Næringsminister Cecilie Myrseth i Stortingets spørretime med Erna Solberg, som kommer til å reversere regjerings høringsutkast til besøksbidrag, hvis det blir stående slik det er presentert i dag. Det har både Høyre, FrP og Venstre gitt klar beskjed om.
Næringsminister Cecilie Myrseth i Stortingets spørretime med Erna Solberg, som kommer til å reversere regjerings høringsutkast til besøksbidrag, hvis det blir stående slik det er presentert i dag. Det har både Høyre, FrP og Venstre gitt klar beskjed om.

Intensjonen om besøksbidrag endte som ny hotellskatt: – Regjeringen tar ikke reiselivet på alvor!

Med dette høringsutkastet har næringsminister Cecilie Myrseth til fulle demonstrert at Norges gedigne reiseliv og besøksindustri, én av landets viktigste framtidsindustrier, ikke er særlig viktig for regjeringen.

Bjørn B Jacobsen kommenterer besøksindustrien

Bjørn B Jacobsen (70), som har skrevet denne saken, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.

Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien for Horecanytt.no, både her hjemme og internasjonalt.

 

Hadde den vært viktig, hadde ikke statsråd Myrseth ignorert en samstemt næring, som kollektivt har vendt tommelen ned for departementets høringsutkast.

Tidligere næringsminister Jan Christian Vestre, understreket da «veikart for reiselivsnæringen» ble presentert i Bergen i februar i fjor, at regjeringen «ikke kommer til å innføre et besøksbidrag norsk reiseliv er imot». Vestre la for sikkerhets skyld til at «det kan jeg love».

Motstanden blir ikke større

Intensjonen til regjeringen, med invitasjon til destinasjonene med høyt turisttrykk, var et besøksbidrag for finansiering av store fellesgodekostnader, som kjøring av blant annet omfattende løypesystemer på Beitostølen, nye tur- og sykkelstier, og alt dette som ikke koster folk flest noe. Dette mens Lofoten og Vestlandsfjordene har store utfordringer med slitasje, søppel og toalettfasiliteter.
Intensjonen til regjeringen, med invitasjon til destinasjonene med høyt turisttrykk, var et besøksbidrag for finansiering av store fellesgodekostnader, som kjøring av blant annet omfattende løypesystemer på Beitostølen, nye tur- og sykkelstier, og alt dette som ikke koster folk flest noe. Dette mens Lofoten og Vestlandsfjordene har store utfordringer med slitasje, søppel og toalettfasiliteter.

Så mye var altså denne lovnaden verd. Enten har ikke Cecilie Myrseth fått med seg seansen i Bergen, eller så troner hun på sin høye hest med jeg-vite-best. For hva er det hun og regjeringen foreslår i sitt høringsutkast? Jo, innføring av en ren overnattingsskatt, der primært hotellene skal dra lasset, uten at store turistgrupper som cruise og bobiler skal betale.

Hotellene, som på mange av våre største destinasjoner er selve motoren i destinasjonsutviklingen, og allerede bidrar på mange plan.

Dette er slurv, Cecilie Myrseth

Næringsminister Cecilie Myrset mener selv hun er reiselivsministeren, mens en samlet næring vender tommelen ned for statsrådens høringsutkast for besøksbidrag.
Næringsminister Cecilie Myrset mener selv hun er reiselivsministeren, mens en samlet næring vender tommelen ned for statsrådens høringsutkast for besøksbidrag.

Kort tid etter at Hurdalsplattformen var presentert, inviterte regjeringen destinasjoner til å sende inn konseptforslag for besøksbidrag. 

Det ble satt søknadsfrist og så skulle Næringsdepartementet (NFD) avgjøre hvilke destinasjoner som fikk kjøre nasjonale pilotprosjekt, for på denne måten å finne ut hvilken ordning for besøksbidrag som fungerte best. 

Det er over tre år siden.

Politiske bløffer

Daværende statssekretær Anne Marit Bjørnflaten, svarte meg i en pressekommentar 6. oktober i 2023, etter at jeg i en kommentar hadde etterlyst handling: «Regjeringen jobber på spreng med å sette i gang pilotprosjekter for besøksbidrag. Vi har mottatt forslag fra Beitostølen, Lofoten, Nordkapp og verdensarvfjordene». Bjørnflaten forsikret at «arbeidet har høy prioritet og vi sikter på å få ordningen klar i løpet av året». Året var altså 2023.

