Hotelldirektør på Henningsvær Bryggehotell, Magnus Kalvøy (til venstre), sammen med gründer og eier a Classic Norway Hotels, Erik Berg.
Hotelldirektør på Henningsvær Bryggehotell, Magnus Kalvøy (til venstre), sammen med gründer og eier a Classic Norway Hotels, Erik Berg.

Åpnet nytt hotellflaggskip i Lofoten

«Nye» Henningsvær Bryggehotell, i regi Classic Norway Hotels, skal bringe Lofotens reiselivseventyr til nye høyder. Hotellet, som nå er klart for full drift, har 11 suiter, 14 juniorsuiter og 14 superior dobbeltrom.

«Nye» Henningsvær Bryggehotell, i regi Classic Norway Hotels, som nå er klart for full drift, har 11 suiter, 14 juniorsuiter og 14 superior dobbeltrom.
«Nye» Henningsvær Bryggehotell, i regi Classic Norway Hotels, som nå er klart for full drift, har 11 suiter, 14 juniorsuiter og 14 superior dobbeltrom.

Med nye Henningsvær Bryggehotell har innbyggerne og tilreisende i Lofoten fått et unikt og påkostet hotellkompleks der tradisjonell lofotarkitektur møter moderne luksus.

– Jeg er veldig stolt av resultatet, sier en fornøyd hotelleier og reiselivsutvikler, Erik Berg, som står bak den norske hotellkjeden Classic Norway Hotels.

Hotellkjeden eier og driver 28 av Norges mest sjarmerende hotell og rorbuer og har med den offisielle åpningen av Henningsvær Bryggehotell utvidet sin reiselivssatsing i hjertet av Lofoten.

Nøkkelen til Lofoten

Villa Bryggekanten og Henningsvær Bryggehotell by Classic Norway Hotels i Lofoten.
Villa Bryggekanten og Henningsvær Bryggehotell by Classic Norway Hotels i Lofoten - med fjellene Festvågtind (til venstre) og Vågakallen (til høyre) i bakgrunnen.

Lofotens reiselivseventyr startet nettopp i fiskeværet Henningsvær, med enkle rorbuer på 60-tallet. Deretter kom turister som ønsket å vandre og klatre i fjellene i det værharde øyriket i Nord-Norge. Siden den gang har reiselivet stadig nådd nye høyder. 

Men det skulle altså ta mer enn seks tiår fra den beskjedne turiststarten i Lofoten før autentiske Lofoten fikk sitt første toppklassehotell. Etter en byggeprosess på vel to år, i tett samarbeid med Vågan kommune og vernemyndighetene, er Henningsvær Bryggehotell endelig offisielt åpnet. Nå kan gjester fra hele verden glede seg til uforglemmelige helårsopplevelser i magiske omgivelser ved innseilingen til Henningsværs lune fiskevær. Med storhavet rundt seg på alle kanter og fjellene Festvågtind, Presten og Vågakallen i ryggen.

Nye Henningsvær Bryggehotell har overtatt navnet til søsterhotellet Villa Bryggekanten som ligger et lite steinkast unna.

Med stolthet

– Satsingen vår i Lofoten begynte for vel 12 år siden og var nøkkelen til at Classic Norway Hotels kunne bli en nasjonal reiselivsaktør, sier Erik Berg, som står bak den norske hotellkjeden Classic Norway Hotels.
– Satsingen vår i Lofoten begynte for vel 12 år siden og var nøkkelen til at Classic Norway Hotels kunne bli en nasjonal reiselivsaktør, sier Erik Berg, som står bak den norske hotellkjeden Classic Norway Hotels.

– Det har vært en fantastisk reise og byggeprosess frem til vi nå har et fullt ut ferdig topphotell som er omgitt av blant annet rorbuer og fiskemottak. Vi har bygd et moderne hotellkompleks med nye kaiområder og åtte bygninger, inspirert av tradisjonell arkitektur og byggeskikk. Med bruk av over 11 km med terrassebord mellom bygningene, sier Erik Berg, og fortsetter:

– Henningsvær Bryggehotell bærer sitt navn med stolthet, noe som forplikter oss til å bevare fiskerlandsbyens rike arv, samtidig som vi skaper en spennende destinasjon for både fastboende, fiskere, handelsfolk og besøkende.

Henningsvær Bryggehotell passer like godt til konferanser som et personlig sted å bo for individuelle gjester.

Hotellet har 11 suiter, 14 juniorsuiter og 14 superior dobbeltrom.

– I tillegg kommer «Vind Brasserie» som vil fokusere på å fremheve lokale råvarer gjennom et moderne kjøkken. Vi lar oss inspirere av nordnorsk kultur og geografi, sier hotelldirektør Magnus Kalvøy.

Nasjonal satsing

For 20 år siden startet Classic Norway Hotels en regional reiselivs-kjede i Møre og Romsdal. Siden den gang har den mangedoblet seg i størrelse, og den norskeide hotellkjeden vokser videre.

– Satsingen vår i Lofoten begynte for vel 12 år siden og var nøkkelen til at Classic Norway Hotels kunne bli en nasjonal reiselivsaktør. Henningsvær, Nyvågar, Reine og Å er steder vi har etablert oss. Utviklingen og veksten har vært eventyrlig og setter stadig nye rekorder, sier Berg. Det skyldes blant annet et veldig godt samarbeid med lokalt reise- og næringsliv og de fastboende. Med Henningsvær Bryggehotell har vi tatt et stort løft for morgendagens reiselivseventyr i Lofoten. Vi gleder oss veldig til fortsettelsen. Jeg er sikker på at vi bare har sett starten på noe riktig stort, takket være et svært godt samarbeid i regionen, sier Erik Berg i pressemeldingen.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS