Daglig leder for Hanen, Bernt Bucher-Johannessen. (Foto: Hanen)
Daglig leder for Hanen, Bernt Bucher-Johannessen. (Foto: Hanen)

Norsk eplemost og sider har aldri vært flere og bedre

Hanen arrangerer for tiden konkurransen Norges beste eplemost, sider og fruktvin 2020 – på vegne av Norsk eplefest. Aldri før har så mange produsenter deltatt med så mange produkter.

Publisert

I årets konkurranse deltar nærmere 70 produsenter, mot 40 i 2019 med over 230 produkter mot 150 i 2019. Veksten er fabelaktig, og den har særlig kommet i antall sidere og fruktvin. Det å foredle frukt og bære til spennende alkoholprodukter er det flere og flere ikke minst bønder som finner interessant. Og når slaget ikke minst på Vinmonopolet de siste 5 årene har hatt en eventyrlig vekst er det også muligheter for økonomisk suksess. Salget av norsk sider på Vinmonopolet nærmet seg 40 millioner i 2020 og salget via gårdsbutikker har også vært meget godt. I Hardanger beregner de verdien av salget fra gårdsutsalg i 2020 til nærmere 12 millioner. Norsk sider er med andre ord blitt en næring å regne med og spiller en viktig rolle i utviklingen av norsk fruktnæring.

– Norge har vært vitne til en helt unik vekst i sider de siste 10 årene og er i ferd med å bli en drikkenasjon vi virkelig kan være stolte over, spesielt når en vet hvilket kvalitetsnivå mange av produktene holder, sier daglig leder i Hanen, Bernt Bucher-Johannessen.

Norsk sider på internasjonalt nivå

«Norsk sider er ikke bare blitt et fenomen i Norge, men blir også lagt merke til internasjonalt. I den prestisjetunge konkurransen CiderWorld i 2020 vant både Egge gård og Apal sideri i fra Ryfylke hver sin kategori i konkurranse med produsenter fra hele Europa. Nylig klarte Åkre gård med sin Edel sider å kapre en plass på drikkemenyen på Geranium i København, en verdens beste restauranter. Det er virkelig en bragd og et uttrykk for kvalitet», heter det i pressemeldingen.

– En verdikjede rundt produsentene er i ferd med å vokse fram noe som bidrar til en profesjonalisering av næringen. Vi i Hanen er derfor glade for at emballasjeleverandøren Nordic Pack og utstyrsleverandøren Foodtech er med å gjøre konkurransen Norges beste eplemost, sider og fruktvin mulig. Konkurransen får også gjennom Norsk eplefest støtte fra Innovasjon Norge, uttaler Bernt Bucher-Johannessen.

Pga. kravene til smittevern vil ikke resultatene vil være klare før over påske.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS