– Cinch sin løsning vil begrense smitte!

Gründeren bak Cinch, Morten A. Bilet, mener at Cinch Menu er en løsning som kan hjelpe med å minimere smitte nå – og i fremtiden. – Ved bruk av Cinch Menu vil vi minimere all type spredning av bakterier og virus. Løsningen vil sikre mange arbeidsplasser, hevder gründeren.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg ønsker å oppfordre helseminister Bent Høie til ett strakstiltak for horecabransjen, som kan redde tusenvis av arbeidsplasser, hevder Bilet.

– Smitten av korunaviruset skjer når man tar seg i ansiktet/munnen, slik at viruset følger luftveiene og kommer seg inn i lungene. Vi kan derfor forhindre smitte på serveringssteder ved å: 1) Ha god avstand mellom bord, 2) Skjerming mellom bord, 3) Oppfordre gjester til å vaske og desinfisere hender før og etter bespisning, 4) Ikke dele ut menyer som andre har tatt i og som kan være smittet og 5) Bruke tavler eller skjerm til å informere om mat- og drikketilbudet.

Kan redde mange arbeidsplasser

Overnattings- og serveringsbransjen sysselsetter over 90 000 arbeidstakere. I RVO-ordningens register er det ca. 3000 virksomheter innen overnatting og ca. 10 800 virksomheter innen servering.

– Denne bransjen er i krise hvis det ikke gjøres tiltak. Cinch er en løsning som kan hjelpe med å minimere smitte i fremtiden. Store skjermer som kan oppdateres på sekunder om all type informasjon, sier Bilet.

Bruker bare din egen enhet

– I normal fremtid vil Cinch Menu kunne minimere all type spredning av bakterier og virus ved å bruke teknologien vi har utviklet, mener han.

– Gjesten kan få all info om tilbudet via skjerm, internett/webside eller Cinch Pay-appen. Du unngår derfor kontakt med andre ting enn det du selv har. Derfor sprer du ikke noe hvis du selv skulle ha noe, og du blir ikke smittet fordi du bruker egen enhet, forklarer Bilet videre.

Helsemyndigheter kan bruke smilefjesopplysningen sin på startsiden til restauranten, slik at alle kan se om de har tilfredsstillende hygiene.

Unngår smitte

Betalingsterminaler er fulle av bakterier og desinfiseres nær sagt aldri. Den tar alle i. Her er det grobunn for mye som du helst ikke vil vite om. Toalettet har mindre bakterier enn en slik terminal, sier Bilet.

– Kelneren, som bærer maten din frem, som har tatt på ting i kjøkkenet, som gir deg terminalen etter at den på nabobordet – som kanskje ikke vasket hendene sine etter sitt dobesøk, har tatt i den. Så starter det på nytt når kelneren henter terminalen tilbake for enda en runddans. Cinch Pay lar deg bestille og betale på stedet fra din egen «rene» smarttelefon. Du smitter ingen – og ingen smitter deg, sier han.

Må bli en løsning for fremtiden

Gründeren mener at dette bare må bli en løsning for fremtiden.

– Vi ber myndighetene om å bistå hele bransjen med å installere Cinch-menu på alle steder der det serveres mat. La Norge være et foregangsland, og vis verden at du ikke må legge ned en hel bransje, da det kan løses med intelligent teknologi fra Norge, sier Bilet.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca