Her produseres de første blanke Sprite-flaskene i Norge. (Foto: Coca-Cola Norge)
Her produseres de første blanke Sprite-flaskene i Norge. (Foto: Coca-Cola Norge)

Nå forsvinner den grønne Sprite-flaska

Den grønne Sprite-flaska har vært å finne i restauranter, kiosker og butikkhyllene i 58 år. Nå forsvinner den, og erstattes med gjennomsiktige flasker.

Publisert

De første blanke Sprite-flaskene ble produsert på fabrikken på Lørenskog i mai, og vil komme ut i norske butikker i løpet av de neste månedene.

Coca-Cola forteller at selskapet nå slutter å produsere disse grønne flaskene. Framover vil Sprite-flaskene i Norge være gjennomsiktige.

– Når den grønne Sprite-flaska blir blank, blir den også mer miljøvennlig. Vi får på mange måter en grønnere flaske, selv om den ikke er farget grønn lenger, forteller kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola AS, Frida Keane.

Blanke flasker er mer miljøvennlige

Her produseres de første blanke Sprite-flaskene i Norge. (Foto: Coca-Cola Norge)
Her produseres de første blanke Sprite-flaskene i Norge. (Foto: Coca-Cola Norge)

Coca-Cola lanserte i fjor et mål om at alle flasker som selskapet produserer i Vest-Europa skal lages av 100 prosent resirkulert eller fornybar plast. Det er nettopp miljøhensyn som er bakgrunnen for at Coca-Cola dropper den grønne flaska.

– Kort fortalt er de blanke flaskene mer miljøvennlige, fordi de er lettere å resirkulere enn farget plast. Vi ønsker å kutte bruken av ny plast, og heller gjenbruke gamle flasker når vi lager drikkeemballasje. Hvis vi skal nå målet om 100 % resirkulert plast i alle flaskene våre, må vi rett og slett gå over til gjennomsiktig flasker på Sprite, understreker Keane.

Sju millioner flasker i året

Endringen gjennomføres i flere markeder internasjonalt, og vil ha en stor effekt samlet sett. Infinitum drifter det norske pantesystemet, og de er positive til at Sprite nå kommer på gjennomsiktig flaske her til lands.

– Vi er opptatt av en sirkulær økonomi for plast i Norge, der alle flaskene du og jeg panter kan brukes igjen og igjen. Når Coca-Cola går over til gjennomsiktig plast på sju millioner flasker i Norge, så har det en stor positiv effekt, sier administrerende direktør i Infinitum, Kjell-Olav Maldum.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca