Geiranger.
Geiranger.

Bryllupet i Geiranger: Kontroversielle medieavtaler og «prinsesse vil-ikke»

Eventyret om «prinsesse vil-ikke» har fått sin nye versjon med Märtha, som tross klar beskjed fra kongehuset og dermed sin far, at hun ikke kan bruke prinsessetittelen i kommersielle sammenhenger. Likevel gjøre hun det, og hun gjør det til gangs.

Bjørn B Jacobsen kommenterer besøksindustrien

Bjørn B Jacobsen (69), som har skrevet denne saken, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.

Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien for Horecanytt.no, både her hjemme og internasjonalt.

 

Støyen rundt prinsessens gin-produksjonen har knapt stilnet når meldingene tikket inn om at det britiske kjendisbladet Hello Magazine har kjøpt fotorettighetene til bryllupet, og Netflix har kjøpt TV-rettighetene.

Er skandaløst

Märtha Louise og Durek Verrett.
Märtha Louise og Durek Verrett.

Det er ikke noe annet ord enn skandaløst, når hun som er født og oppvokst i en familie, finansiert av hundrevis av skattemillioner oppigjennom, nå driver butikk i butikken. Ikke bare stikk i strid med hva sin far kongen har sagt, men fullstendig på tvers om hva opinionen aksepterer som fornuftig og ok.

At norsk presse skal stå med lua i hånda, og ta til takke med de smuler brudeparet deler ut, og ellers henvise norske redaksjoner til å kjøpe både stillbilder og TV-bilder, som selvfølgelig Hello og Netflix vil selge for dyre kroner, de driver jo ikke veldedighet, er uakseptabelt.

Hvorfor griper ingen inn?

Og dette er selvfølgelig også en hjelpeløs oppbygging til parets bryllup. Man skulle tro med alt bråk som har vært rundt Märtha og Durek, og med den særdeles vanskelige situasjonen hele kongefamilien står i akkurat nå, med voldssiktede Marius Borg Høiby, så var det noen som tenkte og handlet fornuftig og strategisk. I stedet kommer stadig nye kontroverser.

Hvorfor griper ingen inn?

Er ikke en privat begivenhet

Og med bryllupet like rundt hjørnet, vet fortsatt ikke norsk presse hva som gjelder. Dette framstår amatørmessig, og det holder ikke at Märtha og Durek og deres management fortsatt hevder at dette er privat begivenhet.

Hvilken privat begivenhet er det som selger eksklusive billed- og TV-rettigheter til et engelsk kjendismagasin, og til Netflix, med internasjonal distribusjon?

Sjaman med dyre medaljonger

Prinsesse Märtha gifter seg med en sjaman som publiserer den ene kontroversielle påstanden etter den andre. Han solgte medaljonger for over 2000 kroner, som skulle kurere covid. Han mener han er et hybrid reptil, og han kan fjerne onde ånder fra skrikende barn og folk med selvmordstanker.

Synd på kongeparet

Nei, vi hadde ikke trodd at begivenheten i Geiranger skulle bli et bryllup som alle andre bryllup, selv om dette er en royal affære. Vi regnet med at kontroversene ville komme.

Jeg tror folk flest rister på hodet, og bare synes synd på kongeparet, som må forholde seg til dette, i tillegg til alt annet de strir med i kongefamilien i disse dager.

Slottet burde skjønt

Når det er sagt, er det selvsagt til å undres over at ikke kongen og Slottet har sørget for at denne type kontroverser unngås. Slottet har en kommunikasjonsavdeling med en kommunikasjonssjef, som selvfølgelig burde skjønt for lenge siden, at denne behandlingen av norsk presse ikke holder mål. Men, kanskje de ikke visste? Kanskje gjemmer også slottet seg bak illusjonen om at dette er et privat og ikke offentlig bryllup?

Uansett virkelighet er det kritikkverdig at ikke situasjonen er avverget. Kongehuset og kongefamilien er avhengig av et godt forhold til norsk presse. En norsk presse som oppigjennom årene har vært mer servile enn det motsatte, og litt for lenge akseptert «ingen kommentar», som er Slottets gjennomgangsmelodi når pressen melder seg.

Obama, Tom Cruise, Braut Haaland

Hva dette betyr for Geiranger og for norsk reiseliv, er alltid spørsmål som stilles når spesielle begivenheter, gjerne med høy kjendisfaktor, finner sted. Betydde det noe for Norge og Oslo at Obama mottok fredsprisen? Betydde det noe for Norge at Tom Cruise filmet her? Betyr det noe at Erling Braut Haaland, Martin Ødegaard eller Kygo for den del, er norske?

Nei, betydningen er ikke voldsom, helt enkelt fordi nevnte profilers jobb og oppgave her i livet ikke handler om Norge. Operaen, Munchmuseet, hele Oslos nye sjøside derimot, da snakker vi betydning: kolossal betydning, for Norge, for Oslo, for norsk reiseliv. Våre fysiske og naturskapte attraksjoner. Der har du Norges opplevelsesbaserte superstjerner.

«Sette Norge på kartet» er nasjonens ultimate stereotyp, og det skal ikke foregå mye før ordførere og arrangører utbasunerer dette på inn- og utpust. Virkeligheten er at det meste ikke setter Norge på kartet.

Kjendisbladet Hello

Hello og Netflix vil selvfølgelig formidle idyll fra Geiranger. Det ligger utvilsomt i deres avtaler, at her er det idyll og promo som har prioritet, og ingen ting annet. Hello, med sitt fokus på kjendiser og særlige kongelige, når rundt 600 000 lesere i UK ukentlig.

Det normale i sammenhenger som dette, med stort medietrykk og kongelige involverte, ville vært et opplegg der NTB og NRK kunne distribuert både stillbilder og TV-bilder, tilgjengelig for alle medier, både norske og internasjonale.

Fokus vil være kjendiser

At en «prinsesse vil-ikke» gifter seg med en særs kontroversiell sjaman, er et problematisk utgangspunkt, hvis man kun forventer Geiranger og idylliske Norge-bilder. Her vil fokus være på kjendiser som er der, og kongelige som ikke er der. Så regner jeg med at det blir styr når norske pressefolk skal gjøre jobben sin, mens rettighetshaverne Hello og Netflix krever av deres avtaler ivaretas.

Konger og dronninger uteblir

Vi skal ikke spekulere i hvorfor kongelige uteblir, selv om vi aner årsaken. Svenske kongeparet kommer ikke, heller ikke den danske dronningmoren, mens norske medier har meddelt at Lilli Bendriss og Jan Thomas er klar for Geiranger. Det sier noe om hva vi har i vente.

Kongen reserverer seg

NRK melder nå i ettermiddag at kongehusets medlemmer har reservert seg mot eksklusive fotoavtaler under prinsessebryllupet, som betyr at de sier NEI til å la seg fotografere eller filme når bare Hello og Netflix er til stede, og ikke øvrig presse, bekrefter kommunikasjonsansvarlig for Slottet, Guri Varpe til Dagbladet.

Et sterkt signal fra kongen, men samtidig en nedslående melding som føyer seg inn i rekken av hendelser som eksponerer en kongefamilie med betydelige samhandlingsproblem.

Opptakten til bryllup er normalt en brusende tid for både brudepar og gjester. Hva denne begivenheten i Geiranger ender med, er jaggu ikke godt å si. Jeg tror vi får nøye oss med å konstatere det værmelderne i Dagsrevyen kanskje ville sagt, at vi kan ikke med sikkerhet si hvordan det blir i Geiranger lørdag 31. august!

For alle parter; la oss håpe det beste!

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS