– Basert på sine erfaringer med BW Hotel Group og den aktuelle pandemisituasjonen, ønsker selskapene å stå fritt på nåværende tidspunkt, sier Kjetil Smørås på vegne av styret. (Foto: De Bergenske)
– Basert på sine erfaringer med BW Hotel Group og den aktuelle pandemisituasjonen, ønsker selskapene å stå fritt på nåværende tidspunkt, sier Kjetil Smørås på vegne av styret. (Foto: De Bergenske)

Går ut av Best Western

De Bergenske går ut av BWH Hotel Group (Best Western), og gir samtidig full gass med egen utvikling.

Publisert

Korona-situasjonen gjør at De Bergenske må tenke nytt i forhold til tidligere beslutninger. Styret og administrasjonen gjennomfører i disse dager en fullstendig gjennomgang av strategien.

– Basert på sine erfaringer med BW Hotel Group og den aktuelle pandemisituasjonen, ønsker selskapene å stå fritt på nåværende tidspunkt, sier Kjetil Smørås på vegne av styret.

En familie av designhoteller og spisesteder

Restaurant Bare, som har en Michelin-stjerne, er med i De Bergenske. (Foto: Kristin Jørgensen)
Restaurant Bare, som har en Michelin-stjerne, er med i De Bergenske. (Foto: Kristin Jørgensen)

«Høsten 2020 inngikk De Bergenske en franchiseavtale med Best Western Hotels og World Hotels. Men den bergenske grupperingen ser nå i etterkant at dette ikke har vært helt optimalt – med endringen i det nåværende verdensbildet», heter det i en pressemelding.

De Bergenske er en familie av designhoteller og spisesteder med tradisjoner gjennom 100 år. Grupperingen eier og driver flere av Bergens mest velrennomerte hoteller (Bergen Børs, Zander K Hotel, Grand Hotel Terminus, Villa Terminus, Augustin Hotel og Hordaheimen Hotel. I tillegg kommer en rekke spisesteder som blant annet historiske Wesselstuen og Restaurant Bare med en Michelin-stjerne.

Legge til rette for de ekte og gode opplevelsene

Foto: De Bergenske/Thor Brødreskift
Foto: De Bergenske/Thor Brødreskift

– Familien Smørås, eierne av De Bergenske, ser det som sin viktigste oppgave å legge til rette for de ekte og gode opplevelsene både for tilreisende og fastboende. Alle hotellene har sin helt egen identitet og profil. Fremover vil det være nettopp dette som er fokuset med å utvikle individuelle hoteller og lede an arbeidet med å skape autentisk gjeste-magi. De større kjedene med tilnærmet identiske hoteller mener vi er litt passé. Den moderne gjest ønsker en individuell tilpasset opplevelse ut ifra situasjon og anledning. Vi ønsker virkelig å fremelske og rendyrke kortreist ekte mat, det gode vertskap og håndverket som en genuin hotelier står for, sier, viseadministrerende direktør i De Bergenske, Kjersti Ulstein.

– Dagens gjester har skyhøye forventninger. Og vi i De Bergenske ville ikke hatt det på noen annen måte. Hotellene, lokalene og spisestedene har alle moderne fasiliteter uten å være støpt i en og samme «kjede-skje». For det er mulig å installere en digital lås på en ærverdig dør og du kan servere trendy drinker på 100 år gamle bardisker. Det er mulig å drive hoteller som dette, men det krever en familie, sier Ulstein.

Lanserer DB Family

Ved dette tydelige veiskillet når de De Bergenske nå forlater BW, lanseres et eget lojalitetsprogram, DB Family, levert av det bergensbaserte tech-selskapet Loyall.

«Dette vil være et fantastisk tilskudd til våre gjester som kan opptjene bonus og fordeler på alle hoteller og spisesteder i grupperingen. Lojalitetsprogrammet vil være en viktig del av å skape sterkere lojalitet til De Bergenske, gi insentiver til direktebookinger og forbedre gjestereisen. Etter hvert vil også naturlige samarbeidspartnere bli en del av lojalitetsprogrammet», heter det i pressemeldingen.

Store vekstplaner

De Bergenske har store vekstplaner for fremtiden både innenfor hotell og spisesteder. Allerede er det flere spennende prosjekter under utvikling. Selskapet har egen bred administrasjon med stor tyngde innenfor det kommersielle, «operations», innkjøp, finans og utvikling.

Satsingen fremover er nå spisset til å drive hoteller på attraktive destinasjoner under egen merkevare og tilby andre frittstående hoteller kommersielt samarbeid og bistand.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS