Foto: Morten Holt
Foto: Morten Holt

Tidenes produktslipp for Lerum

Selskapet fra saftbygda har i år lansert brus, en helt ny påleggskategori og en hel rekke nye smaksvarianter.

Publisert

– Med hele 16 nye produkter er dette et av de største produktslippene i Lerums historie, sier fjerdegenerasjons leder av selskapet fra Sogn, Trine Lerum Hjellhaug.

Hver februar slippes det masser av nyheter om helt nye produkter. I årets februarlansering var det for Lerum knyttet spesielt stor spenning til spesielt to av nyhetene: Den sukkerfrie brusen Sparkling ZERoh! og verdensnyheten Smudi-pålegg.

Lerum har allerede høstet ære og berømmelse for merkenavnet ZERoh! Saftisen med samme navn ble kåret til Årets Innovasjon i norsk dagligvare 2019, og i 2020 har merkevaren tatt et ytterligere skritt.

– Vi har tatt et nytt steg inn i fremtiden med de nye produktene våre, sier fjerdegenerasjonsleder i Lerum, Trine Lerum Hjellhaug.

Sukkerfri brus

Det er ikke hver dag en familiebedrift på Vestlandet utfordrer gigantene Coca Cola og Ringnes, som selger flere hundre millioner liter brus årlig i Norge. Lerumfamilien brukte kompetansen de har i eget hus og fikk satt opp en ny maskin som lager sprudlevann med friske smaker fra bær og frukt. Maskinen kostet fem millioner kroner.

Den sukkerfrie brusen Gently sparkling ZERoh! føyer seg inn i rekken av ZERoh!-produkter fra Lerum. Da Lerum lanserte den sukkerfrie saften ZERoh! i 2013, gikk omsetningen fra null til 111 millioner kroner på tre år. Den omtales som en av de største suksessene de siste årene i norsk dagligvare. I fjor lanserte Lerum saftisen ZERoh! i samarbeid med Hennig-Olsen. Den ble kåret til Årets Innovasjon av Dagligvareleverandørerenes forening, solgte over fire millioner ispinner og omsatte for 30 millioner kroner første året. Saftisen ble en av de mest solgte iskremnyhetene i Norge i 2019.

Har hatt suksess med å ta sukkeransvar

Siden 2005 har familiebedriften i Sogndal jobbet for å redusere sukkerinnholdet i sine produkter uten at det går ut over smak og kvalitet. Først ute var saft uten sukker. Deretter kom syltetøy uten sukker. I bedriftens 113-årige historie er det imidlertid første gang de har lansert et helt nytt produkt uten sukker eller noen form for søtningsmiddel. Smudi-pålegg, som det heter, er likevel søt på smak.

– Det er første gang vi lager noe som ikke har eksistert før, og det viser at man helt fint kan være innovative selv om man er forankret i tradisjon og kultur. Det er viktig å vise at det går an å lage pålegg som er helt naturlig, sier Trine Lerum Hjellhaug.

Smudi-pålegg har solgt svært bra de siste ukene, og Lerum har sett seg nødt til å øke produksjonen allerede da man har solgt ut de 64 tonnene med det nye pålegget allerede.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca