Næringsminister Cecilie Myrseth i Stortingets spørretime med Erna Solberg, som kommer til å reversere regjerings høringsutkast til besøksbidrag, hvis det blir stående slik det er presentert i dag. Det har både Høyre, FrP og Venstre gitt klar beskjed om.Foto: Peter Mydske/Stortinget
Intensjonen om besøksbidrag endte som ny hotellskatt: – Regjeringen tar ikke reiselivet på alvor!
Med dette høringsutkastet har næringsminister Cecilie Myrseth til fulle demonstrert at Norges gedigne reiseliv og besøksindustri, én av landets viktigste framtidsindustrier, ikke er særlig viktig for regjeringen.
Bjørn B Jacobsen (70), som har skrevet denne saken, er én av Norges mest erfarne reiselivsstrateger, produsent av events og begivenheter, og tidligere journalist.
Han kommenterer utviklingen i reiselivet og besøksindustrien for Horecanytt.no, både her hjemme og internasjonalt.
Hadde den vært viktig, hadde ikke statsråd Myrseth
ignorert en samstemt næring, som kollektivt har vendt tommelen ned for
departementets høringsutkast.
Tidligere næringsminister Jan Christian Vestre,
understreket da «veikart for reiselivsnæringen» ble presentert i Bergen i
februar i fjor, at regjeringen «ikke kommer til å innføre et besøksbidrag
norsk reiseliv er imot». Vestre la for sikkerhets skyld til at «det kan
jeg love».
Motstanden blir ikke større
Så mye var altså denne lovnaden verd. Enten har ikke
Cecilie Myrseth fått med seg seansen i Bergen, eller så troner hun på sin høye
hest med jeg-vite-best. For hva er det hun og regjeringen foreslår i sitt
høringsutkast? Jo, innføring av en ren overnattingsskatt, der primært hotellene
skal dra lasset, uten at store turistgrupper som cruise og bobiler skal betale.
Hotellene, som på mange av våre største destinasjoner er
selve motoren i destinasjonsutviklingen, og allerede bidrar på mange plan.
Dette er slurv, Cecilie Myrseth
Kort tid etter at Hurdalsplattformen var presentert,
inviterte regjeringen destinasjoner til å sende inn konseptforslag for
besøksbidrag.
Det ble satt søknadsfrist og så skulle Næringsdepartementet (NFD)
avgjøre hvilke destinasjoner som fikk kjøre nasjonale pilotprosjekt, for på
denne måten å finne ut hvilken ordning for besøksbidrag som fungerte best.
Det
er over tre år siden.
Politiske bløffer
Daværende statssekretær Anne Marit Bjørnflaten, svarte
meg i en pressekommentar 6. oktober i 2023, etter at jeg i en kommentar hadde
etterlyst handling: «Regjeringen jobber på spreng med å sette i gang
pilotprosjekter for besøksbidrag. Vi har mottatt forslag fra Beitostølen,
Lofoten, Nordkapp og verdensarvfjordene». Bjørnflaten forsikret at
«arbeidet har høy prioritet og vi sikter på å få ordningen klar i løpet av
året». Året var altså 2023.
Nå skriver vi 2025, og regjeringen er ikke i nærheten av
«å få ordningen klar». Slik bløffer man på politisk regjeringsnivå. Ikke blir
det piloter, og ikke «jobber regjeringen på spreng», og hadde arbeidet hatt
«høy prioritet», hadde saken vært klar for lenge siden.
Hvordan er det mulig?
Hvordan er det mulig å kløne det til på denne måten, ikke
minst for en regjering som sliter med både oppslutning og troverdighet, og sårt
trenger en framgang eller tre? Sterke reaksjoner har vært meldt inn til
Næringsdepartementet i lang tid. Dette til tross presenterer statsråd Myrseth
et høringsforslag fullstendig på tvers av det hun vet reiselivet ønsker.
Myrseth var ferdig utdannet psykolog i 2015. Psykologi er
studiet av adferd og mentale prosesser. Når psykolog Myrseth ikke hører, ikke
leser besøksindustriens massive tilbakemeldinger, finner jeg ingen annen
menneskelig forklaring enn at reiselivet fremstår som et ork for Cecilie
Myrseth og departementet.
Som ikke det var nok
Etter over tre års ørkenvandring kom næringsministeren
høringsforslaget 19. november, med høringsfrist 3. januar. Her har Cecilie
Myrseths departement gått med sirupssko i 1150 dager, og så setter de denne
ekstremt korte høringsfristen, attpåtil midt i julestria, som naturlig nok gjør
seriøs saksbehandling for næringen, kommuner og andre som skal gi kvalifiserte
innspill, nærmest umulig.
Tønsberg, én av kommunene som kritiserer dette i sitt
høringssvar, påpeker at den korte fristen gjør det umulig å få behandlet saken
i kommunens politiske organer.
Trassig statsråd
Her er åpenbart ikke reiselivets interesser det primære,
men å rushe saken for stortingsbehandling før sommeren. Statssekretær Tomas
Norvoll har bekrefter at saken skal sendes Stortinget før påske. Hvilken sak
tror vi Stortinget får?
Historikken og Cecilie Myrseths handlingsmønster gir ikke
særlig håp om annet enn høringsutkastet vi har lest. Muligens med marginale
endringer. Stortingsdebatten blir i såp fall høylytt. Hvis regjeringen likevel skulle få presset
seg til flertall, er ikke storingsvalget langt unna, med full reversering i
sikte. Høyre, FrP og V har gitt klar beskjed.
