Birkebeinerne har premiere 12. februar.

Ekspert tror «Birkebeinerne» vil gi turisteffekt for Norge

Newzealandske Ian Brodie, som var fotograf på «Birkebeinerne» og som har jobbet med å tilrettelegge turer til stedene hvor «Hobbiten»-trilogien ble spilt inn, tror filmen vil gi turisteffekt for Norge.

Publisert

Brodie er filmfotograf og ekspert på filmturisme , og mener filmen vil lokke filmturister til Norge.

Den premiereklare norske actionfilmen ble spilt inn i Ringsaker og Lillehammer i fjor vinter, og er allerede solgt til 60 land.

Blir sett over hele verden

– Denne filmen kommer til å bli sett i hele verden. Folk kommer til å ville vite hvor den ble filmet og hvor de kan dra for å oppleve det de har sett i filmen, sier Brodie til NRK.

– Det er noen elementer som må til for å skape filmturisme, og det er en godt kjent historie og et fantastisk landskap. Her har de alt det, sier Brodie.

Film øker reiselysten

At opplevelser på lerretet eller tv-skjermen stimulerer reiselysten, er godt kjent. I 2012 valgte 40 millioner turister reisemål ut ifra hvor filmer ble spilt inn, ifølge TCI Research.

En undersøkelse som ble gjennomført på oppdrag for NHO Reiseliv i fjor, viser at også vi nordmenn lar oss påvirke av film- og tv-opplevelser. Av mer enn 1000 spurte over 20 år svarte 42 prosent at de lar seg inspirere av film- og tv-serier når de planlegger feriereiser. Hele 21 prosent svarte at de faktisk har valgt feriemål eller besøkt et sted etter å ha sett stedet i en film eller tv-serie.

Filmturisme under lupen

Hvordan kan reiselivet kommersialisere opplevelser knyttet til film? Det er ett av spørsmålene som skal belyses under årets Snowballkonferanse på Lillehammer 16. og 17. mars.

Konferansen, som har påmeldingsfrist 15. februar, handler om destinasjonsutvikling, og samler reiselivsbedrifter, arrangører og destinasjonsselskaper fra hele landet.

– Lever i en slags symbiose

– Film, tv-serier og reiseliv lever i en slags symbiose. På den ene siden er reiselivet en viktig tilrettelegger for filmproduksjoner. På den andre siden får ikke et land bedre markedsføring enn når natur, kultur og opplevelser spres til en hel verden gjennom film og tv, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

Sammen med direktør Åge Skinstad i NHO Innlandet åpner hun seminaret om film på dag to av Snowballkonferansen.

Konferansen arrangeres av Visit Lillehammer, Høgskolen i Lillehammer, NHO Reiseliv, Innovasjon Norge, Oppland fylkeskommune og Regionrådet for Midt-Gudbrandsdal.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Powered by Labrador CMS