Foto: Morten Holt

Kan redde tusenvis av arbeidsplasser

Color Line vil kunne redde tusenvis av norske arbeidsplasser i reiselivet. En ny analyse konkluderer med at en åpning av grensene til de andre nordiske landene og Tyskland vil være det mest kraftfulle enkelttiltaket for å gjenreise norsk reiselivsnæring i sommer.

Color Magic går mellom Oslo og Kiel. Ved å åpne grensene til Norden og Tyskland i sommer vil ca. 14 milliarder kroner av omsetningen fra utenlandske turister som kommer sjøveien til Norge sommeren 2020 kunne bli reddet. (Foto: Color Line)

En ny analyse fra Menon Economics og Universitetet i Sørøst-Norge viser at inntil 30 000 arbeidsplasser kan gå tapt i reiselivet dersom Norge ikke får på plass nødvendige tiltak for næringen.

Ved å åpne grensene til Norden og Tyskland i sommer, vil ca. 14 milliarder kroner av omsetningen fra utenlandske turister som kommer sjøveien til Norge sommeren 2020 kunne bli reddet.

Analysen konkluderer med at en åpning av grensene til disse landene vil være det mest kraftfulle enkelttiltaket for å gjenreise reiselivsnæringen i sommer.

Land med relativt lik smitte i samme nærområde bør åpnes først

Rapporten «COVID-19-krisen, gjenreising og vekst for norsk reiselivsnæring» fra Menon Economics og Universitetet i Sørøst-Norge viser at turistene fra Norden og Tyskland representerer 20 prosent av omsetningen for juni, juli og august. Anbefalingene i rapporten baserer seg på regjeringens tilnærming om at land med relativt lik smitte i samme nærområde åpnes først, og viser til regjeringens planer om å vurdere åpning for fritidsreiser i Norden fra 15. juni.

– En slik nordisk vurdering bør også inkludere Tyskland, som grenser til Danmark og har ferge-grense til Norge gjennom linjen Oslo-Kiel, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line, Helge Otto Mathisen.

Tysk reiseliv etterlyser mer klarhet fra norsk side

Foto: Color Line

Den tyske regjeringen vil trolig i dag vedta å oppheve reiserådet for 31 europeiske land inklusiv Norge fra 15 juni. Det allmenne reiserådet skal erstattes av spesifikke anvisninger med risikobeskrivelse for hvert enkelt land. Tyskland har i dag en smittesituasjon på linje med Danmark og Norge.

– Den tyske reiselivsnæringen etterlyser derfor mer klarhet fra norsk side om innreiseregler og planer for åpning, og det hersker stor grad av forvirring blant turister, turoperatører og medier når tyskerne igjen kan reise til Norge, sier Mathisen.

Største rederi i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til Norge

Color Line er Norges største rederi i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til Norge.

– Vi har et erfarent markedsapparat som kan bidra til å re-starte nærmarkedene våre raskt, men det forutsetter at vi snarlig får en konkret dato å forholde oss til, sier Helge Otto Mathisen.

Ved en grenseåpning vil Color Line følge de retningslinjer som gjelder for smittevern ved alle deler av reisen. Det er utviklet en smitteveileder for bransjen på oppdrag av EU-kommisjonen, samt at Color Line har utviklet en virsomhetsspesifikk smittevernveileder med utgangspunkt i den internasjonale smitteveilederen. Denne veilederen konkretiserer tiltak knyttet til arealbegrensninger, hygiene, kontaktreduksjon og avstandsbegrensninger. Skipene har store arealer, et erfarent, norsk mannskap, egen vektertjeneste og et trent, medisinsk personale for de største skipene. Color Line har også iverksatt et arbeid med DNV GL om verifisering av smitteverntiltakene.

2200 permitterte i Color Line

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister, norsk eierskap og med norsk hovedkontor. Selskapet har i dag nærmere 2200 permitterte ansatte som følge av stengte grenser for passasjertrafikk.

Rapporten «COVID-19-krisen, gjenreising og vekst for norsk reiselivsnæring» fra Menon Economics og Universitetet i Sørøst-Norge kan leses her.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS