Potetbonde Anette Skarstad driver Skarstad Gartneri og Gårdsmarked like nord for Kongsvinger. (Foto: Skarstad Gartneri)
Potetbonde Anette Skarstad driver Skarstad Gartneri og Gårdsmarked like nord for Kongsvinger. (Foto: Skarstad Gartneri)

Stolte produsenter av «junkfood»

Maten til McDonald’s blir ofte omtalt som «junkfood», men de fleste ingrediensene er kvalitetsråvarer produsert av norske bønder.

Publisert

I en ny, nasjonal kampanje, som sikkert flere har sett på TV, tar McDonald’s et oppgjør med myten om at maten som serveres er av dårlig kvalitet.

– Vi skal ikke korrigere folk som kaller maten som serveres på McDonald’s for junkfood, men vi ønsker å fortelle om hvor maten faktisk kommer fra: At det er storfekjøtt fra Vågå og salat fra Sylling, forteller markedssjef for McDonald’s i Norge, Mari Husby.

Trygge, norske råvarer

I den nye kampanjen hylles derfor norske bønder og norsk mat.

– I stedet for å snakke rundt junkfoodbegrepet, viser vi heller frem hva maten vår er laget av. Vi ønsker at folk i Norge skal vite at maten vi serverer er laget på trygge, norske råvarer. Serveringsbransjen har et ansvar for å ta gode valg rundt hvor de kjøper råvarene sine, sier Børre Kleivan, administrerende direktør i McDonald’s Norge.

Viktig at folk vet hvor maten kommer fra

Potetbonde Anette Skarstad driver Skarstad Gartneri og Gårdsmarked like nord for Kongsvinger. (Foto: Skarstad Gartneri)
Potetbonde Anette Skarstad driver Skarstad Gartneri og Gårdsmarked like nord for Kongsvinger. (Foto: Skarstad Gartneri)

Bøndene som deltar i kampanjen, mener at det er viktig å sette søkelys på hvor maten kommer fra. Potetbonde Anette Skarstad, som driver Skarstad Gartneri og Gårdsmarked like nord for Kongsvinger, er én av fem bønder som nå løftes frem. Hun leverer potene som brukes til å lage MacFries.

– Det er de aller beste potetene som slipper gjennom nåløyet og blir til MacFries, sier Anette Skarstad.

Sammen med løkbonde Olav Brataas, storfeprodusent Øyvind Holø, eggprodusentene Ole og Gerd Iren Tala, og salatleverandør John Gunnar Swang, er Anette blant bøndene som er valgt ut til å fronte kampanjen Stolte produsenter av «junkfood». Den rulles ut over hele landet denne høsten.

Viktigheten av norsk landbruk

Skarstad selv er glad for å kunne være med å rette oppmerksomhet mot viktigheten av norsk landbruk. Hun er stolt av å produsere gode råvarer.

— Det er viktig for norsk landbruk at store restaurantkjeder som McDonald’s bevisst velger norsk kvalitetsmat. Jeg vil gjerne bidra til at den norske forbrukeren blir klar over at MacFries lages av ekte, norske kvalitetspoteter, sier Skarstad.

Nesten 40 års samarbeid med norske bønder

Helt siden restaurantkjeden åpnet sin første restaurant i Norge for nesten 40 år siden har McDonald’s samarbeidet tett med norske bønder.

– Denne kampanjen er en naturlig fortsettelse av det gode samarbeidet mellom McDonald’s og norske bønder. Det er gjensidig positivt både for oss og for bøndene at vi får vist fram det gode, norske landbruket, sier Kleivan.

Fakta om norske råvarer i McDonald’s

* Over 8000 norske bønder leverer til McDonald’s.

* 70 % av verdien av McDonald’s sine innkjøp kommer fra norske produsenter/leverandører.

* All potet som brukes til MacFries er dyrket på norske gårder. Potetene sendes til Findus sin fabrikk i Tønsberg for kutting, foredling og kontroll, før de fryses ned og distribueres til McDonald’s restauranter i hele landet.

* McDonald’s bruker kun økologiske egg fra frittgående norske høner, norsk kylling, norsk storfekjøtt og norsk løk, samt norsk isbergsalat i sesong.

* McDonald’s kjøper storfekjøtt, egg og kylling fra Nortura, et samvirke eid av om lag 18300 norske bønder. Nortura har levert storfekjøtt til McDonald’s siden den første norske restauranten ble åpnet på 80-tallet.

* For å få lese mer om maten vår og produktene, samt lese mer om kampanjen, kan du gå inn på Mcdonalds.no.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca