Illustrasjon: Skjermdump
Illustrasjon: Skjermdump

Friskmelder hotellkjedene på nett

Booking på mobil er en hovedoppgave for hotellkundene og et faktum hotellkjedene endelig tar på alvor, mener Netlife. Digitalbyrået friskmelder hotellkjedene langt på vei på mobilbooking.

Publisert
Illustrasjon: Skjermdump
Illustrasjon: Skjermdump

For 18 måneder siden skrev vi om utydelige hotellkjeder på nett, etter at Horeca-leserne hadde beklaget seg til oss om «uryddig og rotete booking» og «uoversiktlige nettsider». Da inviterte vi digitalbyrået Netlife, som blant annet har Norwegian på kundelisten, til å se nærmere på saken.

Byrået hadde ingen problemer med å si seg enig. Det gjaldt ikke minst på booking fra mobiltelefoner. Så ille sto det til, at flere kjeder ikke en gang hadde mobiltilpassede sider med Nordic Choice Hotels og Best Western som hederlige unntak. Uten mobiltilpassede sider ble det i praksis bortimot umulig å sjekke tilgjengelighet og priser fra mobilen.

– Hotellkjedene har løftet seg på mobile nettsteder. Også mobilbookingen er blitt bra, sier rådgiver Anja Regine Schönhaug i Netlife. (Foto: Netlife)
– Hotellkjedene har løftet seg på mobile nettsteder. Også mobilbookingen er blitt bra, sier rådgiver Anja Regine Schönhaug i Netlife. (Foto: Netlife)

Langt bedre nå

– Nå friskmelder vi hotellkjedene som helhet på mobiltilpasning av nettstedene, og langt på vei også på mobilbooking, sier rådgiver Anja Regine Schönhaug i Netlife.

Illustrasjon: Skjermdump
Illustrasjon: Skjermdump

Mobiltilpasningen av nettstedet til Thon går rett på bookingen, og levner dermed ingen tvil om hva som er toppoppgave for kundene. Heller ikke First, Best Western, De Bergenske eller Nordic Choice vil gjør bookingen utfordrende, men lar kundene gå rett på søk etter ledig rom.

– Når du sitter foran PC-skjermen er booking viktig, men også annen informasjon som kan friste i forhold til valg av destinasjon, romtype og aktivitetstilbud. Men, brukere på mobil er underveis og derfor er det enda viktigere for dem primært å få et godt booking-vindu å forholde seg til, sier Schönhaug.

Illustrasjon: Skjermdump
Illustrasjon: Skjermdump

For Scandic må et klikk på «Bestill» til for å få opp bookingskjermbildet. Radisson har et ikke fullt så intuitivt brukergrensesnitt, men et trykk i søkefeltet åpner et kjekt bookingskjema.

– Få booking opp på forsiden!

Netlife opplever fortsatt at det kan være vanskelig å skille identiteten til den ene kjeden fra den andre. Norlandia er en kjede som utpeker seg positivt i så måte. Norlandia satser på pasienthoteller og annet, men ønsker også forretningsreisende og turister velkommen.

Illustrasjon: Skjermdump
Illustrasjon: Skjermdump

– Få booking opp på forsiden, sier digitalrådgiveren.

Også de uavhengige kjedemedlemmene i De historiske har en jobb å gjøre, mener hun. Mange av hotellene er bookbare fra tjenester som Booking.com og Hotels.com, men har ikke klart å fremstå med felles booking.

– Dette er en gjenganger i de fleste frivillige kjeder, uansett bransje. Kjedene fremstår som sammensveisede utad. Realiteten er at kjedemedlemmene har en mengde forskjellige IT-systemer som det tradisjonelt sett har vært utfordrende å få til å spille på lag. Det taper de på. Såkalte API-er er standardiserte grensesnitt som forandrer dette, sier Schönhaug.

Denne teksten er skrevet av Christian Sømme

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her