Nå skriver vi 2025, og regjeringen er ikke i nærheten av «å få ordningen klar». Slik bløffer man på politisk regjeringsnivå. Ikke blir det piloter, og ikke «jobber regjeringen på spreng», og hadde arbeidet hatt «høy prioritet», hadde saken vært klar for lenge siden.

Hvordan er det mulig?

Hvordan er det mulig å kløne det til på denne måten, ikke minst for en regjering som sliter med både oppslutning og troverdighet, og sårt trenger en framgang eller tre? Sterke reaksjoner har vært meldt inn til Næringsdepartementet i lang tid. Dette til tross presenterer statsråd Myrseth et høringsforslag fullstendig på tvers av det hun vet reiselivet ønsker.

Myrseth var ferdig utdannet psykolog i 2015. Psykologi er studiet av adferd og mentale prosesser. Når psykolog Myrseth ikke hører, ikke leser besøksindustriens massive tilbakemeldinger, finner jeg ingen annen menneskelig forklaring enn at reiselivet fremstår som et ork for Cecilie Myrseth og departementet.

Som ikke det var nok

Hele hensikten med regjeringens besøksbidrag, var å bidra til finansiering av store fellesgodekostnader på destinasjonene med høyt besøkstrykk. Dette skulle verken være en ny hotellskatt, eller en ordning som skulle åpnes for samtlige norske kommuner.
Hele hensikten med regjeringens besøksbidrag, var å bidra til finansiering av store fellesgodekostnader på destinasjonene med høyt besøkstrykk. Dette skulle verken være en ny hotellskatt, eller en ordning som skulle åpnes for samtlige norske kommuner.

Etter over tre års ørkenvandring kom næringsministeren høringsforslaget 19. november, med høringsfrist 3. januar. Her har Cecilie Myrseths departement gått med sirupssko i 1150 dager, og så setter de denne ekstremt korte høringsfristen, attpåtil midt i julestria, som naturlig nok gjør seriøs saksbehandling for næringen, kommuner og andre som skal gi kvalifiserte innspill, nærmest umulig.

Tønsberg, én av kommunene som kritiserer dette i sitt høringssvar, påpeker at den korte fristen gjør det umulig å få behandlet saken i kommunens politiske organer.

Trassig statsråd

Her er åpenbart ikke reiselivets interesser det primære, men å rushe saken for stortingsbehandling før sommeren. Statssekretær Tomas Norvoll har bekrefter at saken skal sendes Stortinget før påske. Hvilken sak tror vi Stortinget får?

Historikken og Cecilie Myrseths handlingsmønster gir ikke særlig håp om annet enn høringsutkastet vi har lest. Muligens med marginale endringer. Stortingsdebatten blir i såp fall høylytt. Hvis regjeringen likevel skulle få presset seg til flertall, er ikke storingsvalget langt unna, med full reversering i sikte. Høyre, FrP og V har gitt klar beskjed.

Regjeringen trikser

Et sentralt poeng, som ikke har fått fokus i debatten, er det faktum at hele hensikten med besøksbidrag, var at dette skulle gjelde et fåtall kommuner og destinasjoner med særlig høyt turisttrykk, og dermed utfordringer i finansieringen av store fellesgodekostnader.

Dette skulle overhodet ikke være en fritt fram-ordning for alle kommuner som måtte ønske å spe på inntektssiden. Regjeringen trikser dermed med egne intensjoner. De inviterte reiselivet til samarbeid, og så snur de opp ned på forutsetningene underveis.

Hvorfor i all verden inviterte departementet destinasjoner til konkurranse om de beste pilot-konseptene? Her kastet destinasjoner og kommuner seg rundt og la ned et gedigent arbeid i utarbeidelsen av konsepter for nasjonale piloter. Til ingen nytte.

Et departement med utfordringer

Statsråden vil selvfølgelig aldri innrømme at det denne saken handler om, er mangel på prioritet og gjennomføringskraft i departementet. La meg derfor legge et knippe fakta på bordet:

Cecilie Myrseth kom inn som næringsminister etter Jan Christian Vestre 19. april i fjor, og fikk ansvar for den gedigne porteføljen NFD forvalter.

Prosjekt besøksbidrag kom som en del av Hurdalsplattformen, presentert 14.oktober 2021. Statssekretær Janicke Andreassen var operativ politisk ansvarlig i NFD. Hun sluttet høsten 2022. Anne Marit Bjørnflaten ble ny statssekretær med operativt politisk ansvar for prosessen. Hun sluttet i april i fjor. I dag fronter statssekretær Thomas Norvoll saken, som statssekretær nummer tre.

