Illustrasjonsfoto: Morten Holt

Skal seile på død fisk

Fram til 2027 skal Biokraft AS i Skogn levere miljøvennlig biogass til Hurtigrutens skip langs norskekysten. Avtalen er den største for leveranse av biogass i shippingbransjen på verdensbasis noensinne.

Publisert
MS Nordnorge er ett av minst seks skip Hurtigruten skal oppgradere til å drives på en kombinasjon av batterier, naturgass (LNG) og biogass (LBG) - produsert av avfall som død fisk. (Foto: Ulf Hansson/Hurtigruten)

Som det første rederiet i verden, tar Hurtigruten i bruk biogass i stor skala som drivstoff for skip. Innen 2021 skal minst seks av Hurtigrutens skips bygges om for å drives på en kombinasjon av store batteripakker, flytende naturgass (LNG) og biogass (LBG) – produsert av organisk avfall fra skogbruk og oppdrettsnæring.

Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam. (Foto: Hurtigruten)

Biogassen skal produseres ved Biokrafts anlegg i Skogn.

Stort steg mot grønn shipping

Dette er et stort og viktig skritt for Hurtigruten, for Biokraft, for grønne løsninger i global shipping, og ikke minst for miljøet, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten, Daniel Skjeldam.

Avtalen strekker seg over 7,5 år. Hver gang et av Hurtigrutens batteri- og gassdrevne skip anløper Trondheim på nordgående rute, vil det fylles med kortreist og miljøvennlig biogass – som de aller første cruiseskipene i verden.

Biokraft-sjef Håvard Wollan. (Foto: Biokraft)

– Vi er stolte over å samarbeide med Hurtigruten og ser på dette som et stort steg mot grønn og mer bærekraftig shipping. Det er inspirerende å se at Hurtigruten nok en gang viser at de er verdens grønneste cruiserederi. Med denne avtalen, er Hurtigruten i praksis rederiet som innfører biogass som drivstoff innen shipping, sier konsernsjef i Biokraft, Håvard Wollan.

Unik mulighet

Fornybar biogass er en ren energikilde, og regnes som det mest miljøvennlige drivstoffet som er tilgjengelig på markedet. Biogass blir allerede brukt som drivstoff i andre deler av transportbransjen, spesielt i busser.

Biokrafts anlegg på Skogn i Trøndelag. (Foto: Biokraft)

Norge og Nord-Europa er store på skogbruk og fiske, og har dermed jevn tilgang på organisk avfall fra industriene. Det gir Norge en unik mulighet til å bli en verdensleder innenfor biogass.

– Norge har en lang historie som en av verdens fremste maritime nasjoner og har levd av havet i generasjoner. Men havene våre er under press fra klimaendringer og forurensing. Det jobber vi sammen med dedikerte samarbeidspartnere som Hurtigruten for å snu, sier Wollan.

– Et enkelt valg

Samarbeidet mellom Hurtigruten og Biokraft betyr at verdens største ekspedisjonscruise-rederi og verdens største produsent av flytende biogass finner sammen for å satse på grønne løsninger.

– Det andre ser på som søppel og problemer, ser vi på som ressurser og løsninger. Mens andre rederier bruker billig, forurensende tungolje, kommer våre skip til å bokstavelig bli drevet av naturen. Biogass er det grønneste drivstoffet innenfor shipping. Så dette var et enkelt valg for oss og en kjempefordel for miljøet. Vi håper flere andre følger etter, sier Skjeldam.

Biokraft beskriver avtalen med Hurtigruten som en banebrytende endring for fremtidens drivstoff innen shipping- og cruiseindustrien.

– Avfall kan på en lønnsom måte forvandles til høykvalitets fornybart drivstoff. Det kan drive busser og lastebiler, og - som Hurtigruten viser – også drive cruiseskip. Fra produksjonen av biogass får vi også store mengder fornybar biogjødsel, et viktig tilskudd til en mer bærekraftig matproduksjon, sier Wollan.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Biokraft

Oppdrettsnæringen og skogbruk er viktige industrier i Norge, som også gir en jevn mengde organiske avfallsstoffer. Dette er ideelt for å produsere flytende biogass (LBG), et fornybart, miljøvennlig drivstoff som kan drive tungtransport og skip.

På biogassanlegg, som Biokraft på Skogn, blir avfallet varmebehandlet for at bakteriene lettere skal bryte det ned.

I den kontrollerte forråtnelsesprosessen oppstår det naturlige gass. Biogassen samles opp, renses og kjøles ned til den blir flytende.

De næringsrike restene av produksjonen brukes blant annet som gjødsel i landbruket.

Biogassen transporteres til markedene, og brukes som miljøvennlig drivstoff for kjøretøy og skip – som Hurtigrutens skip langs norskekysten.

Flytende biogass (LBG) kan blandes på samme tanker og brukes på samme motorer som flytende naturgass (LNG).

Under produksjonen av biogass, fjerner du utslipp fra avfall som gjør biogass bedre enn klimanøytralt. Ifølge tall fra Det internasjonale energibyrået (IEA), er biogass fra avfall 179 % fornybart.

Powered by Labrador CMS