med Compass Group Danmark sitt prosjekt om å redusere CO2-effekten av maten selskapet kjøper i 2020 med 25 %.

Dataene som samles inn, vil bli brukt til å analysere maten som serveres av Compass Group. Dette vil videre bli brukt til å justere innkjøp og menyer til sunnere alternativer med lavere karbonavtrykk, som å øke plantebaserte alternativer.

Målet er at Compass Group, gjennom partnerskapet og pilotprosjektet, skal bidra positivt inn i et overordnet behov for et mer bærekraftig matsystem. Piloten begynner tidlig i 2020 og forventes å vare hele året.

Les også: Norges første EAT-inspirerte restaurant har åpnet

EAT-Lancet og EAT-dietten

Compass Groups partnerskap med EAT følger publiseringen av EAT-Lancet-rapporten i det ledende internasjonale medisinske tidsskriftet The Lancet. Rapporten undersøker hvordan vi kan mate en økende verdensbefolkning uten at det går utover menneskelig helse eller jordas ressurser.

Rapporten definerer et sunt og bærekraftig kosthold rikt på plantebaserte proteiner og med færre animalske matvarer. EAT-Lancet «Planetary Health Diet» legger vekt på et biologisk mangfoldig utvalg av grønnsaker, nøtter, frø og belgfrukter, med bærekraftig hentet fisk, egg, meieri og kjøtt. Piloten vil fokusere på å senke mengden kjøtt som serveres og øke serveringen av grønnsaker, samt øke antall sesongbaserte og bærekraftige oppskrifter, og å trene kokker i å tilberede retter med et lavere karbonavtrykk.

Ønsker å påvirke positivt

– Som den største aktøren i markedet måltidstjenester har vi en reell mulighet til å påvirke positivt. Bærekraftstrategien vår er fokusert på å ta målrettede tiltak der vi tror de vil ha størst innvirkning. Dette innebærer å samarbeide med kunder og forbrukere for å øke bevisstheten, og påvirke mot sunnere ernæringsvalg. Denne spennende piloten med EAT lar oss teste viktige elementer fra EAT-Lancet-rapporten og bruke den til å informere om forretningsavgjørelsene våre, sier Federico Tonetti, som er Compass Groups «Safety and Sustainability Director».

– Mat er det sorte fåret når det gjelder å avgjøre om vi vil oppnå de bærekraftige utviklingsmålene i Parisavtalen. EAT-Lancet-rapporten og andre rapporter viser at vi har tid på å endre det globale matsystemet for å sikre nok sunn, rimelig mat til en voksende befolkning innenfor sikre miljøgrenser. Radikale endringer i hele verdikjeden og nye samarbeid er nødvendig for å gjøre det til virkelighet. Derfor er vi glade for å ønske Compass velkommen om bord som en partner, slik at de kan ta i bruk EAT-Lancet-målene som handlingsrike mål for deres virksomhet, sier konsernsjef og grunnleggeren av EAT, Gunhild Stordalen.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca