Illustrasjonsfoto: Morten Holt
Illustrasjonsfoto: Morten Holt

Forenkler booking av aktiviteter, velvære og livsstil

London-baserte Much Better Adventures gjør små, uavhengige aktivitets-, velvære og livsstilsoperatører bookbare på nett. Startup-selskapet har gitt seg i kast med online-bookingens siste skanse; flerdagers, skreddersydde aktivitetsreiser.

Publisert
Much Better Adventures har siden 2012 lykkes med sin tjeneste for booking av opplevelsesferie med innhold fra små operatører. Markedssjef Sam Bruce fortalte hvordan på FRAM-konferansen til Netlife Research. (Foto: Christian Sømme)
Much Better Adventures har siden 2012 lykkes med sin tjeneste for booking av opplevelsesferie med innhold fra små operatører. Markedssjef Sam Bruce fortalte hvordan på FRAM-konferansen til Netlife Research. (Foto: Christian Sømme)

Tjenester som Hotels.com. Momondo og Expedia tar for seg av bookingene. Det gjør kampen om oppmerksomheten hard, særlig for små aktører, som vi har mange av i norsk reiseliv. Blir disse tvunget til «å booke under» gigantene?

Digitale løsninger knyttet til dette var noe av utgangspunktet for FRAM-konferansen til Netlife Research 8. juni. Der stilte Much Better Adventures som eksempel på måter småtilbud – men tilbud som mange etterspør – kan komme inn i et profesjonelt og automatisert bookingsystem.

Les mer: Reisende vil ønske mindre personlig service.

Opplevelser i skyggen

Mange destinasjonsnettsteder har markedsføringsmessige fortrinn ved at stedene er kjente og omtalte. Planlegger du reise til Norge, skal det mye til for at du ikke søker på Oslo og havner på visitoslo.no. Skal du se ”Norway in a nutshell”, så finner du greit frem til visitflam.com.

De som finner frem til gode destinasjonsnettsteder som nettopp visitflam.com får der et godt aktivitets- og opplevelsestilbud. Utfordringen for slike operatører er imidlertid å friste direkte og ikke være avhengige av opplisting på et mer populært destinasjonsnettsted som uansett er utenfor deres kontroll.

Bor du i Boston eller Chongqing er det for eksempel lite sannsynlig at søkemotorene hjelper deg til tanker om å bestige Balestrands spektakulære Keipen. Mer sannsynlig havner du i kø over Besseggen.

– Tilgjengeligheten og salg av opplevelsesreiser vil øke betraktelig dersom bookingen nærmer seg tilgjengeligheten til de store bookingmaskinene, sier designer Martha Lyngnes i Netlife Research.
– Tilgjengeligheten og salg av opplevelsesreiser vil øke betraktelig dersom bookingen nærmer seg tilgjengeligheten til de store bookingmaskinene, sier designer Martha Lyngnes i Netlife Research.

Much Better Adventures viser veien for opplevelser som Keipen, som ikke er rettet mot busslaster med hurtigpasserende turister, men like fullt godt organisert for de som vil oppleve det. Selskapet startet med ski-eventyr med lokale guider og utvidet med vertikalen sykkelopplevelser.

Stor respons blant eventyrlystne

I henhold til Tech Crunch førte selskapets opplisting av de beste, uavhengige, skikjørerdrevne overnattingsstedene i Europa raskt til 50 000 bookinger.

– Vi gjør det enklere for eventyrlystne å få mer ut av sin begrensete fritid ved å gjøre det lettere å oppdage godbitene, sammenligne, booke og betale, sa markedssjef Sam Bruce fra scenen på FRAM-konferansen.

– Vi ønsker å styrke pengelekkasjen fra lokale økonomier og bygge oppunder lokal turisme som næringsvei.

Much Better Adventures jobber selv på kommisjon. Selskapet har siden 2012 vokst til 12 medarbeidere, fått ca. fem mill. kroner i såkornmidler og har ekspansjonsplanene klare innad i EU. Kanskje kan tjenesten vise til et eventyr også i Norge hvor det ikke bare er enkelt å booke fly, hoteller, leiebiler og fritidsreiser – klassikere innen elektronisk booking lenge før Internetts tid – men også lokale opplevelser.

Velkjent problemstilling

Designer og leder av reiselivssatsningen til Netlife Research, Martha Lyngnes, kjenner seg godt igjen i problemstillingen Much Better Adventures har grepet fatt i.

– Det er spennende å planlegge egne opplevelser, men det krever mye utforskning og arbeid for at du skal være sikker på at opplevelsen blir som du ønsker. Mange tilbud er dessuten vanskelig finne, for eksempel guidede turer som ikke blir markedsført på nettet, sier Lyngnes.

– Se for deg at du med samme selvfølgelighet som du oppsøker hotels.com og momondo.com også drar til et opplevelsesnettsted som dette. Det vil øke tilgjengeligheten på opplevelser drastisk, og kan gi denne delen av reiselivsnæringen et løft.

Hva kan vi lære av reise-startup’ene?

#1 De er tettere på kundene sine enn de store og tilhører ofte selv markedssegmentet de henvender seg til.

#2 All kreativitet og idemyldring er tillatt, uten organisasjonskulturelle begrensninger.

#3 De setter idéer raskere ut i livet. Du klarer 20 startups fra småbedrifter for prisen av én fra det store konsernet.

Kilde: William Mercer, leder av Traveltech, Europas mest innovative startuphub for reiseliv. London.

Denne saken er skrevet av Christian Sømme, Netlife Research

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her