Regjeringen trikser
Et sentralt poeng, som ikke har fått fokus i debatten, er
det faktum at hele hensikten med besøksbidrag, var at dette skulle gjelde et
fåtall kommuner og destinasjoner med særlig høyt turisttrykk, og dermed
utfordringer i finansieringen av store fellesgodekostnader.
Dette skulle overhodet ikke være en fritt fram-ordning
for alle kommuner som måtte ønske å spe på inntektssiden. Regjeringen trikser
dermed med egne intensjoner. De inviterte reiselivet til samarbeid, og så snur
de opp ned på forutsetningene underveis.
Hvorfor i all verden inviterte departementet
destinasjoner til konkurranse om de beste pilot-konseptene? Her kastet
destinasjoner og kommuner seg rundt og la ned et gedigent arbeid i
utarbeidelsen av konsepter for nasjonale piloter. Til ingen nytte.
Et departement med utfordringer
Statsråden vil selvfølgelig aldri innrømme at det denne
saken handler om, er mangel på prioritet og gjennomføringskraft i
departementet. La meg derfor legge et knippe fakta på bordet:
Cecilie Myrseth kom inn som næringsminister etter Jan
Christian Vestre 19. april i fjor, og fikk ansvar for den gedigne porteføljen
NFD forvalter.
Prosjekt besøksbidrag kom som en del av
Hurdalsplattformen, presentert 14.oktober 2021. Statssekretær Janicke
Andreassen var operativ politisk ansvarlig i NFD. Hun sluttet høsten 2022. Anne
Marit Bjørnflaten ble ny statssekretær med operativt politisk ansvar for
prosessen. Hun sluttet i april i fjor. I dag fronter statssekretær Thomas
Norvoll saken, som statssekretær nummer tre.
Omtrentlig kunnskap og forutsetninger
Det sier seg selv at når stadig nye politikere kommer
inn, både på statssekretær- og på statsrådsplass, yrkespolitikere med mer og
mindre kunnskap og forutsetninger for å vurdere én av Norges viktigste
næringer, så mister slike prosesser fart, prioritet og etter hvert også tillitt
og troverdighet.
Dette i tillegg at vi vet det også har vært sentrale
utskiftninger og betydelige kapasitetsproblem i NFDs embetsverk.
Hvor ble det av respekten og ydmykheten?
Seminaret «Ydmykhet» har utvilsomt gått Støre-regjeringen
hus forbi. Dessverre er både næringsministeren og samferdselsministeren – to
departement av uvurderlig betydning for norsk reiseliv – de to statsrådene som
framstår minst i samsvar med virkeligheten og de gedigne utfordringene begge
står i. «Vi evaluerer», «vi utreder», «vi har gode interne prosesser»...
Pressekommentarene har etterhvert blitt stereotyper, men
det skal sies, parallelt med at selvsikkerheten er struttende. Her har alle som
forsker på adferd - psykologer og samfunnsvitere - et interessant «case».
Regjeringens gedigne profilgap
I markedsføringen kaller vi det profilgap, når man
vurderer hvordan en virksomhet ser og oppfatter seg selv, versus hvordan
omverden oppfatter virksomheten. For regjeringen Støres statsråder og
statssekretærer, de fleste av dem preget av et slags «rolig nå, det er vi som
styrer landet»-syndrom, så utviser de liten eller ingen respekt for andres
meninger eller forslag. Målingene forteller at profilgapet er betydelig, ja
direkte ubehagelig vil sikker mange mene.
Støre sier gang på gang at han forstår ikke hvorfor
målingene er så dårlige, når «nasjonen går så godt». Vel, kjære
statsminister. Når togene ikke går, folk står i tusentall og venter på
perrongene, dag ut og dag inn, mens samferdselsministeren og Bane NOR-sjefen
serverer lettvinte bortforklaringer, og Bane NOR-sjef Thor Gjermund Eriksen
presterer nyårets avsporing, med å karakterisere Riksrevisjonens knusende
kritikk av Bane NOR, med sleivsparket: «Riksrevisjonen har ikke alltid rett».
Slik knuser man troverdighet
Slik knuser man effektivt tillitt og troverdighet,
akkurat på samme måte som når regjeringen ved næringsministeren sender ut et
høringsforslag alle, absolutt alle vet kommer til å bli møtt med massiv
motstand.
Reiseliv har aldri hatt plass i førersetet i noen
regjering oppigjennom. Partiene har sine talspersoner innen all verdens
fagområder, men reiseliv; har du noen gang hørt en politiker bli presentert i
radio eller TV-nyhetene som reiselivspolitisk talsperson? Ikke? Du er i veldig
godt selskap!
Jeg ser ikke at det har noe for seg å skulle runde av med
et råd eller to, så jeg nøyer meg med å forslå ny melding på regjeringens
telefonsvarer: «Hei, du har kommet til regjeringen. Vi er dessverre
bortreist, foreløpig på ubestemt tid!»
Fotnote: Artikkelforfatter Bjørn B Jacobsen var arkitekten bak konseptet «Besøksbidrag
Beitostølen», som ble presentert for kommunalministeren Linda Hofstad Helleland
i Solberg-regjeringen, lenge før Støre-regjeringen videreførte ideen om
besøksbidrag i Hurdalsplattformen. Konseptet ble etter regjeringens invitasjon
sendt til Næringsdepartementet. Han har dermed fulgt prosessen i regjeringen
tett.