Stefanija (til venstre) og Simona i baren med det nye ølet i regi Quality Hotel Edvard Grieg (Foto: Quality Hotel Edvard Grieg)

Quality Edvard Grieg med Grieg-øl

Som første bergenshotell lanserer Quality Hotel Edvard Grieg, i samarbeid med Lysefjorden Mikrobryggeri, sitt helt eget øl, QEG Blonde Ale

Publisert

Clarion Hotel & Congress Oslo Airport lanserte for 14 dager siden sitt eget hotelløl – High Hops. Nå følger et annet hotell i Nordic Choice Hotels etter

Les også: Gardermoen-hotell med sitt eget øl

Både på tapp og flaske

– Endelig kan vi dele nyheten at vi nå kan tilby vårt eget øl, både på tapp og flaske. Ølet passer like godt alene som til våre retter på à la carte-menyen i Brasserie X. Øl er jo den nye vinen, så vi skal ikke ære redd for å prøve det til biffen, blåskjellene eller til vår lokale Catch of the Day, sier hotelldirektør på Quality Hotel Edvard Grieg, Kjetil Røed.

Konkurranse på Facebook

I desember i fjor gikk hotellet ut med en konkurranse på Facebook for å få engasjement rundt valg av navn på ølet. Det eneste de visste da var at det ble et lyst øl, og innspillene rant inn. Etter nærmere 100 svar falt valget på navnet og utseendet på etiketten spiller naturlig nok på komponisten Edvard Grieg, men samtidig med en moderne og friskt utseende.

«Prosessen har vært lang og hotellet har fått være involvert i både smak, brygging og selve utseende på flaskene. De som har vært interesserte blant de ansatte har også fått være med i den spennende prosessen. Alt i fra servitører til kokker og konferanseverter», heter det i en melding fra hotellsjef Hege Lund Bakke.

Brygget på gamlemåten

– Smakene fra tropiske frukter og sitrus gjør sitt til at dette ølet er lettdrikkelig, men likevel har noe særegent ved seg. Det som er ekstra spesielt med Lysefjorden, er at de brygger på den gamle måten, nemlig for hånd, sier restaurantsjef på Quality Hotel Edvard Grieg, Kine Døsen-Moen.

– Sånn blir det også gode historier å spille på når vi anbefaler dette ølet, i tillegg til at kjøkkenet vårt har fått mesken (kornet) som ølet kokes på med seg tilbake til hotellet. Dette grovmalte kornet er planen å bruke i bakst fremover som for eksempel i brødet som serveres i restaurant Brasserie X. Dette er bare begynnelsen. Sammen med Lysefjorden skal vi utvikle sortimentet videre og tilby gjestene vår noe litt annerledes, fortsetter Døsen-Moen.

Onsdag 21. juni ble ølet lansert og gjestene ble invitert til ølsmaking med Lysefjordens sortiment der selvfølgelig hotellets eget øl var med.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS