Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Nedgang i Europa, men vinkonsumet vil øke

Til tross for et lavere vinkonsum i de europeiske landene, vil forbruket av vin øke med 1,9 prosent frem mot 2020, viser en omfattende undersøkelse foretatt for Vinexpo. Når det gjelder brennevin, vil forbruket av nasjonale spesialiteter oppleve en fin vekst.

Publisert

Forbruket av vin vil øke med 1,9 prosent frem til år 2020, først og fremst som følge av en vekst på 12,7 prosent i Asia og Stillehavet-området, samt 3,9 prosent på det amerikanske kontinent. Økning i etterspørselen på disse to områdene vil stimulere en tilsvarende økning i den globale handelen med vin.

Når det gjelder sprit, vil forbruket av vodka gå noe ned, mens de lokale nasjonale spesialitetene vil få et oppsving de neste tre årene.

Dette går frem av en omfattende markedsundersøkelse, foretatt for Vinexpo, den internasjonale vin- og brennevinsmessen i Frankrike. Det er 15. år på rad at Vinexpo har tatt initiativ til undersøkelsen, som er gjennomført av IWSR (International Wine and Spirit Research), og omfatter 28 vinproduserende land og 114 markeder for vin og brennevin.

Vinexpo/IWSR-studien har utviklet seg til å bli en standard referanseramme for utviklingen i bransjen.

Under finner du de viktigste funnene fra undersøkelsen.

Det globale vinmarkedet

1) Oppgang i Asia og Amerika, nedgang i Europa

Analysen for perioden fra 2016 til 2020 viser at utviklingen på de asiatiske og amerikanske markedene vil føre til en økning i vinkonsumet. Det er også ventet økning i etterspørselen i Afrika. Europa vil fortsatt være verdens største marked, med en andel på nær to tredjedeler av totalkonsumet (64 prosent), men andelen vil synke til 59 prosent innen 2020.

Samme tendens gjelder markedet for musserende viner. I 2010 sto Europa for 80 prosent av konsumet av musserende viner, mens andelen vil synke til 76 prosent i 2020. De fem europeiske landene som er blant verdens ti største vinkonsumenter, vil oppleve en stagnerende eller redusert markedsandel i løpet av de neste fem årene.

2) Roséviner fortsetter å øke

Rødvin vil fortsatt dominere det internasjonale markedet, med en andel på 55 prosent, men rosévin får størst vekst med en økning på 5,9 prosent i det totale konsumet. For hvitvin vil veksten bli på en pst og for rødvin 0,6 prosent.

3) Prosecco størst blant musserende

I 2016 drakk verden mer Prosecco enn Champagne – 25,23 millioner kasser à ni liter, mot 25,01 millioner kasser.

Analysen fra Vinexpo/IWSR antyder en økning på 13,6 pst for Prosecco frem mot 2020, mens det kan ventes en vekst på en prosent for Champagne.

4) Frankrike stadig ledende eksportland

Med en totalverdi på 22,23 milliarder US dollar i 2015 (en økning på 9,5 prosent fra 2010), er eksportverdien av franske viner stadig verdens største. På annen og tredjeplass følger Italia og Spania. Men begge landene vil notere seg for sterkere vekst i vineksporten enn Frankrike, Italia med en økning på 17,6 prosent, Spania på 21,7 prosent.

Det globale brennevinsmarkedet

1) Asia og Stillehav-området størst på brennevin

Mellom 2016 og 2020, vil Asia/Stillehavet-området beholde posisjonen som den største regionen når det gjelder konsum av brennevin. Det er ventet en økning i forbruket på 51,7 millioner kasser à ni liter. For samme periode forutser Vinexpo/IWSR-studien en vekst på 7,12 millioner kasser i Afrika og Midtøsten, 6,04 kasser på det amerikanske kontinentet.

Størst nedgang er ventet i Samveldet av Uavhengige stater (CIS, også kalt det russiske samveldet), med en reduksjon 22,17 millioner kasser. Det europeiske forbruket er ventet å bli omtrent som det er i dag.

2) Vekst i nasjonale spesialiteter

Nasjonale brennevinsspesialiteter, som Baiju i Kina eller indisk whisky, representerer 47 prosent av det globale konsumet, og vil øke med 25 millioner kasser mellom 2016 og 2020. Det tilsvarer mer enn halvparten av den totale økningen i verdensforbruket.

3) Nedgang for vodka

Vodka var den klart ledende brennevinskategorien på verdensmarkedet i 2016, med et forbruk på i alt 459 millioner kasser. Men analysen viser at forbruket vil synke med 4,3 prosent frem mot 2020. Nedgangen vil først og fremst henge sammen med at Samveldet av Uavhengige Stater konsumerer stadig mer lokalt produsert vodka, og mindre av de internasjonale (Premium) merkene. Samtidig vil forbruket av premium vodka øke betydelig internasjonalt.

4) Whisky, gin og tequila i vekst

Forbruket av bourbon og skotsk whisky vil øke med henholdsvis 13,9 og 10,4 prosent mellom 2016 og 2020.

Konjakk nådde rekordhøye eksporttall i 2016, og analysen viser at forbruket av både konjakk og armagnac fortsette å øke i de kommende fem årene, fra 12 millioner til 13 millioner kasser.

Tequila-forbruket er også ventet å øke, først og fremst på grunn av at Margarita er en stadig mer populær drink på det amerikanske kontinentet.

USA vil fortsette å være det viktigste markedet for internasjonale brennevinsmerker, ikke bare bourbon, ben også konjakk og tequila.

Powered by Labrador CMS