Omtrentlig kunnskap og forutsetninger

Det sier seg selv at når stadig nye politikere kommer inn, både på statssekretær- og på statsrådsplass, yrkespolitikere med mer og mindre kunnskap og forutsetninger for å vurdere én av Norges viktigste næringer, så mister slike prosesser fart, prioritet og etter hvert også tillitt og troverdighet. 

Dette i tillegg at vi vet det også har vært sentrale utskiftninger og betydelige kapasitetsproblem i NFDs embetsverk.

Hvor ble det av respekten og ydmykheten?

Seminaret «Ydmykhet» har utvilsomt gått Støre-regjeringen hus forbi. Dessverre er både næringsministeren og samferdselsministeren – to departement av uvurderlig betydning for norsk reiseliv – de to statsrådene som framstår minst i samsvar med virkeligheten og de gedigne utfordringene begge står i. «Vi evaluerer», «vi utreder», «vi har gode interne prosesser»...

Pressekommentarene har etterhvert blitt stereotyper, men det skal sies, parallelt med at selvsikkerheten er struttende. Her har alle som forsker på adferd - psykologer og samfunnsvitere - et interessant «case».

Regjeringens gedigne profilgap

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, som i likhet med næringsminister Cecilie Myrseth står i betydelige utfordringer, snakker i stereotyper når han konfronteres med jernbanens kolossale problemer i dag. Statsråder med klar tale, som svarer på spørsmålene de får, uten å bortforklare eller skylde på «åtte år med Høyre», har dessverre blitt mer og mer sjelden kost, skriver Bjørn B Jacobsen.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, som i likhet med næringsminister Cecilie Myrseth står i betydelige utfordringer, snakker i stereotyper når han konfronteres med jernbanens kolossale problemer i dag. Statsråder med klar tale, som svarer på spørsmålene de får, uten å bortforklare eller skylde på «åtte år med Høyre», har dessverre blitt mer og mer sjelden kost, skriver Bjørn B Jacobsen.

I markedsføringen kaller vi det profilgap, når man vurderer hvordan en virksomhet ser og oppfatter seg selv, versus hvordan omverden oppfatter virksomheten. For regjeringen Støres statsråder og statssekretærer, de fleste av dem preget av et slags «rolig nå, det er vi som styrer landet»-syndrom, så utviser de liten eller ingen respekt for andres meninger eller forslag. Målingene forteller at profilgapet er betydelig, ja direkte ubehagelig vil sikker mange mene.

Støre sier gang på gang at han forstår ikke hvorfor målingene er så dårlige, når «nasjonen går så godt». Vel, kjære statsminister. Når togene ikke går, folk står i tusentall og venter på perrongene, dag ut og dag inn, mens samferdselsministeren og Bane NOR-sjefen serverer lettvinte bortforklaringer, og Bane NOR-sjef Thor Gjermund Eriksen presterer nyårets avsporing, med å karakterisere Riksrevisjonens knusende kritikk av Bane NOR, med sleivsparket: «Riksrevisjonen har ikke alltid rett».

Slik knuser man troverdighet

Slik knuser man effektivt tillitt og troverdighet, akkurat på samme måte som når regjeringen ved næringsministeren sender ut et høringsforslag alle, absolutt alle vet kommer til å bli møtt med massiv motstand.

Reiseliv har aldri hatt plass i førersetet i noen regjering oppigjennom. Partiene har sine talspersoner innen all verdens fagområder, men reiseliv; har du noen gang hørt en politiker bli presentert i radio eller TV-nyhetene som reiselivspolitisk talsperson? Ikke? Du er i veldig godt selskap!

Jeg ser ikke at det har noe for seg å skulle runde av med et råd eller to, så jeg nøyer meg med å forslå ny melding på regjeringens telefonsvarer: «Hei, du har kommet til regjeringen. Vi er dessverre bortreist, foreløpig på ubestemt tid!»

Fotnote: Artikkelforfatter Bjørn B Jacobsen var arkitekten bak konseptet «Besøksbidrag Beitostølen», som ble presentert for kommunalministeren Linda Hofstad Helleland i Solberg-regjeringen, lenge før Støre-regjeringen videreførte ideen om besøksbidrag i Hurdalsplattformen. Konseptet ble etter regjeringens invitasjon sendt til Næringsdepartementet. Han har dermed fulgt prosessen i regjeringen tett.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS