Henriette Berland, merkevaresjef Clausthaler hos Hansa Borg Bryggerier. (Foto: Hansa Borg Bryggerier)

Hansa Borg med ny avtale med Radeberger

Hansa Borg Bryggerier har signert en ny avtale med Radeberger Gruppe KG om produksjon, distribusjon, salg og markedsføring av Clausthaler i Norge.

Kontrakten har en varighet på fem år og verdsettes til om lag 200 millioner kroner.

Samarbeidet med den anerkjente drikkevareaktøren Radeberger Gruppe brakte Clausthaler til Norge i 1990. Det alkoholfrie ølet ble raskt en slager på det norske markedet og satt standarden for kategorien alkoholfritt øl her i landet.

En suksesshistorie i Norge

Hansa Borg sin Clausthaler-portefølje. (Foto: Hansa Borg Bryggerier)

– Clausthaler har et godt fotfeste innen alkoholfritt øl i Norge og vi ser gode muligheter for å forsterke markedsposisjonen i årene som kommer, sier kommersiell direktør i Hansa Borg, Niklas Minken.

– Vårt felles mål er å sikre vekst for Clausthaler og styrke merkevarens posisjon. Det at vi nå signerer en ny, langsiktig avtale med Radeberger, bekrefter at vår samarbeidspartner er fornøyd med hvordan vi foredler og bygger deres merkevare i det norske markedet. Vi ser frem til å fortsette å jobbe tett sammen for å nå nye høyder de neste fem årene, sier han.

– I 30 år har Clausthaler vært en suksesshistorie på det norske markedet for alkoholfritt øl. Nøkkelen for suksessen til Clausthaler er det langsiktige, gode og tillitsfulle partnerskapet med Hansa Borg Bryggerier. Vi er veldig glade for å utvide vårt tette samarbeid for å bygge merkevaren videre i et dynamisk ikke-alkoholholdig ølmarked, sier Country Manager i Radeberger Gruppe KG, Michael Meissner.

Alkoholfritt øl i vekst

Henriette Berland, merkevaresjef Clausthaler hos Hansa Borg Bryggerier. (Foto: Hansa Borg Bryggerier)

Merkevaresjef for Clausthaler i Hansa Borg, Henriette Berland, kan bekrefte at flere har fått øynene opp for drikkevarekategorien alkoholfritt øl.

– Forbrukerne ønsker seg drikker som er forfriskende, har mindre bitterhet, mer smak og også drikker som er noe annet enn bare øl. Ser man på trendene som driver drikkevarekategorien generelt, er alkoholfritt i vekst, spesielt blant dem som er opptatt av sunnhet og helse. Med mer søkelys på helse og velvære, studier, karriere, hyggelige kvelder med familien og ønske om kontroll, blir det mer attraktivt med alkoholfrie drikkevarer, forklarer Berland.

Stadig bredere portefølje

I samarbeid med Radeberger Gruppe har Hansa Borg kommet med et større utvalg produkter og smaksvarianter i Clausthaler-porteføljen de siste årene.

– Markedet for alkoholfritt øl har hatt en vekst på 27 prosent i 2020. De siste årene ser vi at alkoholfritt øl har hatt en sterkere vekst enn det alkoholholdige og vi har tro på at markedet for alkoholfritt øl vil fortsette å vokse her til lands. Vi jobber aktivt med å tilby gode og nye drikkeopplevelser til våre kunder, sier hun.

Clausthaler har følgende alkoholfrie ølvarianter i sin portefølje: Clausthaler Original, Clausthaler Dry Hopped, Clausthaler Pale Lager, Clausthaler Weizen, Santa Clausthaler, Clausthaler Radler Lemon og Clausthaler Ralder Grapefruit.

Radeberger Gruppe KG

Radeberger Gruppe KG signerer kontrakt med Hansa Borg Bryggerier frem til utgangen av 2025.

Clausthaler feiret 30 år i det norske markedet i 2020.

Clausthaler Original og Clausthaler Dry Hopped ble i 2020 sertifisert med «Superior Taste Award» for sin høye kvalitet av velrennomerte International Taste Institute.

Hansa Borg Bryggeriet driver i dag Radler-markedet i Norge. Først med Clausthaler Radler Lemon, som først kom som «limited edition» i 2017, men som etter ønske fra forbrukere nå er fast variant i butikk. I mai 2020 ble Clausthaler Radler Grapefruit lansert som en limited edition.

Hansa Borg kom i mai 2020 med Hansa Radler Grapefrukt, et lettøl med 50 prosent øl og 50 prosent leskedrikk, og en alkoholprosent på 2,4 %.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS